جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان  »   آغاز عملیات رایگان کنترل آفات عمومی در مزارع، باغات و مراتع کردستان
22 فروردین 1396 , ساعت 9:52

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

آغاز عملیات رایگان کنترل آفات عمومی در مزارع، باغات و مراتع کردستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عملیات رایگان کنترل آفات عمومی در مزارع، باغات و مراتع استان آغاز شده که در این طرح علاوه بر توزیع رایگان سموم مورد نیاز، آموزش شیوه صحیح مبارزه نیز به کشاورزان و باغداران ارایه می شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عملیات رایگان کنترل آفات عمومی در مزارع، باغات و مراتع استان آغاز شده که در این طرح علاوه بر توزیع رایگان سموم مورد نیاز، آموزش شیوه صحیح مبارزه نیز به کشاورزان و باغداران ارایه می شود.

محمد غفوری شامگاه دوشنبه  افزود: این طرح برای کنترل موش ها و ملخ های صحرایی اجرا می شود و در این راستا با بیش از سه هزار کیلوگرم سم توزیع شده است.
به گفته وی، به دلیل تداوم شرایط نامساعد آب و هوایی از جمله سرمای هوا و بارندگی های پی در پی، مزارع گندم و جو از لحاظ مرحله رشدی، عقب بوده و کرپە هستند و در نتیجه عملیات کنترل آفات و علف های هرز نیز با تاخیر و به صورت بسیار جزئی آغاز شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: آفت مهم سن غلات، از مراتع به مزارع گندم و جو شهرستان های بانه و مریوان و با میزانی کمتر به مزارع کامیاران، سقز و قروە ریزش کرده اما بغیر از چند روستای بانه هنوز زمان سمپاشی مزارع در سایر مناطق استان زود است.
غفوری با اشاره به اینکه تمامی اطلاع رسانی در شهرستان بانه به کشاورزان انجام شده است افزود: عملیات سمپاشی علف های هرز مزارع گندم نیز بصورت بسیار محدود آغاز شده است که به تدریج و در زمان مناسب، از طریق مراکز خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان اطلاع رسانی می شود.
به گفته وی، به باغداران و توت فرنگی کاران توصیه می شود برای تشخیص صحیح آفات و بیماری ها، حتما به پلی کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه و پس از تهیه نسخه و کسب راهنمایی های درست علمی، نسبت به تهیه سموم مورد نیاز از طریق فروشگاه های مجاز اقدام کنند.
وی خودداری از خرید سم ناشناس و گوش دادن به توصیه های افراد غیر متخصص را از دیگر پیشنهادهای های سازمان جهاد کشاورزی برای باغداران و کشاورزان عنوان کرد.
استان کردستان ۲۹ هزار و ۱۳۷کیلومتر مربع مساحت دارد که یک میلیون و ۲۴۰هزار و ۱۱هکتار آن زمین کشاورزی است.
مجموع تولیدات زراعی استان کردستان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن در سال است که باتوجه به استعداد آب و خاک می توان میزان این تولیدات را حداقل تا سه میلیون تُن در سال افزایش داد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/ptPEf7

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان انجام دهند....
مدیریت حفظ نباتات استان اردبیل، شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانسته و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان، انجام دهند. مدیریت حفظ ...
معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات كشور در بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در استان اردبیل تاکید کرد. حسین رنجبر اقدم در سفر به ...
No Thoughts on آغاز عملیات رایگان کنترل آفات عمومی در مزارع، باغات و مراتع کردستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>