جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   توزیع سموم تاریخ گذشته توسط کارگزاران یک شرکت دولتی
6 شهریور 1397 , ساعت 16:53

یک مقام مسئول اعلام کرد:

توزیع سموم تاریخ گذشته توسط کارگزاران یک شرکت دولتی

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه برخی کارگزاران شرکت خدمات حمایتی اقدام به توزیع سموم تاریخ مصرف گذشته می کنند، از عدم نظارت و کنترل دقیق برای این مساله انتقاد کرد

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه برخی کارگزاران شرکت خدمات حمایتی اقدام به توزیع سموم تاریخ مصرف گذشته می کنند، از عدم نظارت و کنترل دقیق برای این مساله انتقاد کرد.

مسعود گیل‌آبادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تا قبل از سال ۸۴ به صورت انحصاری مسئولیت تهیه و توزیع سم را برعهده داشت، گفت: شرکت مذکور در این زمینه عملکرد خوبی نداشت و در زمینه کیفیت و بسته بندی مشکلاتی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی، سم را به صورت آماده از شرکت‌های خارجی خریداری می کرد، افزود: این سموم کیفیت مناسب نداشتند و شکایات بسیار زیادی از سوی کشاورزان به وجود آمد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: از سال ۸۴ که بخش خصوصی در این حوزه وارد شد کیفیت محصولات به سرعت افزایش یافت.

گیل آبادی گفت: هم از نظر بسته‌بندی سموم ارتقا یافتند و هم از نظر کیفیت سم به بهترین نحو به دست کشاورزان می‌رسد.

این مقام مسئول با اشاره به نارضایتی کشاورزان از کیفیت برخی سموم، گفت: برخی افراد سم را به صورت قاچاق وارد ایران می‌کنند و نارضایتی کشاورزان بیشتر از سموم وارداتی است. گیل آبادی ادامه داد: سموم تولید داخل تحت نظارت سازمان حفظ نباتات است و این سازمان پس از بررسی های لازم، اجازه عرضه محصول به بازار را صادر میکند.

وی افزود: اگر شرکت تولیدکننده استانداردهای لازم را رعایت نکند و محصول دارای کیفیت نباشد، سازمان حفظ نباتات اجازه کار نمی‌دهد.

گیل آبادی با بیان اینکه اگر سموم اثردهی مطلوبی نداشته باشد به سازمان حفظ نباتات اطلاع داده می‌شود، تصریح کرد: محصول از زمانی که تولید شود تا زمانی که به بازار برسد دو سال زمان دارد و طی این دو سال مسئولیت کیفیت آن برعهده تولیدکننده است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در این دو سال اگر بخاطر استفاده از سم اتفاقی برای محصول کشاورزی رخ دهد، تولیدکننده باید پاسخگو باشد.

گیل آبادی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی حدود سه هزار و ۵۰۰ کارگزار دارد که در تمام شهرستان‌ها، دهستان‌ها و استان‌ها فعالیت می کنند، اظهارداشت: برخی از سموم به صورت بی‌رویه در میان استان‌ها توزیع شده که برخی از آنها اصلا مورد استفاده نیستند.

وی ادامه داد: همچنین، برخی سمومی در اختیار دارند که از رده تولید خارج و حذف شده است اما این امکان وجود دارد سم مذکور تا چندین سال همچنان در بازار وجود داشته باشد.

گیل آبادی گفت: مساله فوق نشان‌دهنده آن است که سم در نمایندگی مانده و چون نمایندگی بابت آن پول پرداخت کرده حاضر به حذف آن از بازار نشده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور ضمن انتقاد از عدم کنترل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بر توزیع سموم گفت: کنترل دقیقی بر روند توزیع سم وجود نداشته در حالی که شرکت خدمات حمایتی مسئول این امر بوده است.

گیل آبادی ادامه داد: سم‌هایی که مدت طولانی می‌ماند باید آزمایش مجدد شود، بعد از آزمایش اگر هنوز محصول اثربخشی داشته باشد تاریخ انقضای یکساله بر روی آن گذاشته می‌شود.

وی اضافه کرد: تاریخ مصرف سموم تنها دو سال است اما برخی از این سموم ۱۰ سال از عمرشان گذشته و به خاطر اینکه کشاورز به تاریخ انقضا توجه کافی نمی‌کند هنوز در بازار وجود دارند.

گیل‌آبادی با بیان اینکه ما قبلا به شرکت خدمات حمایتی این امر را اعلام کرده‌ایم، افزود: متاسفانه آنها توجه چندانی به این موضوع نداشتند و سمومی که در انبارها بوده بدون اصلاح‌شدن وارد بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه سموم تاریخ گذشته با قیمت ارزان وارد بازار می‌شود و کشاورز بدون توجه آن را خریداری می‌کند، تصریح کرد: شرکت خدمات حمایت کشاورزی یک شرکت دولتی است و محصولات آن با این نام توزیع می شود که همین مساله و قیمت کم محصولات موجب شده کشاورزان به محصول خریداری شده اعتماد کامل داشته باشند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/41z8FL

 

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزاد شدن صادرات آفت کش ها خبر داد. دکتر شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور در دیدار با اعضای انجمن تولید کنندگان ...
رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی گفت: سه سال پیش شرکت بایر آلمان از ایران رفت اما امروز سموم کشاورزی با کیفیت تری نسبت به آنها تولید می کنیم. به ...
در نشستی صمیمانه هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم با سرپرست سازمان حفظ نباتات دیدار و گفتگو کردند.به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات، علایی مقدم با بیان اینکه این سازمان وظایف و ماموریت ...
  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>