پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان شرقی, اخبار, اخبار ایران, استان ها, گزارش  »   پروانه دم قهوه ای آسیبی برای انسان و مزارع ندارد/تداوم مبارزه با آفت در جنگل‌های ارسباران تا پایان سال‌
18 خرداد 1399 , ساعت 13:36

پروانه دم قهوه ای آسیبی برای انسان و مزارع ندارد/تداوم مبارزه با آفت در جنگل‌های ارسباران تا پایان سال‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از تداوم مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای در مناطق جنگلی درگیر ارسباران و شهرستان اهر خبر داد و گفت: این حشره آسیبی به انسان و مزارع ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از تداوم مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای در مناطق جنگلی درگیر ارسباران و شهرستان اهر خبر داد و گفت: این حشره آسیبی به انسان و مزارع ندارد.

رحیم مهردادی روز یکشنبه در مورد آخرین وضعیت مبارزه با آفت پروانه دُم قهوه‌ای در شهرستان اهر اظهار کرد: به محض اطلاع از این آفت کمیته فنی و علمی را با حضور منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران در شهرستان اهر تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه در مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای توجه به اصول علمی و فنی مهم بوده و نمی‌توانیم تصمیمی خارج از مباحث فنی بگیریم، افزود: بلافاصله کمیته فنی گیاهپزشکی را با حضور کارشناسان سازمان و جهاد کشاورزی تشکیل دادیم و کانون و پیرامون این افت را شناسایی کردند و اعضای کمیته فنی به اتفاق کانون ورود این حشره را استان اردبیل و مشکین شهر اعلام کردند.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر نوع اقدام بدون مشارکت و همکاری استان اردبیل بی فایده است، گفت: جلسه ای با حضور کارشناسان منابع طبیعی استان اردبیل در مشکین تشکیل یافت تا اقدامات فنی و مقابله ای هدر نرود.

وی روش مقابله با این آفت را به ۲ روش مکانیکی و محلول پاشی اعلام کرد و افزود: بهترین را ه مقابله با این آفت روش مکانیکی است چون دشمنان طبیعی این آفت اعم از زنبور، انواع مگس و قارچ در طبیعت وجود دارد و این ها به دست دشمنان طبیعی از بین می روند.

مهردادی در خصوص محلول پاشی هوایی برای مبارزه با پروانه دم قهوه‌ای در جنگل فندقلوی اهر نیز گفت: سم پاشی در جنگل خلاف مقررات شورای حفاظت جنگلداری است و از طرفی متاسفانه سازمان جنگل‌ها، بالگردی برای محلول‌پاشی مناطق جنگلی این شهرستان در اختیار ندارد و تنها راه مبارزه با آفت روش مکانیکی و یاری گرفتن از جوامع محلی است.

وی افزود: هر اقدامی که برای کنترل آفت پروانه دُم قهوه‌ای در جنگل فندقلوی شهرستان اهر طی سه ماه گذشته انجام شده، با همکاری و همیاری مردم بومی منطقه بوده و این اقدام ارشمند باید تا ریشه کنی آفت پروانه دم قهوه ای ادامه یابد.

مهردادی با بیان اینکه همکاران ما پروپوزالی مبنی بر کنترل مکانیکی و محلول پاشی ارایه کردند، گفت: از اواخر اسفند تا ۲۵ اردیبهشت عملیات مکانیکی با حضور جوامع محلی (روستاییان، شورا و دهیاری) اجرا و آفت جمع آوری شد.

مدیرکل منابع طبیعی با بیان اینکه عملیات مکانیکی باید در زمان مشخص (اواخر شهریور و اوایل مهر ) انجام می شود، افزود: امروز اقدامات مکانیکی میسر نیست چون آفت پیله را شکسته و بیرون آمده است و در این مدت با وجود نبود محلول استاندارد در بازار ما اقدام به خرید محلول باکیفیت کرده و با کمک جوامع محلی محلول پاشی را در جنگل انجام دادیم.

مهردادی در رابطه با نگرانی مردم محلی بابت آسیب این آفت به کودکان و نیز باغات گفت: این که مردم می گویند بچه های ما را نیش می زند، از نظر علمی درست نیست و به هیچ وجه این پروانه به انسان آسیبی نمی رساند و زیستگاه اصلی این پروانه جنگل بوده و این آفت برگ خوار است و هیچ میوه ای نمی خورد و مردم حساسیت ایجاد نکنند.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در کمیته فنی مصوب شد عملیات مکانیکی مبارزه با این آفت از مهر ماه با هماهنگی دهیاران شروع شود و اگر مدیریت بحران استان و شهرستان به این نتیجه رسید که عملیات محلول پاشی نیاز است، از تهران درخواست هلی کوپتر می کنیم که آن هم از اردیبهشت ۱۴۰۰ میسر است.

