پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   مزارع کشاورزی آمریکا، آفریقا و آسیا محل جولان لارو برگخوار
25 بهمن 1395 , ساعت 16:41

گزارش تحقیقاتی دانشمندان از جهانی شدن یک لارو برگخوار در مزارع کشاورزی

مزارع کشاورزی آمریکا، آفریقا و آسیا محل جولان لارو برگخوار

دانشمندان لارو جدید برگخوار تخریب کننده محصول را که به سرعت در آفریقا در حال گسترش است، کشف کردند

دانشمندان Centre for Agriculture and Biosciences International1) CABI) در تحقیقات جدید خود که در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۷ میلادی اعلام شده تأیید می کنند اخیراً یک لارو برگخوار تخریب کننده محصول به سرعت در سراسر قاره آفریقا در حال گسترش است و تا چند سال آینده در نواحی گرمسیری آسیا و مدیترانه نیز پخش خواهد شد و به یک تهدید عمده در تجارت کشاورزی در سراسر جهان تبدیل می شود.

برگخوار پاییز، بومی آمریکای شمالی و جنوبی است و می تواند تولید ذرت را که یک محصول غذایی اصلی و حائز اهمیت در امنیت غذایی بسیاری از مناطق آفریقا است، نابود کند. این آفت با تخریب گیاهان جوان به نقاط در حال رشد آن ها حمله می کند و در درون بلال ها پنهان می شود.

این آفت بومی آمریکا است که در گذشته خارج از این منطقه وجود نداشت. سال گذشته برای نخستین بار در بخش هایی از غرب آفریقا یافت شد و در حال حاضر تحقیقات “کابی” تأیید کننده حضور این آفت در کشور غنا است. این طور انتظار می رود که تا چند سال آینده به طور محدود در زیستگاه های مناسب آفریقایی گسترده شود.

پزشکان گیاه شناس کلینیک گیاهی پلنت وایز۲ کابی که برای کمک به کشاورزان در کمتر از دست دادن آنچه پرورش می دهند مشغول به کارند، برای نخستین بار شواهدی از حضور دو گونه لارو برگخوار در غنا را یافتند. این موضوع با انجام تجزیه DNA در آزمایشگاه مولکولی کابی در انگلستان تأیید شد.

در آفریقا، محققان بر روی این موضوع که چطور این آفت به آن جا وارد شد و در حال گسترش است و چگونه کشاورزان می توانند از طریق یک روش سازگار با محیط زیست آن را کنترل کنند، کار می کنند.

دکتر متیو کوک (Matthew Cock) دانشمند ارشد کابی گفت: “ما تأیید می کنیم که این لارو برگخوار به سرعت در خارج از آمریکا در حال گسترش است و انتظار می رود که طی چند سال آینده به طور محدود در زیستگاه های مناسب آفریقایی گسترش یابد. آن ها معمولاً به شکل بالغ و یا توده های تخم و به طور مستقیم از طریق پروازهای تجاری وارد آفریقا شده و تاکنون به این شکل در آن جا گسترده شده اند و با قدرت پرواز بالایی که دارند نقش یک آلوده کننده در تولید محصول را ایفا می کنند.”

این آفت به این دلیل برگخوار پاییز نامیده می شود که در فصل پاییز به نواحی معتدل شمال آمریکا مهاجرت و خسارات حیاتی را به محصولات وارد می کند. اغلب ذرت را تحت تأثیر قرار می دهد اما خوردن بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی مختلف برای این آفت به ثبت رسیده است که از لحاظ اقتصادی عامل مهم خسارت به محصولات مهم علفی کاشته شده از قبیل ذرت، برنج، ذرت خوشه ای و نیشکر و همچنین محصولات دیگر از جمله کلم، چغندر، بادام زمینی، دانه سویا، یونجه، پیاز، کتان، چمن مرتع، ارزن، گوجه فرنگی و سیب زمینی است.

اوایل این ماه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که طاعونی از یک لارو برگخوار مشکوک دو هزار هکتار از زمین های زراعی در مالاوی را تخریب کرده است و با نرخ هشدار دهنده ای در حال گسترش است. شیوع این بیماری می تواند سبب تلفات ویرانگری شود که نتیجه آن ایجاد بحران بدهی در میان بسیاری از کشاورزان در مناطق تحت تأثیر است.

پزشکان کلینیک گیاهی به دنبال نخستین نشانه های یک مشکل بالقوه در غنا در سال ۲۰۱۶ میلادی بیان کردند که کلینیک پلنت وایز به رهبری کابی با اداره خدمات تنظیمی و گیاه پزشکی وزارت غذا و کشاورزی غنا آغاز به کار کرده اند و در زمینه شناسایی ارگانیزم های مسئول و تعیین اولین مثال از حضور لارو برگخوار پاییز در غنا، سرمایه گذاری کرده اند.

