پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   پرورش بالتوری سبز برای کنترل پسیل پسته در مه ولات
13 تیر 1396 , ساعت 12:49

برای اولین بار در خراسان رضوی صورت گرفت؛

پرورش بالتوری سبز برای کنترل پسیل پسته در مه ولات

برای نخستین بار در استان خراسان رضوی، طرح تولید و پرورش بالتوری سبز، برای مبارزه با آفت پسیل پسته در شهرستان مه ولات به اجرا درآمد

برای نخستین بار در استان خراسان رضوی، طرح تولید و پرورش بالتوری سبز، برای مبارزه با آفت پسیل پسته در شهرستان مه ولات به اجرا درآمد.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: این شهرستان با توجه به داشتن مجهزترین انسکتاریوم استان، برای مبارزه بیولوژیک و کنترل تلفیقی آفات، این طرح را به صورت الگویی به اجرا درآورده است.
احمد نادری، هدف از اجرای طرح مزبور را کاهش مصرف سموم و خسارت آفات دانست و افزود: حشره بالتوری سبز پرورش یافته، برای کنترل آفت پسیل در سطح ۵۰ هکتار از باغهای منطقه رهاسازی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح هایی از این دست، مصرف سموم شیمیایی کاهش یافته و با هدف تامین سلامت جامعه، محصولاتی سالم و ارگانیک تولید شود.
نادری اظهار کرد: ایران در تولید و صدور پسته رتبه نخست جهان را دارد که با توجه به گسترش کشت و عمل آوری این گونه باغی، تولید محصول سالم می تواند بر رونق صادرات و درآمدزایی آن بیفزاید.
وی افزود: امروز بسیاری از کشورها، به خصوص کشورهای اروپایی به دلیل اهمیتی که برای سلامت جامعه خود قائلند نسبت به شاخص های ام.آر.ال (مرز بیشینه مانده آفتکش ها) و افلاتوکسین در محصولات وارداتی توجه داشته و بر این اساس کاهش استفاده از سموم کشاورزی در تولید محصول بسیار مهم است.
پسیل پسته، از اصلی ترین آفات پسته در شهرستان مه ولات است که زمستان را به صورت حشره کامل در زیر کلوخه ها، ترک درختان، زیر برگهای سطح باغ و شکاف های دیوارها گذرانده و به محض مساعد شدن هوا در بهار فعالیت خود برای تخم ریزی را آغاز می کند.
این آفت سالانه پنج یا ۶ نسل داشته و یکی از مشکلات اصلی در کنترل آن تداخل نسل های آن است یعنی به طور همزمان می توان حشره کامل، پوره و تخم آن را در باغ مشاهده کرد.
یکی از بهترین روش های مبارزه با این آفت کنترل بیولوژیک است که یکی از عوامل مفید کنترل کننده، حشره بالتوری سبز است.
بالتوری از حشرات کامل و نیز لارو حشرات از مرحله پوره و تخم پسیل تغذیه می کند به صورت طبیعی در باغهای سمپاشی نشده و یا کمتر سمپاشی شده دیده می شود.
این حشره قادر است در شرایط مطلوب در زمان لاروی خود از ۶۰۰ پوره پسیل تغذیه کند.
مه ولات بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ پسته دارد که حدود ۱۴ هزار هکتار آن به باروری رسیده و اکنون با داشتن ۲۸ درصد باغ های پسته خراسان رضوی و ۵.۵ درصد پسته کشور، رتبه نخست استان در زمینه کاشت و تولید این محصول را دارد.
پارسال حدود ۱۹ هزار تن پسته در مه ولات تولید شد که هفت هزار تن آن به صورت تازه خوری مصرف و حدود ۱۲ هزار تن نیز پس از خشک کردن و فرآوری وارد چرخه مصرف و صادرات شد.
فیض آباد، مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/EEZHFC

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور ...
حاصل پژوهش‌های مؤسسه‌ای در 30 کیلومتری اهواز در مبارزه بیولوژیک با آفات و کشت واریته‌های جدید نیشکر، موجب شده تا مصرف سموم کشاورزی در این کشتِ شیرین، به صفر برسد و یک محصول ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
به منظور افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم، از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک برای کشاورزی در خوزستان استفاده می شود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : ...
No Thoughts on پرورش بالتوری سبز برای کنترل پسیل پسته در مه ولات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>