پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   واردات و کاشت تراریخته در جلسات با دولت ممنوع شد
7 دی 1395 , ساعت 10:43

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

واردات و کاشت تراریخته در جلسات با دولت ممنوع شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه واردات و کاشت محصولات تراریخته پس از بررسی های متعدد در جلسات با دولت و وزارتخانه های مسئول ممنوع شد، گفت: اگر محصول تراریخته وارد کشور می شود باید برچسب داشته باشد.

عبد‌الغفور ایران‌نژاد در مورد مصوبه کمیسیون کشاورزی مبنی بر ممنوعیت ورود محصولات تراریخته به کشور و کاشت آن گفت: جلسات متعددی در کمیسیون کشاورزی برای بررسی موضوع تراریخته با حضور مسئولان و معاونان وزارتخانه‌های مربوطه و کارشناسان وزارت جهادکشاورزی برگزار شد که مصوبات به کمیسیون تلفیق ارائه شده و پس از تصویب باید در صحن علنی نیز به تأیید برسد.

وی با بیان اینکه موضوع این مصوبه به‌صورت مراعا باقی مانده تا پس از پایان بررسی برنامه ششم و بودجه ۹۶ در صحن بررسی و به نتیجه برسد، ادامه داد:‌ نکته مهم در این مصوبه این است که باید محصولاتی که با عنوان تراریختگی به کشور وارد می‌شود، در آزمایشگاههای معتبر مورد بررسی و درصد تراریختگی آن مشخص شود.

عضو کمیسیون کشاورزی با تأکید بر اینکه برنج مهمترین محصولی است که تراریختگی آن مطرح شده، خاطر نشان کرد: باید جلوی ورود این محصولات به کشور گرفته شود و حتی اگر وارد هم می‌شود علاوه بر اعلام شرایط محصول تراریخته توسط کشور صادر کننده، باید خودمان در کشور و در مبادی ورودی کالاها را مورد آزمایش قرار دهیم.

ایران‌نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا به‌طور کلی از ورود این محصولات به کشور جلوگیری نمی شود، تصریح کرد:‌ باید این‌گونه باشد اما در مواقعی که کشور در محصولی کمبود دارد و نیاز به واردات داریم، باید در آزمایشگاههای معتبر بررسی شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که اصلاً در شرایطی که مجبور به واردات هستیم نیز، آیا می‌توان اجازه ورود این محصولات را نداد، گفت: بله می‌توان اجازه ورود نداد و باید هم این‌گونه باشد، اما وقتی این منع در مصوبه آمده که باید واردات این نوع محصولات با مجوز باشد برای این است؛ که اگر زمانی به دلیل کمبود محصول مجبور به واردات کالاهای تراریخته شدیم، حتما با مجوز و در آزمایشگاه‌های کشور بررسی شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان در مورد درج شدن عنوان تراریخته بر روی این نوع محصولات، بیان کرد:‌ اینکه تأکید داریم باید در آزمایشگاههای معتبر این محصولات مورد بررسی قرار گیرد به این دلیل است که بتوانیم درصد تراریختگی را مشخص کنیم, مورد تأیید بودن یا نبودن آن معلوم شود و در نهایت اجازه ورود به بازار داده شود یا خیر.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/Zrk2NV

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
One Thought on واردات و کاشت تراریخته در جلسات با دولت ممنوع شد
    asasa
    11 Sep 2017
    4:53pm

    مساله به این حیاتی که در بسیاری از کشورها تولید و توزیع آن( نه تحقیقات) جرم تلقی میشه محرمانست؟!!!! و تازه حمایت هم میخاد بشه؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>