پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   نیترات و آرسنیک محصول های کشت شده با کود شیمیایی چند برابر حد مجاز است
8 دی 1395 , ساعت 11:52

نیترات و آرسنیک محصول های کشت شده با کود شیمیایی چند برابر حد مجاز است

استاد گروه خاکشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: میزان نیترات و آرسنیک در برخی محصول های کشاورزی کشت شده با استفاده از کود شیمیایی چند برابر حد مجاز است

استاد گروه خاکشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: میزان نیترات و آرسنیک در برخی محصول های کشاورزی کشت شده با استفاده از کود شیمیایی چند برابر حد مجاز است.

به گزارش ایرنا، اتاق بازرگانی اصفهان روز سه شنبه به نقل از امیرحسین خوش گفتارمنش، اعلام کرد: مقدار نیترات موجود در کاهو حدود ۲ برابر حد استاندارد و غلظت آرسنیک در برخی دیگر از محصول ها، حدود ۲ برابر حد مجاز است.
آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که میزان غیر مجاز آن در مواد غذایی و آشامیدنی منجر به سرطان، بیماری های قلبی عروقی و ضایعه های پوستی می شود.
وجود بیش از حد مجاز نیترات در مواد غذایی و آشامیدنی نیز منجر به بروز بیماری ها و انواع سرطان خواهد شد.
این استاد دانشگاه در سمینار پایداری مشترک منابع خاک و آب، افزود: کود‎های فسفاته در گیاهان مختلف بویژه سیب زمینی، سم کادمیم تولید می‌کند.
عنصر شیمیایی کادمیم و محلول ترکیبات آن حتی به میزان بسیار کم، سمی است و در اندام‌ها و محیط زیست، ذخیره می‌شود.
وی راه حل رهایی از بحران کودهای شیمیایی را استفاده از کودهای آلی، ارگانیک و کمپوست عنوان کرد و گفت: جداسازی درست زباله و تبدیل آن به کمپوست می‎تواند تأثیر بسیار زیادی در برطرف کردن آلودگی‎های حاصل از استفاده از کودهای شیمیایی و سم های دفع آفات داشته باشد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کشاورزی ارگانیک یک سیستم کشاورزی بدون استفاده از مواد شیمیایی، کودها و آفت ‎کش‎ های شیمیایی است که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد.
خوش گفتار منش تصریح کرد: میانگین مصرف انواع کودها در دنیا حدود ۱۰۱ کیلوگرم در هکتار و در ایران حدود ۸۹ کیلوگرم در هکتار است.
وی تاکید کرد: اگر نتوانیم مصرف کود را بهینه کنیم تا سه سال آینده ضربه سنگینی به تولید محصول های کشاورزی کشور وارد می شود.
استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان نیز در این سمینار گفت: تهدیدهای خاک استان شامل فرسایش، افزایش کربن آلی،کاهش عناصر غذایی، شوری و سدیمی شدن خاک، تنوع زیستی، تراکم، آلودگی و اندودن خاک است.
محمد فیضی نرخ متوسط فرسایش خاک توسط آب، باد و شخم را یک میلیمتر در سال تخمین زد و افزود: کاهش پوشش گیاهی، شخم زدن در جهت شیب، از جا کندن گیاهان خودرو در مناطق خشک و چرای بیش از حد دام از عوامل تخریب و فرسایش خاک استان است .
وی خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌ها در سال ۸۵ در پنج میلیون هکتار از اراضی استان، سالانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن خاک فرسایش یافته به گونه‌ای که حتی طبیعت قادر به بازگرداندن آن نیست.
فیضی تاکید کرد: باید برداشت بی رویه از منابع آبی بویژه منابع آب های زیر زمینی تا رسیدن به حالت تعادل، کنترل و مدیریت و در مواردی مصرف آنها بطور کامل ممنوع شود.
وی احیای تالاب گاوخونی و اراضی شرق استان به منظور جلوگیری از پیشروی کویر و بیابانی شدن و در جهت سلامت محیط زیست و مردم را ضروری خواند و گفت: تعیین الگوی کشت بر اساس منافع ملی باید باشد نه بر اساس اقتصاد شخصی و نقطه ای.
این پژوهشگر حوزه کشاورزی پیشنهاد کرد: در مناطق غربی استان که اراضی دارای ظرفیت طبیعی گیاهان علوفه ای و مرتعی است باید نسبت به حفظ مراتع همت گماشت و کشاورزی در این مناطق محدود و منابع محدود آب جهت حفظ و حراست از مناطق شرقی اختصاص داده شود.
سمینار ‘پایداری مشترک منابع خاک و آب، ضرورت همیشگی حوضه های آبی’ به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی و با همکاری انجمن علوم خاک ایران برگزار شد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/8iHPW4

مطالب مرتبط

No Thoughts on نیترات و آرسنیک محصول های کشت شده با کود شیمیایی چند برابر حد مجاز است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>