پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی تا پایان امسال رونمایی می شود
10 دی 1394 , ساعت 11:28

سرپرست گروه پدافند غیرعامل سازمان حفظ نباتات:

سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی تا پایان امسال رونمایی می شود

سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی به عنوان یکی از برنامه های پدافند غیرعامل سازمان حفظ نباتات تا پایان امسال رونمایی می شود.

سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی به عنوان یکی از برنامه های پدافند غیرعامل سازمان حفظ نباتات تا پایان امسال رونمایی می شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، اکرم اسدی سرپرست گروه پدافند غیرعامل سازمان حفظ نباتات با اعلام این مطلب افزود: یکی از سیاست های سازمان پدافند غیرعامل استفاده از سامانه ها و روش های نوین برای کاهش آسیب پذیری در بحران در حوزه کشاورزی بدون استفاده از اقدام های نظامی و با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

وی با بیان این که برنامه ریزی سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی از سال ۸۹ شروع شده است، اظهار داشت: در حال حاضر می خواهیم مرحله پایلوت پیش آگاهی و قرنطینه ای را اجرا کنیم و در قسمت پیش آگاهی رصد ۶۰۰ عامل خسارت زای گیاهی اعم از آفت‌ها، بیماری ها ،علف های هرز و عوامل غیرزنده مانند سرمازدگی را مدنظر قرار داده ایم.

اسدی ادامه داد: اطلاعات فنی این عوامل خسارت زا وارد سامانه خواهد شد به طوری که اگر هر کارشناس مرکز خدمات کشاورزی یا کلینیک های گیاهپزشکی، آفت یا بیماری را تشخیص بدهد، همان روز می تواند اطلاعات را وارد سامانه کند تا رییس سازمان حفظ نباتات و سایر مدیران از آن موضوع مطلع شوند.

وی GPS محور بودن این سامانه را از ویژگی‌های آن خواند و گفت:این سامانه، مشخصات جغرافیایی هر منطقه را نشان می دهد و براساس آن ما می توانیم در آینده با تهیه نقشه های پهنه بندی، نحوه پراکنش یک آفت و یا بیماری را تحلیل کنیم.

سرپرست گروه پدافند غیر عامل سازمان حفظ نباتات در مورد بخش قرنطینه نیز تصریح کرد: در این سامانه بخش قرنطینه صادرات و واردات و ترانزیت به خوبی دیده و قابل ردیابی استو هر شرکت یا متقاضی صادرات و واردات، قادر است اطلاعات خود را وارد این سامانه کند و تمام و فرایندهای مربوط به سه حوزه صادرات، واردات و ترانزیت در سامانه انجام می شود و دیگر نیازی به حضور متقاضیان در سازمان حفظ نباتات نیست.

وی با بیان این که سامانه، طبق برنامه ریزی‌ها در پنج فاز را‌ه‌اندازی می شود، اعلام کرد: تاکنون دو فاز آن انجام شده و در مرحله فاز سوم این سامانه هستیم.

اسدی طرح ارتقای آزمایشگاه‌های مرجع سموم را از دیگر طرح های پدافند غیرعامل سازمان حفظ نباتات نام برد و گفت: در این طرح با تجهیز آزماشگاه های مرجع، ناخالصی های سموم را تشخیص خواهیم داد، زیرا در بسیاری از موارد، ناخالصی های سموم نیز می تواند برای محصولات کشاورزی، خسارت‌زا باشد.

وی در عین حال به تغییرات اقلیمی وتاثیر آن در ایجاد خسارت به مزراع و باغات کشور اشاره و خاطر نشان کرد: تغییرات اقلیمی می تواند، آفات و بیماری‌هایی را که تا قبل فعالیت نداشته‌اند، فعال کند و اگر مدیریت صحیح و کنترل روی آن نداشته باشیم، تهدید جدی برای کشور خواهند بود.

اسدی افزود: طرح ارتقای آزمایشگاه های مرجع سازمان حفظ نباتات در کمیته پدافند غیرعامل در وزارت جهادکشاورزی تصویب شده و اکنون در انتظار تامین اعتبار آن از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور هستیم.

وی اعتبارات این طرح را ۶ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۳ میلیارد تومان از این مبلغ قرار است توسط سازمان پدافند غیرعامل و نیمی دیگر از سوی وزارت جهادکشاورزی تأمین شود.

مطالب مرتبط

نشست ارزیابی وضعیت خسارت آفت خوشه خوار انگور و بررسی باقیمانده سموم روی این محصول و موانع موجود در صادرات کشمش روز جمعه با حضور قایم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قزوین برگزار ...
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با انجام تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات موافقت کردند. نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ ...
No Thoughts on سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی تا پایان امسال رونمایی می شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>