پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان شرقی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   آفت خراط مهمترین معضل باغبانی اسکو
27 بهمن 1395 , ساعت 17:42

مدیر حفظ نباتات آذربایجان شرقی عنوان کرد:

آفت خراط مهمترین معضل باغبانی اسکو

مهمترین معضل موجود در بخش باغبانی شهرستان اسکو ، وجود آفت کرم خراط در بخش وسیعی از باغات گردوی این منطقه است

مهمترین معضل موجود در بخش باغبانی شهرستان اسکو، وجود آفت کرم خراط در بخش وسیعی از باغات گردوی این منطقه است.

فرماندار شهرستان اسکو در نشست کارگروه کشاورزی آب و خاک شهرستان اسکو که با حضور باغاران منطقه برگزار شد با اشاره به اختصاص ۴۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت درختان میوه گفت: از این میزان سطح باغات میوه ۱۶۰۰ هکتار آن به کاشت درختان گردو اختصاص یافته که بیشترین سهم باغات این شهرستان به درختان گردو تعلق داشته وعمده درآمد باغداران این منطقه از این درختان تامین می شود .

مرتضی محمد زاده مهمترین معضل موجود در باغات گردوی این شهرستان را وجود آفت کرم خراط عنوان کرد که با نفوذ در ساقه درختان موجب خشک شدن درختان شده و صدمات اقتصادی جبران ناپذیری به باغداران منطقه بوجود آورده است .

وی گفت: فعالیت این آفت نزدیک به یک دهه می باشد که حدود ۷۰ درصد درختان گردوی این شهرستان را مورد حمله قرار داده و تاکنون اقدامات موثری در جهت مقابله با آن اجرایی نشده است و این عامل موجب نگرانی باغداران و خسارات اقتصادی شهرستان شده است .

شهرستان اسکو با تولید سالیانه بیش از ۴ هزار تن گردو رتبه نخست استانی را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم به راه های مقابله با این آفت اشاره کرد و گفت : آذربایجان شرقی چهارمین تولید کننده گردو در کشور محسوب شده و عمده باغات این محصول در شهرستان های اسکو ، آذرشهر و مراغه و عجب شیر واقع شده که حمله آفت کرم خراط موجب کاهش محصول در این استان شده است .

محمد کیا گفت: تغییر نسبی شرایط آب و هوایی و نبود زمستان های سرد و یخبندان ، کاهش فعالیت دشمنان طبیعی این آفت به دلیل کاهش جمعیت آنها و عدم تغذیه صحیح و اصولی باغات موجب شده جمعیت کرم خراط به شدت افزایش یافته و طغیان نماید .

وی اضافه کرد: استفاده از تله های فرونی جهت شکار انبوه این آفت ، ایجاد روش های اختلال در جفت گیری و حفظ تعادل بیولوژیکی محیط و تقویت درختان گردو از جمله اقداماتی است که می توان در مقابله با این آفت بکار برد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/81LgXR

باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
برنامه اصلاح و احیای پنج هزار هکتار از باغ‌های گردوآلوده به آفت کرم خراط درشهرستان رابر بزودی آغازمی شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هماهنگی معاون باغبانی این وزارتخانه ...
محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
No Thoughts on آفت خراط مهمترین معضل باغبانی اسکو

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>