پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   توصیه‌های کشاورزی برای مقابله با سرمازدگی درختان پسته
19 فروردین 1396 , ساعت 14:09

توصیه‌های کشاورزی برای مقابله با سرمازدگی درختان پسته

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گرم نگه داشتن محیط باغ را یکی از راهکارهای مقابله با سرمازدگی درختان پسته عنوان کرد

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گرم نگه داشتن محیط باغ را یکی از راهکارهای مقابله با سرمازدگی درختان پسته عنوان کرد.

هاشم ولی‌پور مطلق در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص توصیه‌های کشاورزی برای آمادگی مقابله با سرمازدگی درختان پسته اظهارکرد: اگر احتمال سرمازدگی وجود دارد بهتر است محیط باغ را تا حدی گرم نگه داشته شود.

وی افزود: بعضی افراد اقدام به آتش زدن لاستیک می‌کنند که اصلا قابل توصیه نیست؛ چراکه این امر سقف وارونگی دما را تغییر داده و حرارت به طور مستقیم بالا می‌رود و تأثیر زیادی در افزایش دمای باغ ندارد.

ر ییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: توصیه کاربردی برای گرم کردن باغ این است که نخاله‌های پسته را در خیابان‌های وسط باغ به صورت کپه‌ای با فاصله پنج متر گذاشته و بهتر است در هر هکتار حدود ۴۰ کپه وجود داشته باشد.

ولی‌پور مطلق ادامه داد: هر کپه به اندازه یک گونی کود شیمیایی در حدود ۲۰ کیلوگرم است. معمولاً از نخاله های پسته و پوست سخت آن استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: بر روی هر کپه چهار تا پنج لیتر گازوئیل و آب مخلوط کرده و آتش می‌زنند مخلوط کردن آب با گازوئیل به این علت است که مواد سریع نسوزند.

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در بعضی از باغ‌ها در ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متری از سطح زمین ماشین تولید باد قرارداده‌اند که هوای گرم بالا را با هوای سرد کف باغ مخلوط کرده و تاحدی می‌تواند از سرمازدگی جلوگیری کند.

ولی پور مطلق یادآور شد: همچنین دستگاه مولد رطوبت و باد هم ساخته شده که دمای محیط را بالا نگه داشته و خوب جواب داده است.

وی تاکیدکرد: همچنین در طول دوره بازشدن گلها تا تشکیل میوه از انجام عملیات شخم و پاکنی درختان خودداری شود.

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: برای مقابله با سرمازدگی درختان پسته، حذف علفهای هرز و جمع‌آوری بقایای زنده یا مرده گیاهی از سطح خاک نیز توصیه می‌شود.

ولی‌پور مطلق اضافه کرد: غرقاب کردن باغ در شبهایی که احتمال وقوع یخبندان وجود دارد، مرطوب کردن عمیق خاک (تا عمق زیاد خاک) ضرورتی ندارد زیرا بیشتر انتقال و ذخیره روزانه گرما در عمق بالاتر از ۳۰ سانتی سانتی متر رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: همچنین استفاده از مه پاشها به منظور ایجاد مه در شبهای یخبندان نیز توصیه می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/YEVGsV

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
No Thoughts on توصیه‌های کشاورزی برای مقابله با سرمازدگی درختان پسته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>