خسارت محصولات ذرت در سه منطقه مختلف در غنا بررسی شد و از کرم های مرتبط با این خسارت عکس برداری و عکس های جمع آوری شده برای تجزیه به آزمایشگاه کابی در انگلستان فرستاده شد. سهم کوچکی از هر کرم برای آزمایش مولکولی از اولین نمونه هایی که به آزمایشگاه رسیدند برداشته شد. DNA از سلول ها جدا شد و یک ژن خاص توالی و بزرگ شد و سپس با توالی بارکد تصدیق شده برای شناسایی قطعی مقایسه شد.

دکتر متیو کوک دانشمند ارشد کابی گفت: “تجزیه و تحلیل مجموعه های ما از سه ناحیه مختلف در غنا نشان می دهد که سویه ها و گونه های برگخوار پاییز هر دو به طور گسترده ای ذرت را مورد حمله قرار داده اند. نخستین بار است که سویه ها و گونه ها هر دو باهم در قاره آفریقا حضور یافته اند. گزارش های اولیه از کشورهای نیجریه، توگو و بنین (در غرب آفریقا) نشان می دهد که آن ها به سرعت در این مناطق گسترده شده اند.

در حال حاضر اقدام فوری در جهت کمک به کشاورزان و انجام کارهای تحقیقاتی در مناطق تحت تأثیر در جهت شناسایی صحیح و در نظر گرفتن بهترین راهکارها برای کنترل این آفت نیاز است. او (دکتر کوک) ادامه می دهد: “این گونه مهاجم در حال حاضر یک آفت جدّی است که به سرعت درحال گسترش در مناطق گرمسیری آفریقاست و پتانسیل گسترش در قاره آسیا را نیز دارد. برای جلوگیری از تلفات ویرانگر محصولات و معیشت کشاورزان اقدام فوری مورد نیاز است.” کابی از خدمات ترویجی ملی در جهت کمک به کشاورزان برای شناسایی دقیق و سریع گونه های مختلف حمایت می کند و مطالعات مربوطه را با یافتن بهترین روش کنترل به عنوان مثال کنترل بیولوژیکی که نیاز به استفاده از آفت کش ها را کاهش می دهد، مرتبط می کند.

کشاورزان آمریکایی یاد گرفتند که با برگخوار پاییز زندگی کنند اما باوجود شواهدی از نتایج محدود، اغلب به استفاده از روش کنترل شیمیایی برای حل این مشکل معتقدند. کابی از آموخته های حاصل از تجربیات آمریکایی ها استفاده می کند و از طریق برنامه پلنت وایز با کارکنان بیشتری برای آگاه ساختن و آموزش کشاورزان آفریقایی بر روی بهترین راهکارهای مدیریت تلفیقی آفات که ترکیبی از کنترل بیولوژیکی و فرهنگی است به منظور ایجاد موفقیت بیشتر و کاهش اثرات زیست محیطی، کار می کند.

ابنزر آبوگی (Ebenezer Aboagy) مدیر کشاورزی ۳PPRSD بیان کرد: “در ابتدا کشاورزان فکر می کردند که این آفت، کرم ساقه خوار ذرت به نام Busseola fusca است و بنابراین برای کنترل آن توجه زیادی نشان نداند تا این که متوجه شدند که این خسارت غیرعادی است.”

دکتر کوک توضیح داد ” کنترل بیولوژیکی برگخوار پاییز نیازمند مطالعاتی است که پتانسیل آن در آفریقا هنوز به خوبی شناخته نشده است.” تشخیص و آزمایش یک روش کنترل بیولوژیکی مناسب برای این آفت در آفریقا ممکن است چندین سال زمان ببرد، بنابراین در حال حاضر به کار فوری نیازمندیم. ضمناً ما نیازمند حمایت از برنامه های ملی در جهت تشویق بهترین انواع کنترل آفات هستیم و نباید به استفاده بدون تبعیض از آفت کش ها که برای محیط زیست مضّر است و موفقیت محدودی دارد، متوسل شویم.

کشورهای آفریقایی پرورش دهنده ذرت ممکن است با آماده سازی هشدارهایی به وسیله محققان و خدمات ترویجی برای این مسئله برنامه ریزی کنند و با ارزیابی مشورتی بهترین گزینه های مدیریتی را برای کشاورزان تعیین کنند. اداره خدمات نظارتی و گیاه پزشکی (PPRSD) در غنا از طریق برنامه پلنت وایز در حال گسترش عکس هایی برای تسهیل در شناسایی و برگه های راهنمای تصمیم مدیریت آفات در سراسر آفریقا است که برای آگاهی کارکنان شان آماده شده است. این اطلاعات کمکی به صورت هارد کپی (اطلاعات ذخیره شده در رایانه) و از طریق بانک دانش پلنت وایز منتشر می شود و فعالیت هایی برای افزایش آگاهی و مطلع ساختن کشاورزان در حال انجام است.

 

 

۱. یک سازمان غیر دولتی بین المللی است که به بهبود زندگی مردم سراسر جهان با فراهم کردن اطلاعات و به کارگیری تخصص های علمی در حل مشکلات زیست محیطی و کشاورزی می پردازد.

۲. Plantwise plant clinic

۳. Plant Protection and Regulatory Services Directorate

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/kas5jI

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

No Thoughts on مزارع کشاورزی آمریکا، آفریقا و آسیا محل جولان لارو برگخوار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>