پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   60 واحد کشت بافت، برای اصلاح باغ های غیراقتصادی آستین بالا زدند
22 فروردین 1396 , ساعت 8:24

رییس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

۶۰ واحد کشت بافت، برای اصلاح باغ های غیراقتصادی آستین بالا زدند

رییس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی شمار واحدهای تولیدکننده محصولات کشت بافت را نزدیک به 60 مورد اعلام کرد و گفت: می توان از ارقام بومی و تجاری با استفاده از فناوری کشت بافت به نهال سالم، اصیل و گواهی شده دست یافت

رییس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی شمار واحدهای تولیدکننده محصولات کشت بافت را نزدیک به ۶۰ مورد اعلام کرد و گفت: می توان از ارقام بومی و تجاری با استفاده از فناوری کشت بافت به نهال سالم، اصیل و گواهی شده دست یافت.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا صغری خوشکام افزود: امسال برای ایجاد تحول در دستیابی به نهال سالم و اصیل در کشور، تعداد قابل توجهی نهال گواهی شده از ارقام تجارتی درختان میوه مطابق استانداردهای بین المللی تولید و وارد باغ های تجاری کشور می شود.
وی گفت: در واحدهای کشت بافت، گل محمدی، خرما، گردو، موز و گل و گیاهان زینتی به صورت رقم و پایه های رویشی درختان میوه تولید می شود.
به گفته وی، با توجه به رویکرد معاونت امور باغبانی برای اصلاح باغ های غیراقتصادی از راه تولید نهال سالم و با اصالت ژنتیکی، دستور العملی به استان ها فرستاده شده که وسعت نهالستان های مرجع برای تولید نهال گواهی شده با زیرساخت های تجاری و بین المللی را یکصد هکتار تعیین کرده و دیگر دانش های فنی و زیرساخت های لازم برای آن پیش بینی شده است.
وی گفت: برای تولید نهال گواهی شده که پایه مادری آنها عاری از همه آفت ها و بیماری ها باشد، حمایت های دولتی و اعتبار مناسب نیاز است.
خوشکام افزود: این اعتبار برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها، تامین ژرم پلاسم تجاری و به روز، ارزیابی دائم سلامت نهال و سایر موارد مرتبط با آن پیش بینی شده که به دلیل شرایط اقتصادی دولت فقط بخشی از آن تامین شده است.
به گزارش ایرنا، اکنون ۳۴۵ نهالستان دارای پروانه و تاییدیه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در سراسر کشور فعال است که به روش های سنتی و متداول امروزی تولید دارند.
بخش عمده نهالستان های مجوزدار در استان آذربایجان غربی و بیشترین حجم تولید نهال مربوط به استان های البرز و فارس است.
پارسال نزدیک ۴۵ میلیون اصله نهال مثمر شناسنامه دار در نهالستان های دارای مجوز تولید و بیش از ۸۴۵ هزار اصله نهال درختان مثمر به کشوهای منطقه صادر شد.
تا پایان برنامه ششم توسعه تولید ۳۲۰ میلیون اصله نهال مثمر شناسنامه دار و اندام های تکثیری پیش بینی شده است.
اصلاح باغ ها، کشت در زمین های شیبدار با بهره مندی از آبهای سبز و ساخت نهالستان های مرجع متشکل از ارقام تجاری با عملکرد بالا و متحمل به شرایط اقلیمی کشور از دیگر اهداف معاونت امور باغبانی در برنامه ششم توسعه است.
افزایش بهره وری و تولید بهینه و پایای بخش کشاورزی از برنامه های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/1j4W2D

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

نخستین دوره از رویدادهای فناوری‌های نوین کشاورزی (NAT) با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه فناوری‌های نوین این صنعت 26 مردادماه سال جاری از ساعت 9 تا 18 در محل نمایشگاه ...
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در راستای قرنطینه داخلی۵ پست قرنطینه ای در زمان جابجایی نهال در خروجی های استان دایر شده است. به گزارش روابط ...
سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش از راه اندازی رشته تحصیلی کشت بافت و سلول در جزیره کیش خبر داد. پرویز حیدری راد گفت: رشته کشت و بافت و سلول ...
No Thoughts on ۶۰ واحد کشت بافت، برای اصلاح باغ های غیراقتصادی آستین بالا زدند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>