جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   هشدار جديست! ملخ هاي عربي آماده حمله به کشاورزان ايراني
26 بهمن 1395 , ساعت 15:13

به گفته نماينده سازمان فائو غذاي يک روز ملخ هاي يمني معادل غذاي دو روز جمعيت تهران است!

هشدار جدیست! ملخ های عربی آماده حمله به کشاورزان ایرانی

چندي است هشدارهاي سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در خصوص هجوم افت ملخ مهاجر ازعمان و يمن به کشورهاي هند، پاکستان، ايران و عربستان از سر گرفته شده است

چندی است هشدارهای سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در خصوص هجوم افت ملخ مهاجر ازعمان و یمن به کشورهای هند، پاکستان، ایران و عربستان از سر گرفته شده است.

آفتی که در چند سال اخیر دراستانهای جنوبی کشور از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان جولان داده و خسارات هنگفتی به صنعت کشاورزی کشور وارد کرده است. اما گویا این بار هشدارها جدی تر است چرا که بنا به اعلام سازمان فائو در طی بارندگی های فراوان و غیرمعمول در اواخر سال گذشته میلادی جمعیت این افت مهاجر به طرز عجیبی گسترش یافته و با گرم شدن هوا به بیرون مرزها و کشورهای همسایه حمله ور خواهند شد و امنیت غذایی این کشورها را به طور جدی مورد تهدید قرار می دهند. این در حالی است که نماینده سازمان فائو اعلام کرده غذای یک روز یک دسته چند صد میلیونی از این آفت بالدار معادل غذای دو روز جمعیت تهران است!

در طی سالهای اخیر ملخ بالدار به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده کشاورزی و امنیت غذایی برخی کشورها از جمله عمان و یمن شناخته شده که زمان بسیار کوتاهی حجم زیادی از محصولات جالیزی ،باغی و درختی را نابود می کند. در حال حاضر به دلیل تغییرات آب وهوایی ، وقوع جنگ و ناتوانی یمنی ها در کنترل و مبارزه با این آفت احتمال هجوم ملخ های بالدار به بیرون مرزهای این کشور افزایش یافته و سازمان فائو را واداشته تا نسبت به این مسئله به کشورهای دیگر از جمله ایران هشدار جدی دهد.

بنا اعلام کارشناسان فائو به دلیل شرایط نابسامان یمن در اثر جنگ های داخلی توده‌های ملخ در مناطق جنگ‌زده تشکیل شده و متاسفانه پس از پراکنده شدن قابل کنترل نیستند از این رو در صورتی که کشور عمان نتواند با هجوم این آفت مقابله کند، ملخ یمنی به ایران منتقل خواهد شد. ازانجا که یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری دیده بانی و ردیابی این افت و جلوگیری از تشکیل دسته جات انها در کشورهایی است که در مناطق تولید مثل این نوع ملخ قرار دارند اما متاسفانه به دلیل ناامنی این کشورها امکان ورود به برخی مناطق برای شناسایی و ردیابی ملخ ها وجود ندارد و همین مسئله شرایط را بغرنج تر کرده است. از این رو سازمان فائو به کشورهای همسایه یمن هشدار داده در حالت اماده باش کامل برای مقابله با این آفت ویرانگر باشند.

 

استانهای جنوبی در حالت اماده باش!

در طی سالهای اخیر عمده مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران یعنی استان‎های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بوده است از این رو پس از هشدار سازمان فائو این استانها در حالت اماده باش قرار گرفته اند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در این خصوص می گوید : ملخ از آفات طبیعی است و اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد و این ملخ به ایران هم برسد، احتمالا استان‌های جنوبی ما مخصوصا سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر در معرض هجوم این آفت قرار می‌گیرند. ضمن اینکه این آفت قابلیت جابجایی بالایی دارد و در روز می تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کرده و ظرف چند روز از چابهار به تهران برسد!

خوشبختانه تاکنون از ورود این ملخ به استانهای مذکور گزارشی دریافت نشده و طبق اخبار رسیده این استانها برای مقابله با افت ملخ امادگی لازم را دارند.

