۱۱۸ تولید کننده و پژوهشگر برتر بخش کشاورزی تجلیل می شوند

اسکندر زند

چاپ

۱۱۸ تولید کننده، پژوهشگر ، فناور و افراد موثر در بازرگانی در نخستین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی یکمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های برتر در ۱۳ دی ماه امسال با حضور مقامات کشوری در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما تجلیل می شوند.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر اسکندر زند رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز با اعلام این خبر در نشست مطبوعاتی افزود: از ۱۱۸ نمونه بخش کشاورزی ۱۰۲تولید کننده برتر و ۱۶ پژوهشگر ،فناور و افراد موثر در بازار کشاورزی هستند.
وی با بیان این که امسال در ۱۹ رشته جدید در زیر بخش های مختلف معرفی کشاورزی برتر خواهیم داشت، تصریح کرد: در ۹ رشته جدید در زیر بخش زراعت و باغبانی، ۴ رشته جدید در زیر بخش ترویج و تشکل ها، ۵ رشته جدید در زیر بخش منابع طبیعی و آبخیز داری و یک رشته جدید در زیر بخش دام و طیور در حوزه خوراک دام و طیور کشاورز برتر معرفی و تقدیرمی شود.
زند درباره سن و سطح تحصیلات کشاورزان برتر اظهار داشت: میانگین سن بهره برداران برتر ۵۴ سال است و ۷۸ درصد آنان دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم، ۴۲ درصد لیسانس و بالاتر، ۲۲ درصد ابتدایی و راهنمایی و ۳۶ درصد دیپلم و کاردانی هستند.
وی چهره سازی کشاورزان در جامعه و نقش آنان در تامین امنیت غذایی کشور،ایجاد انگیزه برای ورود جوانان و سرمایه گذاران در بخش کشاورزی، ارج نهادن به زحمات و تلاش روستاییان و بهره برداران، رقابت سالم، معرفی الگوی عملی و قابل اعتماد به سایر تولید کنندگان و تقویت ارتباط و تعامل بیشتر تولید کنندگان، پزوهشگران و فناوران عرصه کشاورزی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره نام برد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید کمی و کیفی بالای محصول، تولید محصول سالم، استفاده از روش های مدیریتی بهتر، روش های نوین آبیاری، تکنولوژی بوم سازگار، بذر و نهال مناسب، و مشارکت در دانش افزایی سایر کشاورزان را از معیارهای انتخاب کشاورزی نمونه امسال برشمرد.
وی با بیان این که امسال گندمکاران نمونه با توجه به مناطق سرد و گرم و اراضی آبی و دیم به طور جداگانه انتخاب شده اند، تصریح کرد: متوسط رکورد عملکرد تولید گندمکاران برتر در مناطق سرد و گرم ۱۲ هزار و ۴۳۵ کیلو گرم در هکتار بوده است.
زند افزود: در گندم دیم، کشاوران نمونه بر اساس مناطقی که پایین تر از ۴۰۰ میلی متر و همچنین پایین تر از ۴۰۰ میلی متر بارندگی داشتند، انتخاب شدند و متوسط عملکرد تولید گندمکار نمونه دیم در دو منطقه ۵ هزار و ۴۲۱ کیلو گرم می باشد.
وی رکورد عملکرد تولید کشاورز برتر در شلتوک برنج و رقم پر محصول شیرودی را ۱۳ تن در هکتار، ذرت دانه ای نزدیک به ۱۸ تن و متوسط چغندر پاییزه و بهاره را ۱۵۴ تن در هکتار عنوان کرد.
زند در مورد رکورد تولید در حوزه باغبانی گفت: باغداران نمونه امسال در زمینه سیب درختی ۱۲۳ تن در هکتار، پسته ۱۲.۵ تن و مرکبات نزدیک به ۹۴ تن در هکتار عملکرد تولید داشته اند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره کشاورزان برتر در حوزه ارگانیک نیز اذعان داشت: امسال یک نفر تولید کننده برتر در زمینه برنج ارگانیک از مازندران و یک نفرتولید کننده برتر انار از استان مرکزی معرفی و تجلیل می شوند.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: از ۱۱۸ نفر کشاورز برتر، ۲۱ نفر در زیر بخش زراعی، ۲۱ نفر باغبانی، ۱۲ نفر دام و طیور، ۵ نفر شیلات و آبزیان، ۱۰ نفر ترویج و آموزش، ۱۰ نفر آب و خاک، ۱۰ نفر تشکل، ۱۱ نفر بازرگانی و ۳ نفر دانش بنیان برتر هستند.
وی گفت: جشنواره و مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه با همکاری پنج نهاد وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگستان علوم، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و صدا و سیما برگزار می شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/sFWoUf