جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   معرفی ۸۱ نمونه ملی بخش کشاورزی از ۲۵ استان/ انتخاب نخستین نمونه‌های ملی کشاورزی حفاظتی و بازرگانی
12 دی 1394 , ساعت 8:36

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد:

معرفی ۸۱ نمونه ملی بخش کشاورزی از ۲۵ استان/ انتخاب نخستین نمونه‌های ملی کشاورزی حفاظتی و بازرگانی

سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با معرفی ۸۱ نمونه ملی از ۲۵ استان و در ۷۶ رشته ۱۴ دی‌ماه سال جاری در سالن حجاب برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در آستانه سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با اشاره به برگزاری این آیین در ۱۴ دی‌ماه سال جاری در سالن حجاب با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این دوره کشاورزان نمونه ملی سال زراعی ۹۴ – ۹۳ طی فرآیندی دقیق انتخاب شده‌اند و از آنها تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

اسکندر زند اهداف کلی از انتخاب نمونه‌ها ار ارج نهادن به تلاش‌ها و زحمات کشاورزان و تولیدکنندگان، ایجاد انگیزه و رقابت سالم، معرفی الگوهای عملی و قابل اعتماد، جلب افکار عمومی، طرح مسائل و مشکلات آنها و فراهم آمدن زمینه‌ای برای تبادل تجربه عنوان کرد.

وی استفاده از کشاورزان برتر برای الگوسازی، معرفی رشته‌های جدید، ارتقای بهره‌وری، توجه به کیفیت محصول و مشارکت تشکل‌های مختلف را از اهداف جنبی این مراسم برشمرد.

زند خاطرنشان کرد: در سال جاری ۸۳۱ شرکت‌کننده طی فرآیندی پس از پر کردن فرم‌ها از دهستان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از طی مراحل شهرستانی و استانی به ستاد ملی انتخاب نمونه‌ها معرفی شدند که در آنجا شاخص‌ها و تولیدات مورد بازبینی قرار گرفتند و در نهایت از بین این افراد، ۸۱ نفر در رشته‌های مختلف معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۸۱ نفر انتخاب شده در ۷۶ رشته معرفی شده‌اند، افزود: افراد منتخب سال جاری ۱۷ نفر در رشته زراعت، ۱۴ نفر در رشته باغبانی، ۱۱ نفر در رشته علوم دامی، پنج نفر در رشته شیلات، ۱۰ نفر در رشته آب و خاک، هشت نفر از تشکل‌ها، هفت نفر از منابع طبیعی و آبخیزاری و بقیه نیز در امور اراضی، ترویج، بازرگانی و کشاورزی حفاظتی معرفی شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تحصیلات نمونه‌های ملی امسال، ۷۲ درصد دیپلم و بالای دیپلم و ۲۷ درصد آنها زیر دیپلم هستند. همچنین ۴۰ درصد آنها نیز دارای تسهیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

زند تصریح کرد: چهار درصد نمونه‌های معرفی‌شده زن و ۹۶ درصد آنها مرد هستند که متوسط سنی کل افراد ۴۶ تا ۵۰ سال است، مسن‌ترین آنها ۷۱ سال و جوان‌ترین ۲۸ سال سن دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری کشاورزان نمونه در بخش زراعت به‌طور متوسط ۳,۵ برابر متوسط کشوری و در بخش باغبانی ۸.۵ برابر متوسط کشوری تولید داشته‌اند، یادآور شد: بیشتر کشاورزان نمونه از بذور تولیدکننده توسط محققان داخلی و سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کرده‌اند.

زند تأکید کرد: بهره‌وری از آب، رعایت دستورالعمل ترویجی، استفاده از بذور اصلاح‌شده و نهال داخلی، استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و رعایت روش‌های نوین تغذیه گیاهی در انتخاب کشاورزان نمونه تأثیر به‌سزایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه گندم‌کار نمونه در سال جاری با استفاده از بذر داخلی و روش آبیاری تحت فشار توانسته است به ازای یک مترمکعب آب، شش کیلوگرم محصول برداشت کند، اظهار داشت: علاوه بر این، باغدار نمونه ما نیز امسال توانسته است ۱۶۷ تن در هکتار سیب درختی برداشت کند، این در حالی است که متوسط برداشت سیب درختی در کشور ۱۵ تن است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر اینکه سلامت محصول از شاخص‌های اصلی در انتخاب نمونه‌ها بوده است، گفت: در صورت عدم رعایت اصول اولیه، کارایی مصرف آب و سلامت محصول با وجود تولید بالا شرکت‌کنندگان داشته‌ایم که حذف شده‌اند و تمامی مزارع برای انتخاب تحت پایش قرار گرفته‌اند.

زند از دلایل تولید چندبرابری نمونه‌های برتر را رسیدن آنها از متوسط تولید به پتانسیل تولید با استفاده از بذر مناسب، روش‌های تغذیه‌ای مناسب، حذف تنش‌ها و عوامل محدودکننده و حذف آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز اعلام کرد و افزود: این میزان تولید نشان‌دهنده آن است که ما دانش لازم را برای تولید بالاتر و رسیدن به سقف تولید را داریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره نحوه انتخاب محصولات خاطرنشان کرد: محصولات بر اساس سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و نیاز کشوری انتخاب می‌شوند.

زند با اشاره به انتخاب چند نمونه به‌صورت ویژه در تولید محصول سالم ادامه داد: در سال جاری از ۲۵ استان کشور، کشاورز نمونه داریم و تا سه سال نیز افراد تکراری انتخاب نمی‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی حفاظتی در حفظ منابع آب و خاک، از انتخاب نمونه ملی در بخش کشاورزی حفاظتی و همچنین حوزه بازرگانی برای نخستین‌بار خبر داد.

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on معرفی ۸۱ نمونه ملی بخش کشاورزی از ۲۵ استان/ انتخاب نخستین نمونه‌های ملی کشاورزی حفاظتی و بازرگانی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>