پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   برای تولید محصولات ارگانیک، قوانین یکپارچه و منظمی وجود ندارد
26 دی 1394 , ساعت 8:15

نخستین تولیدکننده برنج ارگانیک کشور:

برای تولید محصولات ارگانیک، قوانین یکپارچه و منظمی وجود ندارد

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تولید محصولات ارگانیک ، باید تولیدکنندگان، تحقیقات و دانشگاهیان با هم وارد کار شوند. به‌نظر می‌رسد ، اشتیاق برای تولید محصولات ارگانیک کاهش یافته است و از دلایل بارز این ادعا عدم حضور مسئولان دولتی در نمایشگاه محصولات ارگانیک بود.

نخستین تولیدکننده برنج ارگانیک کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه تولیدکنندگان برنج ارگانیک همچنان با عدم حمایت‌های دولتی به تولید ادامه می‌دهند، گفت: در گذشته از محصولات ارگانیک استقبال بهتری می‌کردند، اما به‌نظر می‌رسد اشتیاق برای تولید این محصولات کاهش یافته که از دلایل بارز آن عدم حضور مسئولان دولتی در نماشگاه محصولات ارگانیک برگزارشده در بوستان گفتگو بود.

کریم باباجانی با اشاره به سطح زیر کشت ۶۰ هکتاری برنج ارگانیک بابلسر افزود: تولیدکنندگان برای تولید محصول سالم هزینه زیادی را پرداخت می‌کنند و عدم حمایت‌های دولتی باعث دلسردی‌شان می‌شود.

وی با بیان اینکه منظور ما از حمایت صرفاً حمایت مالی نیست، بلکه ما بیشتر نیازمند حمایت معنوی مسئولان هستیم، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته دانشگاه شهیدبهشتی همراه تولیدکنندگان محصولات سالم و ارگانیک بود و شهرداری نیز برای شرکت در نمایشگاه هزینه‌ای را از تولیدکنندگان ارگانیک نمی‌گرفت، اما طی دو سال گذشته علاوه بر آنکه شهرداری برای حضور در نمایشگاه ارگانیک درخواست پول می‌کند، از همراهی دانشگاه شهیدبهشتی نیز خبری نیست، متأسفانه در حال حاضر نه‌تنها حمایت نمی‌شویم، بلکه باید هزینه‌ای نیز پرداخت کنیم.

باباجانی ادامه داد: مردم علاقه‌مند به خرید محصولات ارگانیک هستند و دولت که باید با حمایت خود باعث شود قیمت نهایی این تولیدات کاهش پیدا کند و نباید گذاشت به‌دلیل بالا بودن هزینه نهایی این محصولات مردم از مصرف آنها محروم شوند و استقبال نکنند.

وی با تأکید بر اینکه با تمام مشکلات، تولیدکنندگان به کار خود ادامه می‌دهند و تولیدات خود را تاکنون حفظ کرده‌اند، یادآور شد: متأسفانه انجمن ارگانیک نیز نتوانسته آن‌طور که باید موطف عمل کند و بیشتر از اعضا و افرادی که زیر پرچم این انجمن هستند، حمایت می‌کند.

نخستین تولیدکننده برنج ارگانیک کشور با اظهار گلایه از عدم وجود دستورالعمل‌های فنی برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و نبود متولی برای این امر تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تولید محصول ارگانیک داشته باشیم و مردم به حقشان که همانا مصرف محصول سالم است برسند، باید استانداردها را رعایت کنیم و بی‌شک افزایش سطح تولیدات و افقی و صادرات نیازمند تولید ایده‌آل است.

باباجانی با اشاره به اینکه با رعایت اصول کاشت، سطح تولید نیز خودبه‌خود افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: این امر علاوه بر آنکه به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است، از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند.

وی با اظهار تأسف از عدم حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نمایشگاه ارگانیک سال جاری تنها برای حمایت معنوی از تولیدکنندگان تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز خود را عقب کشیده است و معلوم نیست که محصول سالم و ارگانیک را قبول داریم یا نه و آیا از اساس به این محصولات احتیاج داریم؟

باباجانی با تأکید بر اینکه تهیه غذای سالم و مطلوب مردم سراسر جهان حق آنها است، گفت: ما با علاقه وارد این عرصه شدیم و تا حد توان نیز عقب نخواهیم کشید، در سال‌های ابتدایی شروع کار نهاده‌های کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و با کمترین هزینه در اختیار ما قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر تهیه این نهاده‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و در نهایت باعث بالا رفتن هزینه تمام‌شده می‌شوند.

وی با اشاره به فروش بیش از ۱۰۰ تن برنج با هزینه تمام‌شده ۹ هزار تومان برای تولیدکننده، میانگین تولید شلتوک را در محصولات غیرارگانیک پنج تن و در محصولات ارگانیک با کاهش ۵۰۰ کیلوگرمی، چهارهزار و ۵۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده در بازارهای تهران ۱۴ هزار تومان تمام می‌شود، ما نیز برای آنکه قیمت تولید تا مصرف در برخی مراکز فروش اختلاف زیادی پیدا می‌کرد، تعدادی از بازارهای خود را رها کردیم.

نخستین تولیدکننده برنج ارگانیک کشور با عنوان اینکه مردم همیشه ترجیح می‌دهند غذای سالم‌تری را مصرف کنند و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود، خاطرنشان کرد: در معرفی نمونه‌های ملی کشاورزی کشور، جای نمونه ملی ارگانیک خالی بود.

باباجانی ادامه داد: برای تولید ارگانیک زمانی دو تا سه ساله برای رسیدن به خاک سالم نیاز است و پس از آن است که می‌توان شروع به تولید محصول سالم کرد، اما در کل به‌دلیل نبود دستورالعمل تدوین‌شده برای تولید این محصولات قوانین یکپارچه و منظمی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته از سطح زیر کشت ۲,۲ هکتار توانسته‌ایم به ۶۰ هکتار سطح زیر کشت برنج ارگانیک برسیم، تصریح کرد: امروزه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید تولیدکنندگان، تحقیقات و دانشگاهیان با هم وارد کار شوند./

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on برای تولید محصولات ارگانیک، قوانین یکپارچه و منظمی وجود ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>