جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   مناقصه جذب ۱۰۰۰ تنی کودهای آلی و زیستی اجرایی نشد/ عمر کوتاه مافیای واردات کود با مدیریت معاونت زراعت
13 دی 1394 , ساعت 10:23

عضو هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی:

مناقصه جذب ۱۰۰۰ تنی کودهای آلی و زیستی اجرایی نشد/ عمر کوتاه مافیای واردات کود با مدیریت معاونت زراعت

مناقصه جذب ۱۰۰۰ تنی کودهای آلی و زیستی با وجود مصوبات قانونی، اجرایی نشده است و اصرار بر واردات کود در حالی صورت می‌گیرد که پرونده کودهای چینی بی‌کیفیت و تقلبی همچنان باز است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حالی که در شورای عالی کود مقرر بود از ابتدای مهرماه با برگزاری یک مناقصه، یک‌هزار تن از کودهای آلی و زیستی برابر با مصوبه جذب بازار شود، به‌علت بی‌توجهی تاکنون اجرایی نشده است.

سیامک علیزاده افزود: در حالی که مصوبات قانونی، اجرای مناقصه به‌طور کامل انجام شده و باید از مهرماه تا پایان سال یک‌هزار تن جذب حوزه کشاورزی شود، به‌علت حمایت‌های صورت‌گرفته از واردات و عدم توجه به منافع تولیدکنندگان داخلی، تاکنون اجرایی نشده است.

 

پرونده کودهای چینی وارداتی همچنان باز است

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد مؤسسه آب و خاک، توپ را به زمین واردات کود انداخته است، در حالی که پیش از این کودهای وارداتی و بی‌کیفیت چینی و سایر کشورها اثر سوء خود را در حوزه کشاورزی به جا گذاشته‌اند.

علیزاده ادامه داد: سم و کود بی‌کیفیتی که طی سال‌های اخیر وارد کشور شد، حتی حجم تولید برخی محصولات را کاهش داد؛ در چنین شرایطی، رئیس مؤسسه خاک و آب از کودهای وارداتی حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حالی که مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید دارد، توجه به کالاهای وارداتی و بی‌توجهی به تولیدات داخلی معلوم نیست بر چه مبنایی صورت می‌گیرد.

علیزاده یادآور شد: بخش کشاوزی به‌عنوان مهم‌ترین حوزه امنیت غذایی به‌شمار می‌رود که در اقتصاد مقاومتی به‌عنوان رکن اساسی در نظر گرفته شده است؛ با این وجود، به‌نظر می‌رسد مدیران میانی بخش کشاورزی قائل به این مهم نیستند.

معاونت زراعت، نفس مافیا را خواهد گرفت

عضو هیأت‌مدیره انجمن کودهای آلی و زیستی تأکید کرد: هرچند پشت پرده اصرارهای بیش از اندازه برای واردات کالاهای کشاورزی خبر از مافیای وارداتی پشت پرده می‌دهد، اما آنچه در دوران مدیریت معاون زراعت جدید جهاد کشاورزی دیده شده، آن است که مافیا قدرت مانور چندانی پیدا نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: دیده‌بان مناسبی برای حوزه کشاورزی در پست معاونت وجود دارد و کارنامه وی نشان‌دهنده توجه و تعهدی است که نسبت به حوزه تولید و منافع داخلی کشور دارد؛ لذا عمر واردات و مافیای وارداتی در حوزه کود کوتاه خواهد بود.

علیزاده با اشاره به قیمت کودهای خارجی گفت: اجناس خارجی متناسب با کیفیتی که ارائه می‌دهند، باید ارز از کشور خارج کنند؛ لذا اگر واردات کودهای تقلبی در سال‌های گذشته توانست به بخش کشاورزی صدمات جبران‌ناپذیری بزند، نشان‌دهنده خروج ارز در قبال هیچ بوده است.

وی در پایان افزود: در زمان حاضر کودهای تولیدشده داخل کشور به مراتب نسبت به برخی استانداردهای موجود در دنیا از سطح بالاتری برخوردارند و علاوه بر آنکه می‌توانند در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرند، در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری می‌توانند برای صادرات نیز در سبد صادراتی قرار گیرد./

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on مناقصه جذب ۱۰۰۰ تنی کودهای آلی و زیستی اجرایی نشد/ عمر کوتاه مافیای واردات کود با مدیریت معاونت زراعت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>