پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   شیوع زنگ گندم در کشور/ تهدید مزارع گندم با حرکت توده‌های هوایی به سمت ایران
18 اسفند 1395 , ساعت 10:47

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

شیوع زنگ گندم در کشور/ تهدید مزارع گندم با حرکت توده‌های هوایی به سمت ایران

با توجه به بارندگی‌های یک ماه اخیر در کشور، زمینه طغیان زنگ گندم فراهم شد و دیروز نخستین گزارش از حضور این بیماری در مزارع گندم دهلران واقع در استان ایلام به سازمان حفط نباتات ارسال شده و با توجه سرعت در شیوع این بیماری گندم کاران کشور باید برای مبارزه با آن آماده باشند.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این خبر، گفت: زنگ گندم شناسایی‌شده احتمالاً از آفریقا و کشورهای اتیوپی، یمن، کنیا و سودان با حرکت توده‌های هوایی به ایران رسیده است و مزارع گندم استان‌های جنوبی، جنوب غرب و غرب را تهدید می‌کند.

کرامت‌الله اکبرپور با تأکید بر اینکه با ادامه بارندگی‌ها، طغیان این بیماری در کشور قوت می‌گیرد، افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در هفته‌های آینده و روزهای ابتدایی فروردین، شاهد ورود سامانه‌های جدید بارشی در کشور هستیم که بر احتمال طغیان این بیماری می‌افزاید.

وی از گندم‌کاران خواست به‌طور مداوم مزارع خود را رصد کنند و در صورت مشاهده آلودگی سریع وارد عمل شوند.

اکبرپور با تأکید بر اینکه در صورت بی‌توجهی به مبارزه با این بیماری منطقه به کانون آلودگی تبدیل خواهد شد، بیان کرد: وقتی منطقه‌ای به کانون تبدیل شود، به‌دلیل گستردگی در شیوع و سرعت پیشرفت بیماری علاوه بر اینکه تمام محصول از بین می‌رود، پاک‌سازی آن منطقه نیز زمان‌بر خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا سموم لازم برای مبازره با این بیماری تهیه شده است یا خیر، عنوان کرد: سموم مورد نیاز به اندازه کافی آماده و در تمام نقاط کشور توزیع شده است، اما آنچه اهمیت دارد، هوشیاری کشاورزان در شناسایی سریع این بیماری است.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: ایران به شکل بومی نوع خاصی از زنگ گندم که از درخچه‌های زرشک منتقل می‌شود را دارد و کشاورزان با تظاهرات این بیماری کاملاً آشنا هستند، اما سازمان حفظ نباتات نیز بسترهای مراقبت و پیش آگاهی خود را در استان‌ها فعال کرده است تا تمام مزارع به‌طور دوره‌ای رصد شوند.

اکبرپور در تشریح این بیماری اظهار کرد: این بیماری ابتدا روی برگ‌های جوان پوستول‌ها (Pustules) یا جوش‌های اوردیا (Uredia) زرد رنگ تشکیل می‌شوند. اندازه هر جوش حدود ۱ – ۰,۵ × ۰.۵ – ۰.۳ میلیمتر بوده که به تدریج به هم متصل و به‌صورت خطی یا نواری به موازات رگبرگ‌ها، هر دو سطح برگ را فرا می‌گیرند.

وی در پایان از احتمال شیوع بیماری سیپتوریوز و فوزاریوم خوشه نیز در مزارع حاشیه جنوبی زاگرس و شمال البرز خبر داد و تأکید کرد: در صورتی که کشاورزان نسبت به شیوع این بیماری در مزارع خود مشکوک شدند، ضمن اطلاع به سازمان جهاد کشاورزی محل خود، مبارزه را آغاز کنند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/lfXShF

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on شیوع زنگ گندم در کشور/ تهدید مزارع گندم با حرکت توده‌های هوایی به سمت ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>