وی از آماده باش دستگاه‌های ذیربط در خصوص احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران نیز خبر داد و گفت: جلسات بسیاری در خصوص حفظ آمادگی دستگاه‌های امدادی به ریاست استاندار و معاون استاندار برای پیشگیری از تکرار حادثه تلخ آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران برگزار شد، از این‌رو از فرمانداران، بخشداران و دهیاران و اهالی روستاهای واقع در حاشیه جنگل‌های ارسباران می‌خواهیم به یاری دستگاه‌های دولتی بیایند تا آن حادثه تلخ آتش‌سوزی و مشابه آن در سال جدید تکرار نشود.

.

سال آینده آثاری از پروانه دم قهوه ای در جنگل دیده نمی شود

معاون منابع طبیعی و کارشناس ارشد گیاه پزشکی نیز با بیان اینکه مردم نگران این آفت نباشند، اظهار کرد: اقدامات انجام یافته در سال گذشته و امسال در مبارزه با پروانه دم قهوه ای موثر بوده و به طور قطع سال آینده هیچ آثاری از این حشره در جنگل های ارسباران دیده نمی شود.

صادقی گفت: این حشره یک مرحله تخمی و یک مرحله لارو دارد و بعد تبدیل به شفیره و سپس تبدیل به پروانه می شود و تخم آن هیچ خسارتی به انسان و باغات ندارد و خود پروانه گزنده نیست و فقط موها را تحریک کرده و ایجاد خارش می کند.

وی ادامه داد: لارو این پروانه از برگ درختان و درختچه های جنگلی تغذیه می کند اما با توجه به اینکه میزبان ترجیحی آن درختان بلوط هستند به عنوان پروانه گیاهخوار بلوط معروف شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: لاروها معمولا در طول روز از برگ‌ ها تغذیه کرده و شب ها را در لانه ‌ها می‌گذرانند. با رشد لاروها و بزرگ تر شدن آنها و به دلیل کمبود جا ، لانه ‌ها بزرگ ‌تر شده و یا در قسمت‌ های دیگر لانه ‌های جدیدی که مانند کیسه‌ های سفیدی بر روی درختان آویزان هستند، ایجاد می‌شود.

پروانه دم قهوه ای، موسوم به «(Euproctis chrysorrhoea (L» آفت برگ خوار همه چیز خوار است که به درختان جنگلی و درختان میوه حمله می کند. گونه این آفت در جنگل های ارسباران تعیین شده بود. براساس مطالعه زیست شناسی در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸در نقاط مختلف جنگل های ارسباران، حشرات بالغ این آفت از اواخر بهار ظاهر شده و پس از جفت گیری، پروانه ماده دستجات تخم خود را پشت برگ های میزبان قرار می دهد.

پس از دوره رشد جنینی، لاروهای سن اول از اوایل مرداد ماه ظاهر شده و در ابتدا از پارانشیم روی برگ ها تغذیه می کنند. این لاروها ضمن دو مرحله پوست اندازی و تغذیه به تدریج تا شروع فصل سرما با تنیدن تارهای ابریشمی لانه ای را ایجاد کرده و تا بهار سال بعد در داخل آن زمستان گذرانی می کنند. در بهار سال بعد لاروهای سن سوم زمستانگذران از لانه ها خارج شده و دوباره به تغذیه از برگ ها و جوانه ها شروع می کنند.

در بهار سال بعد لاروهای سن سوم بعد از دو تغییر جلد، در لابلای برگ ها به شفیره تبدیل می شوند. حدود ۲۰ روز بعد پروانه های بالغ ظاهر می شوند. بدین ترتیب آفت یک نسل در سال ایجاد می کند. دشمنان طبیعی شناخته شده آفت در ارسباران شامل دو گونه عنکبوت شکارچی لارو، پنج گونه زنبور پارازیتوئید لارو و شفیره، یک گونه مگس پارازیتوئید لارو، یک گونه نماتد پارازیت لارو و نوعی عامل بیماریزای لاروها می باشند که نقش عمده ای در کنترل جمعیت آفت ایفا می کنند.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. پروانه برگ‌خوار ...
مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» به عنوان بلای جان پهنه جنگلی ارسباران در آذربایجان‌شرقی، با هم‌افزایی اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در سال ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
پروانه دوم قهوه‌ای آفت جدیدی است که این روز‌ها به جان درختان بلوط طارم سفلی افتاده است. مگس زیتون و ملخ مراکشی کم بود، آفت پروانه دم قهوه‌ای هم به ...
No Thoughts on پروانه دم قهوه ای آسیبی برای انسان و مزارع ندارد/تداوم مبارزه با آفت در جنگل‌های ارسباران تا پایان سال‌

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>