پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   دانشمندان بادام زمینی مقاوم به آفلاتوکسین را توسعه می دهند
14 آبان 1396 , ساعت 15:05

دانشمندان بادام زمینی مقاوم به آفلاتوکسین را توسعه می دهند

دانشمندان مرکز علوم گیاهی دونالد دانفورث در سنت لوئیس و میسوری، و همکارانشان در بخش مناطق استوایی نیمه خشک موسسه تحقیقات بین المللی محصولات کشاورزی (ICRISAT) در حیدرآباد هند، وزارت کشاورزی آمریکا ((USDA و دانشگاه لوئیزیانا، با سرکوب کردن قارچ تولید کننده آفلاتوکسین در بادام زمینی به یک پیشرفت پژوهشی قابل توجه دست یافتند

دانشمندان مرکز علوم گیاهی دونالد دانفورث در سنت لوئیس و میسوری، و همکارانشان در بخش مناطق استوایی نیمه خشک موسسه تحقیقات بین المللی محصولات کشاورزی (ICRISAT) در حیدرآباد هند، وزارت کشاورزی آمریکا ((USDA و دانشگاه لوئیزیانا، با سرکوب کردن قارچ تولید کننده آفلاتوکسین در بادام زمینی به یک پیشرفت پژوهشی قابل توجه دست یافتند. این پژوهش پتانسیل بهبود زیاد امنیت غذایی و کاهش تلفات ناشی از آلودگی آفلاتوکسین سمی و سرطان زا را دارد. این پژوهش اخیرا در مجله بیوتکنولوژی گیاهی منتشر شده است.

آفلاتوکسین ها خطر بزرگی برای سلامت انسان و حیوانات در سراسر جهان هستند و منجر به هدر رفتن میزان زیادی مواد غذایی می شوند. قارچ های انگلی آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیسوس که بادام زمینی، ذرت، دانه پنبه و فلفل قرمز را آلوده می کنند، سم هایی را تولید می کنند که سیستم ایمنی را سرکوب می کند، مانع رشد کودکان می شود و حتی منجر به سرطان کبد می شود. قارچ هایی که این سموم را تولید می کنند می توانند برای سالها در خاک خفته بمانند. آنها در طول دوران خشکسالی و فشار گرما ذرت و بادام زمینی را آلوده می کنند. آلودگی زمانی که دانه ها در شرایط گرما، رطوبت و تهویه ضعیف نگهداری می شوند نیز اتفاق می افتد. از آنجاییکه آفلاتوکسین ها عوامل سرطان زای قوی هستند، ایالات متحده اجازه فروش و صادرات غذاهای با سطح آفلاتوکسین بیش از ۲۰ در بیلیون را نمی دهد. استاندارد اتحادیه اروپا سخت تر است: ۲ در بیلیون.

دکتر دیلیپ شاه، محقق اصلی در مرکز علوم گیاهی دانفورث می گوید: “سیستم دفاعی گیاه، فعالیت ضد قارچی قوی را در مقابل چندین عوامل بیماری زای قارچی از نظر اقتصادی مهم، نشان می دهد و دیدن کاربرد موفقیت آمیز این تکنولوژی جهت کاهش آلودگی قبل از برداشت که توسط آسپرژیلوس اتفاق می افتد هیجان انگیز است و بار مواد سمی قارچ در بادام زمینی اصلاح ژنتیکی شده را کاهش می دهد. اگر این تکنولوژی از نظر تجاری گسترش یابد، پتانسیل عظیمی برای کمک به امنیت غذایی در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه دارد، جایی که آلودگی سم قارچ در بادام زمینی، ذرت، فلفل قرمز و دانه پنبه تهدید بزرگی برای سلامت انسان و حیوانات محسوب می شود”.

کل تولید جهانی بادام زمینی حدود ۲۹ میلیون تن در هر سال است. آمریکا سومین تولیدکننده بزرگ دنیا بعد از چین و هند است. بادام زمینی دوازدهمین محصول ارزشمند درآمدزا در ایالات متحده با ارزش کشاورزی حدود یک بیلیون دلار است. مصرف کنندگان آمریکایی سالانه بیش از ۲،۷ کیلوگرم محصولات بادام زمینی را می خورند، به ارزش بیش از ۲ بیلیون در سطح خرده فروشی. صادرات جهانی بادام زمینی سالانه حدود ۱،۲۵ میلیون تن است.

دو رویکرد مکمل برای رسیدگی به این مشکل استفاده شدند. شاه و تیمش پروتئین های کوچک به نام دفنسیس را از یونجه و شبدر مدیترانه به DNA گونه ای از بادام زمینی که نسبت به آسپرژیلوس آسیب پذیر است و به طور گسترده در آفریقا و هند رشد می کند انتقال دادند، پروتئینی که به بادام زمینی اجازه داد تا قارچ را از آلوده کردن گیاه متوقف کند. دانشمندان ICRISAT با همکارانی در USDA و دانشگاه لوئیزیانا برای انتقال مولکول های کوچک RNA از قارچ آسپرژیلوس که در مسیر ترکیبی آفلاتوکسین درگیر بود کار کردند. دانه ها این مولکول های RNA را در طول حمله قارچ ها تولید کرده و ژن های مسئول سنتز آفلاتوکسین را غیر فعال می کنند. این تکنولوژی همچنین قابل انطباق برای ذرت و پسته و بادام است.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/nXEz63

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

No Thoughts on دانشمندان بادام زمینی مقاوم به آفلاتوکسین را توسعه می دهند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>