پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   بازگشت ملخ صحرایی به دو استان جنوبی کشور
4 آذر 1398 , ساعت 12:08

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

بازگشت ملخ صحرایی به دو استان جنوبی کشور

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از بازگشت مجدد ملخ های صحرایی به دو استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد و گفت: در ۱۰ روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

 سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور از بازگشت مجدد ملخ های صحرایی به دو استان جنوبی کشور همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد و گفت: در ۱۰ روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

سید محمدرضا میر روز دوشنبه با بیان اینکه اکنون با شدت ریزش ملخ صحرایی مواجه نیستیم و نگرانی در این خصوص نداریم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، در صورت ادامه این روند به نظر می‌رسد امسال سطح ریزش‌ ملخ صحرایی بیش از سال گذشته باشد که نیازمند اعتبار است.

وی یادآور شد: سال گذشته برای مبارزه با این آفت، مبلغ بیش از ۲۰  میلیارد تومان نیاز بود که اختصاص یافت.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون احتمال ریزش‌های جدید ملخ در دیگر استان‌های جنوبی کشور وجود دارد، اما همچنان آمادگی مبارزه با این آفت را داریم تا به اراضی کشاورزی راه پیدا نکنند.

وی افزود:  همچنین در حال برگزاری دوره های آموزشی برای مبارزه با ملخ صحرایی در سطح دو استان درگیر و دیگر استان‌های جنوبی کشور هستیم.

به گزارش ایرنا،‌با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

در این مدت مبارزه با ۱۷۳ دسته ملخ صحرایی در سطح ۷۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار از مناطق آلوده انجام شد.

بخشی از این دسته‌های ملخ صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود دو کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on بازگشت ملخ صحرایی به دو استان جنوبی کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>