ملخ صحرائی به مازندران نمی رسد

ملخ-فیروزکوه

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ملخ صحرائی مورد نظرسازمان جهانی فائو که نسبت به مهاجرت این حشره هشدار جدی به تمام کشورهای دنیا از جمله ایران داده است، به استان مازندران نمی رسد.

عبدالرحمان زاغی روز چهارشنبه افزود: هر چند عملیات دیده بانی ملخ مراکشی در استان مازندران در حال انجام است، اما به نظر می رسد ملخ صحرائی مورد نظر فائو به استان مازندران نرسد.
سازمان جهانی فائو نظارت مستقیم روی آفت ملخ صحرایی در سطح جهان دارد و مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است.
در ایران نیز استان‎های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کانون دائمی و همیشگی تولید مثل آفت ملخ صحرایی هستند.
با توجه به اینکه این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند، موجب مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‎شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سابقه هجوم ملخ های مراکشی یا ایتالیایی در شرق استان وجود دارد، اضافه کرد: به همین دلیل عملیات دیده بانی ملخ نسبت به تخم ریزی و تغذیه آنان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه کانون های ملخ های مراکشی در مازندران شناسایی شده و یکی از عملیات های پیشگیرانه حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران است، اظهار داشت: با گرم شدن هوا احتمال فعالیت و هجوم ملخ به باغ های سیاه ریشه مناطق کوهستانی استان همواره وجود دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد : ملخ ها سبز خوارند و تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف های هرز را می خورند.
زراغی خاطر نشان کرد: کارشناسان آفات و بیماری های مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های مازندران آماده هر گونه همکاری در انجام برگزاری دوره های آموزشی و چگونگی مبارزه با انواع آفات و بیماری ها را دارند.
بر اساس آمار مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ، ۱۶۰ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که ۲۰ هزار هکتار آن در مناطق کوهستانی و شیب دار است.
سیب ،هلو، شلیل ،گردو ،آلبالو و گیلاس از عمدترین درختان سیاه ریشه مناطق کوهستانی استان مازندران است.
۱۱۰ هزار هکتار از باغات مازندران را مرکبات به ویژه درختان پرتقال تشکیل می دهد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/IusOTg