جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   درخواست یک تشکل صنفی از دولت برای تخصیص یارانه تولید محصولات ارگانیک
7 دی 1395 , ساعت 9:36

درخواست یک تشکل صنفی از دولت برای تخصیص یارانه تولید محصولات ارگانیک

رییس انجمن ارگانیک ایران به حمایت های دولت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی اشاره کرد و از دولت خواست، به تولید محصولات ارگانیک نیز یارانه اختصاص یابد

رییس انجمن ارگانیک ایران به حمایت های دولت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی اشاره کرد و از دولت خواست، به تولید محصولات ارگانیک نیز یارانه اختصاص یابد.

رضا نورانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری «نهمین جشنواره محصولات ارگانیک تهران» بایادآوری پرداخت یارانه سموم و کودهای شیمایی به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در چند دهه گذشته، از دولت خواست بخشی از این یارانه را به تولید محصولات سالم و ارگانیک اختصاص دهد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با گلایه از اینکه، تاکنون از سوی وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات ارگانیک صورت نگرفته است، گفت: ظرفیت بالایی در زمینه تولید محصولات ارگانیک وجود دارد و حمایت های دولت می تواند سطح زیر کشت این محصولات را بالا ببرد.
وی گفت: بند ۸ سیاست‌های کلی محیط زیست در مورد گسترش اقتصاد سبز که در سال گذشته ابلاغ شد اتفاق بسیار خوبی برای تولیدکنندگان بود زیرا در این بند به جهتگیری به سوی تولید این محصولات تاکید شده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به روند رو به رشد جایگاه ایران در١٠ سال گذشته در زمینه محصولات ارگانیک و تاسیس شعب انجمن در ۱۷ استان کشور گفت: ایران پیش از این در رتبه بندی جهانی تولید محصولات ارگانیک نبود اما با تلاش های انجام شده، امروز در رتبه بندی جهانی قرار گرفته است.
وی افزود: اگر چه هنوز جایگاه مناسبی نداریم اما اینکه در رتبه بندی جهانی قرار گرفتیم گامی مثبت و به رو به جلو به شمار می آید.
نورانی، افزایش بیمارهای سرطان، نازایی، سقط جنین و آلزایمر را یک نشانه دانست که ضرورت دارد تولید محصولات کشاورزی در کشور به سوی ارگانیک، سالم و طبیعی بدون استفاده از سموم و کودهای شیمایی پیش برود.
نورانی در تشریح عملکرد انجمن در ۱۰ سال گذشته گفت: در این مدت با رایزنی های انجام شده، توانسته ایم دفتر فدراسیون جنبش های ارگانیک در جهان را در اتاق ایران تاسیس کنیم. تاکنون فقط پنج کشور در جهان توانسته اند در این انجمن پذیرفته شوند.
به گفته وی، با تاسیس این دفتر در اتاق ایران، دسترسی به به استانداردها، دانش و رویدادهای روز دنیا در زمینه تولید محصولات ارگانیگ با سرعت بیشتری امکان پذیر شده است.
نورانی با اشاره به هزینه های تولید این محصولات افزود: امروز محصولات ارگانیک با هزینه های بیشتری نسبت به روش های سنتی تولید می شود و اگر دولت کمک نکند قیمت تمام شده بالا و بسیار گران است.
به گزارش ایرنا، محصولات ارگانیک را به عنوان محصولاتی تعریف می کنند که در همه مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال پیش هیچ ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی مانند علف کش‌ ها، قارچ‌ کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می ‌شود، رشد می ‌کند.
گران بودن محصولات ارگانیک، نبود اطلاع رسانی و حتی اطمینان نداشتن به سلامت این محصولات از عوامل عدم استقبال مردم از این محصولات عنوان شده است.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اواخر آذرماه در همایش سالیانه سازمان حفظ نباتات در بندرعباس گفت: باید با کمک موسسه تحقیقات حفظ نباتات، ساختاری تعریف و ایجاد کرد که بتوانیم نسبت به افزایش تولید و ساماندهی محصولات ارگانیک با استفاده از ناظرین کد دار اقدام کنیم زیرا فقط از این طریق می توانیم وارد بازارهای درحال گسترش محصولات کشاورزی سالم جهانی شویم.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تولید محصول سالم گفت: باید به این سمت و سو حرکت کنیم تا اطلاعات لازم از طریق بارکد درج شده روی کالا شامل تولید کننده، محل تولید و مزرعه آن برای مشتری داخلی و حتی خارج از کشور قابل ردیابی و شناسایی باشد و این کاری شدنی است.
حسین رستگار رییس پژوهشکده سازمان غذا و دارو نیز اواخر آذرماه در همایش بین المللی محصولات تراریخته و آگاهی عمومی در دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت که این سازمان از تولید محصولات ارگانیک در کشور حمایت می کند؛ تولید محصولات ارگانیک بحث مهمی است و اولویت آن از تراریخته نیز بالاتر است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zhyOg9

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on درخواست یک تشکل صنفی از دولت برای تخصیص یارانه تولید محصولات ارگانیک

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>