پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, سیستان و بلوچستان  »   آماده‌باش استان‌های جنوبی برای مبارزه با ملخ‌ها/ آغاز هجوم از هفته آینده
9 اسفند 1395 , ساعت 11:34

آماده‌باش استان‌های جنوبی برای مبارزه با ملخ‌ها/ آغاز هجوم از هفته آینده

بارندگی‌های اخیر، زمینه طغیان ملخ‌ها صحرایی را در جنوب کشور فراهم کرده است، این اتفاق در حالی است که سازمان فائو نیز درباره هجوم ملخ‌های مهاجر از غرب دریای سرخ، عربستان، یمن وعمان به ایران هشدار داده است. به گفته مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور با توجه به شرایط بارندگی و پوشش گیاهی، استان سیستان و بلوچستان از نخستین قربانیان این هجوم خواهد بود

بارندگی‌های اخیر، زمینه طغیان ملخ‌ها صحرایی را در جنوب کشور فراهم کرده است، این اتفاق در حالی است که سازمان فائو نیز درباره هجوم ملخ‌های مهاجر از غرب دریای سرخ، عربستان، یمن وعمان به ایران هشدار داده است. به گفته مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور با توجه به شرایط بارندگی و پوشش گیاهی، استان سیستان و بلوچستان از نخستین قربانیان این هجوم خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استان‌های جنوب شرقی در حال آماده‌باش مقابله با ملخ‌های مهاجم قرار دارند، گفت: این نوع ملخ‌ها توانایی پرواز تا چندین‌هزار کیلومتر را دارند و اگر کشور عمان نتواند عملیات مبارزه با این آفت را به‌ موقع انجام و جلوی آنها را بگیرد، شهرستان‌های چابهار، جازموریان و زرآباد کنارک استان در معرض خطر این ملخ‌ها قرار می‌گیرند.

غلامحسین تیموری افزود: رشد ملخ‌های مهاجر در دو فاز انجام می‌گیرد، به این شکل که ملخ‌ها پس از گذشتن از فاز نخست یا انفرادی، با افزایش تولید مثل در منطقه، وارد فاز دوم یا مهاجر می‌شوند و هزاران کیلومتر از یک کشور یا قاره را به کشور یا قاره بعدی پرواز می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه جنگ در منطقه شرایط مبارزه با این آفت را دشوارتر کرده است، افزود: ایران در دهه ۸۰ نیز با هجوم ملخ‌های مهاجر روبه‌رو شد در آن مقطع زمانی توانستیم با این آفت به خوبی مبازره و با کمترین خسارت هجوم آنها را دفع کنیم، اما در حال حاضر منطقه درگیر جنگ است و پیش‌بینی می‌شود این مبارزه بسیار سخت‌تر از گذشته باشد.

به گفته تیموری، در حال حاضر امکان پیش‌بینی خسارات ناشی از هجوم و طغیان این آفت وجود ندارد، اما با توجه به اینکه منبع تغذیه این ملخ را هر نوع گیاه سبز، درختان و میوه‌ها تشکیل می‌دهد، در صورت کنترل نشدن طغیان آنها خسارات سنگینی را به کشاورزان وارد خواهد کرد.

وی تجهیزات، نیروی انسانی و سموم اولیه مورد نیاز برای مبارزه با ملخ‌ها را کافی دانست، اما تأکید کرد که کمک ستاد بحران برای مقابله با شرایط به‌وجودآمده ضروری است.

مدیر حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ضرورت کمک ستاد بحران با وزارت کشور طرح موضوع شده است، بیان کرد: همچنین درخواست برای دریافت اعتبار را نیز به مسئولان مربوطه انتقال داده‌ایم و با توجه به اینکه از هفته آینده احتمال طغیان وجود دارد، این اعتبار باید هرچه سریع‌تر به استان برسد.

تیموری میزان اعتبارات مورد نیاز برای مبازره با ملخ‌ها را حداکثر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: هر چند حفظ نباتات جزء بخش‌های واکنش سریع است، اما طبق ماده چهار قانون حفظ نباتات کشور دولت باید در کوتاه‌ترین زمان هزینه مبارزه با آفات را تامین و در اختیار این بخش قرار دهد.

وی با بیان اینکه در هر حال حاضر دیده‌بانی در استان سیستان و بلوپستان در حال انجام است، تأکید کرد: نیروهای حفظ نباتات در این دیده‌بانی آیتم‌های پوشش گیاهی، رطوبت خاک و توپوگرافی منطقه را بررسی و اطلاعات را در اختیار سازمان حفط نباتات کشور و سازمان فائو قرار می‌دهند تا با این اطلاعات امکان واکنش در کمترین زمان وجود داشته باشد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/B9OgUZ

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی جنوب شرق کشور با هدف آمادگی کنترل آفات عمومی و قرنطینه‌ای در ایرانشهر به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های بالاتر از نرمال در عربستان و شرق آفریقا، احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد....
کارشناس حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تهدید احتمالی چهار گونه آفت ملخ در استان رصد می‌شود. اسماعیل موحدی کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ...
No Thoughts on آماده‌باش استان‌های جنوبی برای مبارزه با ملخ‌ها/ آغاز هجوم از هفته آینده

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>