پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ایران با امکان تشخیص 426 سم در محصولات کشاورزی به سطح اروپا رسید
11 دی 1395 , ساعت 10:37

رئیس پژوهشگاه غذا و دارو:

ایران با امکان تشخیص ۴۲۶ سم در محصولات کشاورزی به سطح اروپا رسید

رئیس پژوهشگاه غذا و دارو گفت: تا قبل از برجام در کل آزمایشگاه های کنترل غذای کشور فقط می‌توانستیم حداکثر 100 سم را در محصولات گیاهی شناسایی کنیم اما با ورود تجهیزات جدید امکان شناسایی 426 سم و آفت کش در محصولات کشاورزی فراهم شد

رئیس پژوهشگاه غذا و دارو گفت: تا قبل از برجام در کل آزمایشگاه های کنترل غذای کشور فقط می‌توانستیم حداکثر ۱۰۰ سم را در محصولات گیاهی شناسایی کنیم اما با ورود تجهیزات جدید امکان شناسایی ۴۲۶ سم و آفت کش در محصولات کشاورزی فراهم شد.

حسین رستگار افزود: تعداد آفت‌کش‌ها و سمومی که در کشاورزی استفاده می‌شود، بسیار زیاد و متنوع است و بسیاری از این سموم که توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز غیر مجاز بوده و حاوی مواد خطرناک است که از طریق محصولات کشاورزی وارد سفره مردم می‌شود.
وی گفت: علاوه بر آن به علت ضعف آموزش و اطلاع رسانی درست و دقیق، بسیاری از کشاورزان حتی اگر از سموم مجاز استفاده کنند، این سموم را در جای نامناسب استفاده می‌کنند مثلا سموم مناسب برای یک میوه را برای یک نوع صیفی استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث افزایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی می‌شود.
رئیس پژوهشگاه غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ تا قبل از برجام کشورهای پیشرفته تجهیزات آزمایشگاهی شناسایی و کنترل سموم را در اختیار ایران قرار نمی‌دادند، به همین علت آزمایشگاه ‌های کشور در بهترین شرایط فقط می‌توانستند حداکثر ۱۰۰ نوع سم را در محصولات کشاورزی شناسایی کنند اما در یکسال گذشته توانستیم پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص سموم را خریداری و وارد کشور کنیم.
رستگار گفت:‌ اکنون برای اولین بار توانمندی کشور برای شناسایی و تشخیص آفت‌کش‌ها و باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی با امکان تشخیص ۴۲۶ سم به سطح اروپا رسیده است.
وی افزود: این توانمندی با همکاری کشورهایی مانند هلند و مجارستان و واردات دستگاه هایی به دست آمده است البته این امکانات تشخیصی اکنون فقط در آزمایشگاه مرکزی سازمان غذا و دارو مستقر است و هنوز آزمایشگاه‌های دانشگاههای علوم پزشکی چنین امکانی را ندارند که باید به سمت توانمندسازی و تجهیز آنها نیز حرکت کنیم.
رئیس پژوهشگاه غذا و دارو در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا با استفاده از این توانمندی، برآورد شده است که کدام محصولات کشاورزی میزان باقیمانده سموم بیشتری دارند و چه سمومی در آنها بیشتر است، گفت:‌ این امکانات به تازگی وارد کشور شده است و طول می‌کشد تا نتایج ارزیابی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی به طور کامل بررسی شود.
وی افزود: برای ساماندهی این حوزه همکاری نزدیکی بین سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و یک بخش کار که مربوط به استفاده درست از سموم مجاز در مزارع و آ‌موزش کشاورزان است، به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
رستگار ادامه داد: بخش دیگر کار که نظارت و صدور مجوز ورود محصولات کشاورزی به بازار است نیز به عهده سازمان غذا و داروست و تلاش این سازمان این است که محصولات سالم‌تری وارد بازار و سفره مردم شود، از جمله اینکه میزان آلاینده‌های آنها در حد مجاز باشد.
وی گفت: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز در این زمینه مسئولیت‌هایی دارد و باید تلاش کند که سبد غذایی مردم هر چه بیشتر حاوی مواد غذایی سالم باشد.
رئیس پژوهشگاه غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که مهمترین سمومی که از راه محصولات کشاورزی مصرف می‌شود چه سمومی است؟ توضیح داد: سموم بسیار مختلفی وجود دارد از جمله فلزات سنگین، آفلاتوکسین‌ها، مایکوتوکسین‌ها، آکریلامید‌ها، انواع آفت‌کش‌ها و … که در انواع محصولات غذایی تازه یا فرآوری شده ممکن است وجود داشته باشد.
رستگار گفت: با توجه به اجرای طرح کلان کاهش آلاینده‌ها در مواد غذایی که با همکاری وزارت بهداشت و ریاست جمهوری اجرا می‌شود، تمام تلاش وزارت بهداشت این است که با استفاده از جدیدترین و قوی ترین تکنولوژی های روز دنیا کمترین میزان آ‌لاینده ها را در مواد غذایی داشته باشیم.
رئیس پژوهشگاه غذا و دارو گفت: با توجه به تعدد و کثرت مواد غذایی، اولویت بررسی های سازمان غذا و دارو روی مواد غذایی پر مصرف مثل برنج، شکر، روغن، نان و میوه های پر مصرف مثل سیب زمینی و گوجه است.
وی افزود: علت این اولویت بندی این است که اگر مثلا میزان فلزات سنگین در برنج یا گندم اندکی بیش از حد مجاز (مثلا دو برابر) باشد، چون هر فرد در طول روز دو یا سه بار از این محصولات استفاده می‌کند، میزان ورودی سموم به بدن او خیلی بیشتر افزایش پیدا می‌کند تا اینکه مثلا باقیمانده سموم در توت فرنگی که در سال دو بار هم مصرف نمی شود، حتی اگر میزان باقیمانده سموم آن ۱۰ برابر حد مجاز باشد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/RfUVPh

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on ایران با امکان تشخیص ۴۲۶ سم در محصولات کشاورزی به سطح اروپا رسید

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>