پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   بازار تخصصی بذر کشور در البرز راه اندازی می شود/معرفی 417 بذر جدید
7 دی 1395 , ساعت 11:42

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

بازار تخصصی بذر کشور در البرز راه اندازی می شود/معرفی ۴۱۷ بذر جدید

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بازار تخصصی بذر به زودی از سوی موسسه تحقیقات، تهیه و تولید نهال و بذر و با کمک استانداری در استان البرز راه اندازی می شود.

اسکندر زند روز دوشنبه در گردهمایی سالانه بخش تحقیقات سبزی، صیفی و حبوبات آبی که در موسسه تحقیقاتی تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر واقع در کرج برگزار شد، افزود: در دنیا وظیفه تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی بر دوش بخش خصوصی است، بنابراین ما به عنوان دولت تا کنون در این بخش ورود جدی نداشتیم.
وی تاکید کرد که باید بخش خصوصی در این بخش ورود پیدا کند ولی ما باید تسهیل گر بوده و زمینه های لازم آن را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: برای فعال سازی این بخش درصدد استفاده از ظرفیت دانشگاه ها هستیم که به همین منظور کار مشترکی بین دانشگاه ها و محققین بخش صورت خواهد گرفت تا فضای دانش بنیان ایجاد شود.
رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش جهاد کشاورزی گفت: به همین منظور یکسری فعالیت های مشترک با دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی آغاز شده است.
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به عنوان اولویت کاری در حمایت از شرکت های دانش بنیان چه در سازمان تحقیقات و چه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است که خوشبختانه در بعضی از زمینه ها بخش خصوصی ورود پیدا کرده است.
زند ادامه داد: در زمینه بذور خیار، فلفل و بادمجان شرکت های خصوصی خیلی خوبی فعالیت دارند که بذر تولید می کنند و صادرات هم دارند، بنابراین آینده را روی بخش خصوصی می بندیم و بسیار روی آن امیدوار هستیم.

 

تولید ۴۱۷ رقم بذر زراعی
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تولید بذور زراعی تا کنون ۴۱۷ رقم جدید معرفی کردیم که حدود ۲۰۰ رقم آن ها مربوط به غلات بوده که عمدتا دانه ریز هستندو شامل گندم دیم، گندم آبی، جو، تریتیکاله و چاودار است و بقیه ارقام مربوط به ذرت، پنبه، سبزی و صیفی، حبوبات و بعضی از محصولات مثل دانه های روغنی است.
وی تاکید کرد: از این ۴۱۷ رقم جدید ۱۳۵ رقم مربوط به گندم است که یک محصول اصلی و استراتژیک است.
وی در خصوص تولید بذور اضافه کرد: تولید بذور هسته های اولیه که کار بسیار سنگینی است از سوی دولت انجام می شود و ما هسته های اولیه پرورشی ۱ و ۲ را خودمان تولید می کنیم و هسته های پرورشی ۳، بذر مادری و بذر گواهی شده را به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید بذور گندم تماما به بخش خصوصی واگذار شده، گفت: این امر اشتغال بالایی را در این بخش ایجاد کرده است.

 

تولید ۵۰۰ هزار تن بذر گندم در سال گذشته
زند ادامه داد: در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ نزدیک به ۵۰۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم در مزارع زارعین تولید کردیم و بذور ذرت و پنبه نیز کاملا به بخش خصوصی واگذار شده و تولید بذور حبوبات را در حال واگذاری هستیم بنابراین واگذاری این بخش ها به بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف مقدمات زیادی باید فراهم شود، یادآور شد که در تولید بذور به جز هیبرید سبزی و صیفی و دانه های روغنی عمدتا در بقیه ی بخش ها بذور مثل برنج و ذرت، پنبه جو گندم را در داخل تولید می کنیم.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/ZPZog0

مطالب مرتبط

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران (AGRICULTECH 2022) از ۲۸ دی ‌ماه الی ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به مدت ۴ روز از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار ...
«خزانه جهانی بذر اِسوالبارد» (Svalbard Global Seed Vault) نام یک تأسیسات زیرزمینی در مجمع‌الجزایر اِسوالبارد نروژ و در نزدیکی قطب شمال است که با هدف حفاظت از گونه‌های مختلف بذر کشاورزی در جهان ...
رییس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از سال ها تلاش و آزمون های بین المللی توانست به جمع کشورهای صادر ...
No Thoughts on بازار تخصصی بذر کشور در البرز راه اندازی می شود/معرفی ۴۱۷ بذر جدید

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>