پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ساماندهی استفاده از سموم در هفت محصول کشاورزی پر مصرف به سرعت در حال پی گيری است
29 آذر 1395 , ساعت 10:52

وزیر جهاد کشاورزی در ناهار کاری با وزیر بهداشت عنوان کرد:

ساماندهی استفاده از سموم در هفت محصول کشاورزی پر مصرف به سرعت در حال پی گیری است

 

محمود حجتی دیروز یک‌شنبه روز پرترافیکی را پشت سر گذاشته است. از سویی پیش از ظهر امروز در سازمان تحقیقات به مناسبت هفته پژوهش به تقدیر از نمونه‌های حوزه پژوهش کشاورزی پرداخت و از سوی دیگر ساعتی بعد به اتفاق بخشنده، کشاورز، زند و باغستانی مدیران ارشد این وزارتخانه راهی وزارت بهداشت شد تا میهمان یکی از نزدیک‌ترین وزیران به حوزه کاری جهاد کشاورزی یعنی وزیر بهداشت در نشست ناهار کاری باشند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات،  وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: ساماندهی استفاده از سموم در هفت محصول کشاورزی پرمصرف شامل برنج، خیار، گوجه گلخانه‌ای، پرتقال، کاهو و سیب‌زمینی که مدتی است شروع شده، به سرعت در حال پیگیری است.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار افزود: در برخی از محصولات میزانی از باقیمانده سموم ازجمله نیترات وجود داشته است، به‌ویژه در مورد برخی سیب‌زمینی‌ها (۳۵ درصد) و کاهو (۲۲ درصد) که از سال ۹۴ کار نمونه‌گیری و رصد مزارع این محصولات شروع شده است. امسال و سال آینده با تکمیل این برنامه به وضعیت مطلوبی خواهیم رسید.

حجتی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی داشته‌ایم، اظهار کرد: البته گزارش‌های وزارت بهداشت و وزارت جهاد تناقض‌هایی دارد که باید برطرف شود تا بتوانیم گزارش شفاف و صادقانه و دقیقی به افکار عمومی بدهیم.

وی ادامه داد: در عین حال سرعت کار برای کاهش میزان باقیمانده سموم کشاورزی مطلوب نیست و باید افزایش یابد.

حجتی اضافه کرد: گزارش‌هایی نیز مبنی بر وجود برخی فلزات سنگین مانند آرسنیک در برخی خاک‌های کشاورزی وجود دارد که باید برای مقابله با این پدیده نیز برنامه داشته باشیم.

وی یادآور شد: باید گزارش‌های دقیقی داشته باشیم که کدام خاک‌ها این مشکل را دارند و آیا با کشت جایگزین مشکل برطرف می‌شود تا مشکلی برای سلامت انسان ایجاد نکند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای مسئله سموم قاچاق نیز باید برنامه داشت، افزود: چه از روی ناآگاهی برخی کشاورزان از این سموم استفاده می‌کنند یا پای افراد سوداگر در میان باشد، باید برای هر دو موضوع نسخه و برنامه داشت.

وی با اعلام اینکه عرضه‌کنندگان مجاز سموم کشاورزی شناسایی شده و مجوز گرفته‌اند، از کشاورزان خواست از افراد بدون مجوز سم خریداری نکنند.

حجتی عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی نیز در این زمینه فعال شده‌اند تا محصولات بیولوژیکی تولید کنند که به‌عنوان جایگزین سموم کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/gqYDp1

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on ساماندهی استفاده از سموم در هفت محصول کشاورزی پر مصرف به سرعت در حال پی گیری است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>