مدیرکل جهادکشاورزی در این خصوص می گوید : با توجه به اینکه احتمال شیوع آفت ملخ صحرایی از دریای عمان و خلیج فارس وجود دارد، با عملیات مکانیکی و بیوشیمیایی از ورود آن جلوگیری می شود. همچنین عملیات دیده بانی و پایگاه های دیده بان در استان بویژه در منطقه جاسک نسبت به تخم ریزی و تغذیه آن ها در حال انجام است و کارشناسان این پدیده را با توجه به کنوانسیون های بین المللی رصد می کنند.

ناصر حیدری پور با بیان اینکه پایگاه های فنی و اجرایی به صورت لحظه ای این موضوع را رصد می کنند اظهار امیداوری می کند امسال کشاورزی استان از گزند این آفت ویرانگر دور بماند.

استان سیستان و بلوچستان نیز از جمله مناطقی است که از اواسط دهه ۸۰ کانون دائمی تولید مثل این آفت محسوب می شود. سال گذشته در بیش از ۶ هزار هکتار از نواحی اطراف تالاب هامون مورد هجوم ملخ بالدار قرار گرفت ازاینرو از اوایل سال جاری به طور مداوم صورت سمپاشی و طعمه گذاری در این منطقه در دست اجرا بوده و گویا به نتایج قابل قبولی نیز منجر شده است.

رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هجوم ملخ ها در منطقه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است می گوید: با توجه به پیامدهای ناشی از حضور ملخ درمنطقه مبارزه با این حشره به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و چند ماه پیش نواحی اطراف تالاب هامون به طور کامل از آفت ملخ آسیایی پاکسازی شد با این حال سم پاشان و دیده بان های استان هنوز در آماده باش کامل هستند که در صورت مشاهده این آفت کار مبارزه با آن را در نقطه صفر مرزی انجام دهند.

غلامحسین تیموری مدیر حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه در صورت هجوم این ملخ ها به کشور، شهرهای زرآباد کنارک ، چابهار و جازموریان در معرض خطر این آفت هستند می گوید: جهاد کشاورزی آمادگی صد در صد برای مقابله با هجوم آفت ملخ را دارد.

 

زمانی برای آزمایش کارآمدی تجهیزات !

در طی یک دهه اخیر هجوم ملخ های بالدار به کشاورزی استانهای جنوبی و جنوب شرق کشورخسارات غیر قابل جبرانی را وارد کرده است از این رو چندی است انجام اقداماتی چون بکارگیری فناوری های نوین و پهباد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی در کشو ردر دستور کار قرار گرفته است. اقداماتی که سبب شده سازمان فائو ایران را پیشگام و الگو برای همه کشورهای درگیر با آفت ملخ بالدار اعلام کند.

کیت کریسمن دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا و نماینده سازمان فائو در سفر چند ماه پیش خود به ایران جهت شرکت در کارگاه آموزشی طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی که با حضور نمایندگانی از کشورهای هند، پاکستان و افغانستان برگزار شد گفت:صادقانه بگویم با دیدن پهپاد ها و بکارگیری سیستم های نوین برای ردیابی آفات، شگفت زده شده ام.سازمان فائو به دنبال استفاده از پهپاد برای ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی است و ایران بعد از سازمان فائو برای بکارگیری از این فن آوری جدید پیشگام شده است.ایران می تواند از نظر بهره گیری از سیستم های نوین در ردیابی آفات مهاجر برای منطقه و کل کشورهای درگیر با این آفت از غرب آفریقا تا هند الگو باشد.

بنابه گفته نماینده سازمان فائو استفاده از سیستم سمپاش پیشرفته و تخصصی برای مبارزه با ملخ صحرایی ایران هم شگفت انگیز است چرا که در دنیا فقط یک شرکت این سمپاش را تولید می کند، زیرا این نوع سمپاش بسیار حرفه ای و تخصصی و برای مبارزه با آفت دارای تکنیک بالایی است. ازاین رو ایران می تواند نقش رهبری برای سایر کشورها به منظور پیشگیری از هجوم ملخ صحرایی ایفا کند.

با این تفاسیر انتظار می رود با بهر ه گیری از این تکنولوژی ها بتوان استانهای جنوبی و جنوب شرقی کشور را در خصوص تهدید جدید این افت ویرانگر مصون داشت.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/91W0e0

روزنامه جوان

مطالب مرتبط

در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
No Thoughts on هشدار جدیست! ملخ های عربی آماده حمله به کشاورزان ایرانی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>