جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   شمشادهای آسیب‌ندیده از شب‌پره ذخیره‌سازی می‌شوند
25 اسفند 1395 , ساعت 11:36

همکاری یک شرکت مجری طرح جنگلداری با معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها

شمشادهای آسیب‌ندیده از شب‌پره ذخیره‌سازی می‌شوند

به گفته مدیرعامل شرکت فریم، کارگران این شرکت در حال قلمه‌گیری از شمشادهای هیرکانی سالمی هستند که شب پره شمشاد به آنها حمله نکرده است

به گفته مدیرعامل شرکت فریم، کارگران این شرکت در حال قلمه‌گیری از شمشادهای هیرکانی سالمی هستند که شب پره شمشاد به آنها حمله نکرده است.

با توجه به حمله شب پره شمشاد به جنگل‌های شمال و طغیان مجدد این آفت قبل از آغاز فصل گرما، برخی کارشناسان هشدار دادند که شمشادهای شمال در معرض نابودی قرار داشته و ممکن است نسل این گونه منقرض شود. محمد احتشام زاده مدیر عامل شرکت فریم بیان کرد: عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در مذاکره‌ای که با این شرکت داشت، خواستار ذخیره‌سازی قلمه پایه‌های مقاوم به آفت شب پره شمشاد به منظور حفظ این گونه ارزشمند شده است.

وی افزود: شمشاد گونه بسیار با ارزش جنگل‌های شمال است. سال‌هاست که نام این گونه در فهرست ذخیره‌گا‌ه‌های ژنتیکی به ثبت رسیده است.

به گفته احتشام زاده در کل شمال کشور، بیش از ۷۰ هزار هکتار رویشگاه خالص شمشاد داریم و سطح زیر پوشش شمشاد در منطقه نوشهر و ساری، حدود ۳۷ هزار هکتار است.

وی اضافه کرد: بهترین رویشگاه شمشاد از منطقه جلگه یعنی ارتفاع ۲۰ متر از سطح دریا آغاز شده و تا ارتفاع ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر از سطح دریا ادامه می‌یابد اما در برخی مناطق تا ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متری هم گزارش شده‌ است.

مدیر عامل شرکت فریم گفت: طرح‌های تحت پوشش این شرکت بیشتر در ارتفاعات واقع شده است و خوشبختانه شمشادهای این ارتفاعات خیلی آلوده به آفت شب‌پره نشدند.

وی با اشاره به حساسیت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها برای ذخیره‌سازی قلمه‌ از پایه‌های مقاوم شمشاد، عنوان کرد: ما به عنوان مجری طرح‌های جنلگداری به فکر بهره‌برداری صرف از جنگل نیستیم و حفظ این اکوسیستم نیز برای ما مهم است. به همین دلیل به معاون امور جنگل قول مساعد برای همکاری دادیم.

احتشام زاده افزود: با توجه به منطقه ارتفاعی که طرح‌های جنگلداری شرکت فریم در آن واقع شده، آفت شب‌پره خیلی به شمشادهای ما آسیب نرسانده به همین دلیل می‌توانیم قلمه‌های مورد نیاز سازمان جنگل‌ها را به راحتی از پایه‌های موجود در طرح‌های خود تهیه و در نهالستان ذخیره کنیم.

وی تاکید کرد: قلمه‌گیری باید در فصل مناسب انجام شود و تمهیدات لازم برای این مسئله اندیشیده شده است. کارگران این شرکت مشغول به فعالیت برای تامین قلمه‌های شمشاد هستند. ما آمادگی داریم بین ۴۰ تا ۵۰ هزار قلمه برای سازمان جنگل‌ها تولید کنیم.

احتشام زاده به این پرسش که آیا از شمشادهای واقع در سایر استان‌ها نیز قلمه‌ای تهیه خواهید کرد، این گونه پاسخ داد: ما به سهم خود شمشادهای هیرکانی منطقه تحت پوشش طرح‌های شرکت فریم را ذخیره سازی می‌کنیم. به نظر می‌رسد شمشادهای منطقه ما برای سایر نقاط هم قابل استفاده باشد.

وی یادآور شد: ما به عنوان یک شرکت مجری طرح جنگلداری، چشم طمع به جنگل و طبیعت نداریم. فکر می‌کنیم اجرای طرح جنگلداری می‌تواند وضعیت جنگل را بهبود بخشد. از نظر من مجری طرح جنگلداری، اول حفاظت و احیا و توسعه جنگل مهم است و در انتها بهره‌برداری اصولی و فنی از جنگل را پیگیری می‌کنیم. بر اساس این اعتقاد، طرح‌های جنگلداری را اجرا می‌کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/zvjI3L

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on شمشادهای آسیب‌ندیده از شب‌پره ذخیره‌سازی می‌شوند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>