پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   مرکز تحقیقات کشاورزی بر واردات سموم نظارت کند
18 شهریور 1397 , ساعت 8:20

مرکز تحقیقات کشاورزی بر واردات سموم نظارت کند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع مقابله با برخی آفات و عارضه‌های کشاورزی، مثل زوال زودرس درختان، مرکز تحقیقات کشاورزی خوب عمل نکرده است و باید نظارت بیشتری بر سموم و نهال‌ و نهاد‌های کشاورزی انجام شود.

محمدرضا رضایی شنبه در نشست کارگروه افزایش بهره‌وری در ناحیه‌ مقاومت بسیج سپاه جهرم با بیان اینکه در بحث اصالت کود و ‌سموم دقت نشده است، گفت: زوال زودرس درختان شرایط سختی در حوزه‌ کشاورزی ایجاد کرده و لازم است مرکز تحقیقات کشاورزی بر واردات سموم و نهادهای کشاورزی نظارت کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌‌های جهرم جدا از شهر نیستند، افزود: این مراکز علمی باید به کمک شهر و ارتقای شهرستان از جمله علمی‌کردن کشت بیایند.
این نماینده‌ مجلس با اشاره به اینکه کشاورزی، عمده منبع درآمد مردم بوده است، تصریح کرد: باید افراد صاحب نظر، اساتید دانشگاه، محققان و مهندسان، پای کار بیایند تا مشکلات کشاورزی را حل کنیم و کشاورزی را به سمت الگوی کشت مناسب با شرایط اقلیم جهرم ببریم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که کشاورزی عمده‌ی راه ارتزاق مردم جهرم است، بیان کرد: کشت باید متناسب با آب،خاک، میزان بارندگی و اقلیم باشد، در حالی که در اوج خشکسالی‌ها دیده می‌شد محصولاتی کشت می‌شود که مصرف آب زیادی دارند.
وی اظهار داشت: در بخش‌های شهرستان آثاری از وجود کارشناسان کشاورزی وجود ندارد، کشاورز باید احساس کند جهاد کشاورزی در کنار آن است.
وی ضرورت اصلاح الگوی کشت را خواستار شد و اظهار داشت: ضروری است تغییر الگوی کشت در جهرم جدی‌تر کار شود، هنگامی که به نهالی دست پیدا کنیم که مقاومتر، دارای محصول بیشتر و مصرف آب کمتر باشد علمی کار کرده‌ایم.
به گفته‌ وی، کشاورز که دیروز تولیدکننده و درآمدزا بود، امروز خود نیاز به مراکز حمایتی پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: در سطح استان برای تخصیص اعتبارات ویژه‌ کشاورزی جهرم، مصوباتی صورت گرفته است.
رضایی با بیان این موضع که خشکسالی‌ها ادامه دارد و کشاورز باید خود را برای شرایط بحرانی‌تر آماده کند، افزود: در توزیع اعتبارات، اولویت‌های اول در تخصیص اعتبارات به جهاد کشاورزی بوده است.
در ادامه‌ این نشست، مدیر جهاد کشاورزی جهرم با بیان اینکه کلزا به عنوان یکی از ارقام مقاوم در جهرم کشت شده، ضمن ارائه‌ گزارشی از عملکرد مناسب کاشت کلزا در سال گذشته در این شهرستان، گفت: متوسط برداشت کلزا در شهرستان جهرم، ۳.۵ تن در هر هکتاربود.
محمدرضا شهابی با بیان اینکه آموزش و ترویج را اساس و بنیان بخش تولید است، افزود: ایجاد سایت‌های الگویی و توسعه‌ آن در دستور کار این اداره قرار دارد.
وی اظهار کرد: بسیج مهندسین کشاورزی جهرم در ردیابی آفات و همچنین برگزاری جلسات ترویجی مشاوره‌ای برای کشاورزان در قالب اردوهای بسیجی همکاری داشته است.
وی تأکید کرد: با توجه به وجود آمدن عارضه زوال مرکبات در جهرم باید الگوی کشت را تغییر داده و به سمت توسعه کشت‌های محافظتی و در محیط گلخانه‌ای برویم تا علاوه بر کاهش بهره وری مصرف آب، تولید محصول با کیفیت، اشتغال‌زایی مناسبی را ایجاد کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: در راستای اجرای این طرح، ۴۰ پایگاه روستایی در قالب ۱۴ شبکه به کتابخانه‌ علمی با موضوعات کشاورزی و باغداری تجهیز می‌شوند.
به گفته‌ وی، در راستای اجرای این طرح برای چهار بخش شهرستان جهرم یک محصول راهبردی تعریف می‌شود.
شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/o8MdUX

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

‌استاندار فارس گفت: میزان زوال مرکبات در مزارع کشاورزی فارس نگران کننده است‌. اسماعیل تبادار شامگاه شنبه ١٤ مهر در شورای کشاورزی استان گفت: فارس با تولید بیش از سه میلیون تن محصولات باغی رتبه اول ...
با حضور مسئولان و کارشناسان کشور و استان، علت زوال مرکبات در جهرم بررسی شد. زارع رئیس علوم تحقیقات جهاد کشاورزی فارس گفت: متاسفانه برای این عارضه علت دقیقی مشخص نشده و به همین دلیل نمی‌توان ...
  با حضور رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر کل دفتر ترویج و مدیر کل دفتر پیش آگاهی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس و جمعی از محققین و کارشناسان ملی، استانی و ...
کارشناسان جهاد کشاورزی فارس عارضه زوال مرکبات را در شهرستان جهرم پیگیری و بررسی کردند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، ریزش برگ‌ها، و مرگ ناگهانی درختان از مهمترین علائم ...
No Thoughts on مرکز تحقیقات کشاورزی بر واردات سموم نظارت کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>