پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   آغاز مبارزه زمستانه مركبات از 10 اسفندماه
8 اسفند 1395 , ساعت 15:47

مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزی مازندران خبر داد

آغاز مبارزه زمستانه مرکبات از ۱۰ اسفندماه

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران از آغاز مبارزه زمستانه مركبات از 10 اسفندماه به‌مدت 3 هفته خبر داد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز مبارزه زمستانه مرکبات از ۱۰ اسفندماه به‌مدت ۳ هفته خبر داد.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی گفت: بهترین زمان برای مبارزه زمستانه مرکبات ۱۰ اسفندماه به‌مدت ۳ هفته است که باغداران باید قبل از اقدام به مبارزه با آفات و بیماری‌های رایج در باغ‌ها برای انجام مشاوره و دریافت نسخه گیاه‌پزشکی با ارائه نمونه از باغ به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند و سموم را طبق نسخه از فروشگاه‌های مجاز و معتبر با اخذ فاکتور خریداری کنند.
وی ادامه داد: به باغداران توصیه می‌شود روغن‌پاشی را با استفاده از روغن امولسیون‌شونده به میزان ۱۰ تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب انجام دهند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مبارزه با کنه قرمز تنها در باغات آلوده که به تأیید کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی رسید با استفاده از کنه کش‌های مناسب همراه با روغن امولسیون‌شونده انجام شود.
زاغی افزود: باغداران باید رعایت تناوب مصرف در کنه‌‎کش‌های مصرفی برای جلوگیری از بروز مقاومت کنه‌ها را مدنظر قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: مبارزه با آفت جوانه‌خوار مرکبات در باغ شهرهای ساحلی به‌ویژه ساری، جویبار، بابلسر و نکا و انجام روغن‌پاشی تنه و شاخه‌های اصلی درخت با استفاده از روغن امولسیون‌شونده به میزان ۴۰۰ تا ۵۰۰ سی سی در ۲۰ لیتر آب با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه‌ای هنگام تفریخ تخم آفت در اوایل فروردین‌ماه انجام شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با توجه به خسارات ناشی از برف و سرمای اخیر، باغداران برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری بلاست مرکبات کاربرد ترکیبات مسی مانند اکسی کلرور مس به میزان ۳ در هزار یا ترکیب بردو به میزان ۳ تا ۴ در هزار پس از هرس سرشاخه‌های آسیب‌دیده زمانی‌ که درجه حرارت هوا بیش از ۱۵ درجه سانتی‌گراد باشد را انجام دهند.
زاغی بیان کرد: برای پیشگیری از اثرات سوء احتمالی، باغداران از اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون‌شونده خودداری کنند و فاصله حداقل یک هفته‌ای بین روغن‌پاشی و کاربرد ترکیبات سموم مسی را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست، حمایت از دشمنان طبیعی آفت و حشرات گرده‌افشان مبارزه زمستانه حشره‌کش انجام نشود، گفت: روغن‌پاشی ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از اطمینان از عدم بارندگی انجام شود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/wkOCYM

مطالب مرتبط

No Thoughts on آغاز مبارزه زمستانه مرکبات از ۱۰ اسفندماه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>