پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   15 درصد کودها و 7 درصد سموم از چرخه مصرف کنارگذاشته شد/ تجاری سازی 150 دستاورد بخش کشاورزی
24 بهمن 1395 , ساعت 15:43

معاون وزیر جهادکشاورزی:

۱۵ درصد کودها و ۷ درصد سموم از چرخه مصرف کنارگذاشته شد/ تجاری سازی ۱۵۰ دستاورد بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می گوید، 15 درصد کودهای مصرفی بخش کشاورزی معادل یک هزار و 21 برند و 7 درصد سموم بخش کشاورزی از چرخه مصرف کنار گذاشته شده اند

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می گوید، ۱۵ درصد کودهای مصرفی بخش کشاورزی معادل یک هزار و ۲۱ برند و ۷ درصد سموم بخش کشاورزی از چرخه مصرف کنار گذاشته شده اند.
اسکندر زند امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از دستاوردهای بخش کشاورزی و انعقاد یکصدو هشتمین تفاهم نامه و قرارداد انتقال فناوری و دانش فنی به بخش خصوصی که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: با تلاش های صورت گرفته نظارت بر مزارع کشاورزی الکترونیک شده است.
وی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ فرمول کود بررسی و آزمایش شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۴ هزار فرمول سم در کشور آزمایش شده و هفت درصد سموم بی کیفیت که تاکنون در اختیار کشاورزان بوده ، از رده مصرف خارج شده است.

 

ایران یکی از ۱۰ بانک بزرگ ژنتیکی دنیا را دارد
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ایران یکی از ۱۰ بانک ژنتیکی بزرگ دنیا را دارد، تصریح کرد: در بحث مدیریت ذخایر، قانون ذخایر ژنتیکی مراحل نهایی خود را می گذراند.
زند افزود: با اقدام های صورت گرفته ناوگان تخمین ارزیابی ذخایر شیلاتی کشور نسبت به گذشته مجهزتر شده است.
به گزارش ایرنا، ۲۲ دستاورد پژوهشی بخش کشاورزی امروز در مراسمی رونمایی و واگذاری انتقال تکنولوژی و دانش فنی آنها از سازمان تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی انجام شد.
در این مراسم تفاهمنامه و انتقال فناوری و دانش فنی تولید و تکثیر در بخش های انواع بذر، پنبه، گل و گیاهان زینتی، میوه های معتدله و سردسیری، بیوتکنولوژی، مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، دیم و منابع طبیعی صورت گرفته است.
در این مراسم دانش فنی تولید بذر گواهی شده سویا (رقم L17)، بذر پنبه (رقم خورشید)، کشت بافت زنبق پالیدا و زنبق آلمانی، ژنوتیپ های امید بخش بادام، بیوماس تر تغلیظ شده جلبک اونالیلا، تولید اقتصادی افزودنی فایتوبیوتیک جوجه گوشتی، توسعه کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنایع غذایی و کشاورزی، بهره برداری صنعتی از ماشین آلات پلاسمای سرد جهت مهار فعالیت لیپولیتیکی و افزایش ماندگاری جوانه گندم، تولید انحصاری نهال ارقام سالم سازی شده (پرتقال، گریپ فروت، نارنگی)، تحقیق و توسعه ادوات کشاورزی دیم بخصوص کارنده ها، تولید پیازکار هفت ردیفه تمام خودکار زعفران، اعطای حق بهره برداری از نام و علامت مرکز بر روی محصول قارچ طبیعی، تولید و تکثیر سن شکارگر، تولید کیت ردیابی همزمان عوامل جاروک و گرینینگ مرکبات، تولید محصول سالم خیار گلخانه ای واگذار شد.
همچنین تفاهم نامه مرکز رشد واحدهای فناوری بیوتکنولوژی کشاورزی و توسعه بازار برند مرکز نیز امضا شد.
این تفاهمنامه ها با حضور اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی، حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های بخش خصوصی برگزار و تفاهم نامه های مذکور بین طرفین منعقد شد.

 

۱۵۰ دستاورد بخش کشاورزی آماده تجاری سازی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش تحقیقات با بیان اینکه امسال ۷۲ دستاورد بخش کشاورزی تجاری شده است، گفت: به طور متوسط ۵۰ دستاورد تجاری می شود که اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستاورد تحقیقاتی قابل تجاری سازی داریم که باید دانش فنی آنها به بخش خصوصی واگذار شود.
به گفته زند، در سال ۹۲ از ظرفیت های ۵۵ شرکت خصوصی استفاده می شد که امروز به ۴۹۵ شرکت رسیده است.

 

جذب دانشجویان کشاورزی به ۳۵ هزارنفر رسید
زند در ادامه افزود: اکنون دانشجویان کشاورزی به اندازه مورد نیاز جذب می‌ شوند اما بدنبال کاهش جذب دانشجویان در این بخش هستیم. در سال ۱۳۹۳ شمار دانشجویان کشاورزی به ۸۵ هزار نفر می رسید اما اکنون به ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در حوزه آموزش، اجرای قانون بهره وری و کارآفرینی کردن علمی-کاربردی و توجه به کشاورزان مورد تاکید قرار دارد.

 

عرضه رایگان یافته های تحقیقاتی به کشاورزان
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آخرین یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی کشاورزی به صورت رایگان در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه نیازمند همکاری های بین المللی هستیم، اظهارداشت: برای بهبود و توسعه عملکرد تولید گندم در مزارع با سازمان بین المللی «سیمیت» و «ایکاردا» قراردادهایی منعقد کرده ایم.
زند یکی از عوامل تولید را وجود بذر کیفی دانست و افزود: در تولید محصولات فناورانه رویکرد واگذاری به بخش خصوصی را داریم که امسال در این بخش خودکفا شده ایم، به طور نمونه سالیانه ۸۰ تن هسته اولیه بذر تولید می شود؛ همچنین روند افزایش در تولید هسته های پرورشی داریم.
وی ادامه داد: در بذر تولیدی، سالیانه نزدیک به ۵۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان باید از کیفی بودن کود و سموم اطمینان یابند، افزود: بدنبال اطمینان سازی کشاورزان در استفاده از نهاده های کشاورزی هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تلاش داریم در بخش کشاورزی از امکانات تالار ترویج و اپلیکیشن‌ها نیز استفاده کنیم، افزود: در بخش ترویج، مراکز خدمات کشاورزی دارای ۱۰ هزار نیروی متخصصند که کمک قابل توجهی به بهبود تولیدات این بخش می کند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/RFW71w

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند گفت: سه رقم جدید چغندر مقاوم به ریزومانیا، پوسیدگی ریشه و نماتد معرفی و به‌زودی وارد بازار می‌شود. داریوش طالقانی رئیس موسسه ...
No Thoughts on ۱۵ درصد کودها و ۷ درصد سموم از چرخه مصرف کنارگذاشته شد/ تجاری سازی ۱۵۰ دستاورد بخش کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>