پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   خطر هجوم ملخ‌ به کشور/ فائو به ایران هشدار داد
18 بهمن 1395 , ساعت 13:10

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد:

خطر هجوم ملخ‌ به کشور/ فائو به ایران هشدار داد

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه امسال با هجوم ملخ های مهاجر و بومی در کشور مواجه خواهیم بود، گفت: فائو نیز در این زمینه به ما هشدار داده است

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه امسال با هجوم ملخ های مهاجر و بومی در کشور مواجه خواهیم بود، گفت: فائو نیز در این زمینه به ما هشدار داده است.
محمد علی باغستانی در نشست خبری که امروز به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، اظهارداشت: امسال بارندگی در جنوب و جنوب شرق که کانون های ملخ صحرایی است، زیاد بوده و وقتی بارندگی زیاد باشد ما با تهاجم ملخ ها مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سطح مبارزه با این ملخ ها در سال زراعی جاری بیش از ۲۰۰ هزارهکتار پیش بینی می شود، گفت: ما نیاز به کمک سیستم های پشتیبانی دولتی داریم و از آنان برای کنترل این مساله کمک می خواهیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: ملخ‌های مهاجر که از غرب دریای سرخ شروع به حرکت می‌کنند و وارد عربستان می‌شوند، در حال حاضر در کشور یمن هستند و بعد از این کشور، وارد عمان و از آنجا وارد مناطق جنوبی کشور ما می‌شوند؛ بنابراین ما امسال هم با هجوم ملخ‌های بومی و هم با هجوم ملخ‌های مهاجر مواجه خواهیم بود.

باغستانی تصریح کرد: سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) هم به ما هشدار داده که امسال در این زمینه وضعیت خطرناکی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اعتباری که سالیانه سازمان بحران استان‌ها برای مبارزه با ملخ به ما اختصاص می‌دهند، بین چهار تا پنج میلیارد تومان است، گفت: ما همواره با این اعتبار می‌توانیم ملخ را تحت کنترل خودمان قرار دهیم اما امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که داریم به حدود دو تا سه میلیارد تومان اعتبار بیشتر نیاز داریم.

 

کنترل ۱۰ روزه ملخ آسیایی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار مبارزه با جوندگان داشتیم، تصریح کرد: حدود ۱۰۸ هزار هکتار در سال زراعی گذشته مبارزه با انواع ملخ‌ داشتیم؛ ضمن اینکه برای اولین بار در مناطق شرقی کشور با ملخ آسیایی مواجه شدیم که خوشبختانه توانستیم طی حدود ۱۰ روز آن را کنترل کنیم و خسارتی در این زمینه به کشور وارد نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این سازمان در مبارزه با آفت همگانی، عمومی و خصوصی در سال زراعی گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته ما حدود ۲۳ میلیون هکتار از سطح اراضی زراعی و باغی کشور را تحت پوشش عملیات مبارزه با آفات قرار دادیم که در این زمینه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه با آفات، یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌ها و ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز انجام شد.

به گفته باغستانی، در سال زراعی گذشته همچنین پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار شبکه‌های مراقبت بخش دولتی و خصوصی انجام شده است.

 

کاهش مصرف ۷۳۰ هزار لیتر سم در مبارزه با سن غلات

وی با بیان اینکه سال گذشته پیش‌بینی ما برای مبارزه با سن غلات در ۸۰۰ هزار هکتار بود، گفت: سطح مبارزه ما در ۷۰ هزار هکتار انجام شد و حدود ۷۳۰ هزار لیتر سم در این زمینه صرفه‌جویی کردیم.

وی همچنین به کاهش سن‌زدگی گندم طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: میانگین سن‌زدگی گندم امسال کمتر از نیم درصد بوده که این مسئله سبب افزایش گندم تولیدی کشور شده است.

 

مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۴۱۸ هزار هکتار در ۱۰ استان گرمسیری

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال زراعی جاری ما حدود ۴۱۸ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز در ۱۰ استان گرمسیری از جمله ایلام، خوزستان، بوشهر، لرستان، مازندران، کرمان، جنوب کرمان و … را داشتیم؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۳.۵ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز را در گندم و جو داشته باشیم.

به گفته باغستانی، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار نیز مبارزه با سن گندم را خواهیم داشت.

وی در زمینه آفات قرنطینه‌ای نیز گفت: بیش از ۲۰۰ آفت قرنطینه‌ای برای کشور ما وجود دارد که باید مراقب باشیم این آفات وارد کشورمان نشود. بر همین اساس ما در حدود ۱۵ میلیون تن اعمال ضوابط قرنطینه‌ای بر روی محموله‌های وارداتی داشتیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به صدور مجوز برای اندام‌های گیاهی با ریسک قرنطینه‌ای بالا نیز اضافه کرد: علاوه بر این بر روی محموله‌های ترانزیتی که از داخل کشور ما به کشورهای همسایه می‌رود، ضوابط قرنطینه‌ای اعمال شده است.

باغستانی با بیان اینکه ۷۵ هزار فقره گواهی بهداشت صادر کرده‌ایم، گفت: مبارزه با آفت قرنطینه‌ای در حدود ۷۲ هزار هکتار و همچنین ۴۶۰ هزار هکتار ردیابی و مبارزه با بیماری‌های قرنطینه‌ای انجام شده است.

 

جلوگیری از صادرات اقلام آلوده به آفت

وی با بیان اینکه به منظور تسهیل و روان‌سازی فرآیند صادرات، اقداماتی انجام شده که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی سامانه «قرنطینه» اشاره کرد و گفت: کشور روسیه اصرار داشت که اصالت کالاهای ایرانی که قرار است به این کشور صادر شود، مشخص باشد؛ به همین منظور سامانه «قرنطینه» در سازمان حفظ نباتات راه‌اندازی شد و از حدود سه ماه قبل که این سامانه شروع به کار کرده، حدود ۱۶ هزار گواهی بهداشت از آن صادر شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برخی کالاهای ایرانی که به دلیل آلودگی به آفات از مقاصد صادراتی برگشت می‌خوردند، در حال حاضر راه‌اندازی این سامانه باعث بالا رفتن دقت‌ها و کاهش برگشت محموله‌های صادراتی شده است.

 

کاهش فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه سموم

باغستانی با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰۰ فروشگاه غیرمجاز سم در کشور فعالیت می‌کردند، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده، در حال حاضر تعداد این فروشگاه‌ها به ۴۰۰ رسیده و امیدواریم تا پایان سال این عدد صفر شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات در پاسخ به پرسش مهر درباره اینکه به گفته برخی مسئولان آفت کش های مورد استفاده در کشور وضعیت چندانی مطلوبی ندارند و اینکه اظهار شده قرار است سموم کم خطر و کارا وارد چرخه مصرف شود آیا سموم فعلی پرخطر هستند، اظهار داشت: در سبد مصرفی سم کشور سموم پرخطر نداریم جز یکی دو رقم که برای از بین بردن جوندگان مانند موش استفاده می شود که در تمام دنیا از این سموم برای از بین بردن جوندگان استفاده می شود و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

باغستانی با بیان اینکه سموم پرخطر مستقیما بر روی گیاه مصرف نمی شود و بنابراین خطری برای انسان ندارد، گفت: هیئت نظارت بر سموم برای معرفی سموم جدید نسبت به میزان سرطان زایی آنها بسیار حساس است و اگر این سموم در رده های پرخطر (A و B) قرار داشته باشد به هیچ عنوان آنها را تایید نمی کند.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر ۲۰ سم از سمومی که مخاطرات داشته اند از سبد مصرفی کشور حذف شده است، اظهار داشت: بر همین اساس تعرفه واردات سموم پرخطر را ۲۵ درصد، متوسط خطر ۱۵ درصد و کم خطر را صفر درصد در نظر گرفته ایم ضمن اینکه هر تولید کننده یا وارد کننده سم باید حداقل یک سم کم خطر را به ثبت برساند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره وضعیت گلخانه ها نیز گفت: در گلخانه ها نیز بسته ای از مبارزه بیولوژیک و سموم کم خطر استفاده می شود که بر همین اساس با دو شرکت بزرگ اروپایی تفاهم نامه هایی به امضا رسانده ایم تا سموم جدید تحت لیسانس آنها در کشور ما تولید شود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/6nef3M

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on خطر هجوم ملخ‌ به کشور/ فائو به ایران هشدار داد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>