پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   مبارزه با آفت سن گندم و جو در سطح 895 هزار هکتار از مزارع کشور
26 اردیبهشت 1395 , ساعت 11:42

از ابتدای اسفندماه سال گذشته:

مبارزه با آفت سن گندم و جو در سطح ۸۹۵ هزار هکتار از مزارع کشور

از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا 21 اردیبهشت ماه امسال در سطح 894 هزار و 469 هکتار با آفت سن در مزارع گندم و جو مبارزه شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس سعید معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: از این سطح مبارزه، ۸۰۹ هزار و ۴۹۲ هکتار مربوط به مرحله سن مادر و ۸۴ هزار و ۹۷۷ هکتار مربوط به مرحله پوره (نوزادی) می باشد.
وی افزود: از مجموع سطح مبارزه با سن مادر در کشور، ۱۵۶ هزار و ۴۷۹ هکتار در مزارع جو و ۶۵۳ هزار و ۱۳ هکتار در مزارع گندم بوده است.
معین، بیشترین سطح مبارزه سن را مربوط به استان های کرمانشاه با ۱۳۲ هزار و ۲۱۰ هکتار، استان فارس ۹۸هزار هکتار و خراسان رضوی ۶۴ هزار هکتار عنوان کرد.
وی پیش بینی کرد براساس بازدیدهای به عمل آمده از مزارع، امسال نزدیک به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار با سن مادر و پوره مبارزه شود.
معین از کشاورزان خواست به محض اعلام کارشناسان، بلافاصله در همان روز مزارع خود را علیه آفت سن سمپاشی کنند، زیرا تأخیر در سمپاشی در مرحله پوره، موجب سن زدگی خواهد شد.
وی با اشاره به این که سال گذشته در سطح یک میلیون و ۸۳۷ هزار هکتار با سن مبارزه صورت گرفته، اظهار داشت: سال زراعی جاری به لحاظ رطوبت، نرمال و هوا گرمتر است و تلاش می کنیم در نهایت مشکل سن زدگی نداشته باشیم.
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطر نشان کرد: در ۱۲ سال منتهی به سال ۹۱، میانگین سن زدگی در گندم، یک درصد بود در سال ۹۲ نزدیک ۶ دهم درصد و در سال ۹۴ به کمتر از ۵ دهم درصد رسید که افزایش کیفیت مبارزه با این آفت را نشان می دهد.
وی مبارزه در مرحله سن مادر را از سیاست های سازمان حفظ نباتات دانست و گفت: هزینه مبارزه با سن گندم در هر هکتار بستگی به نوع مصرف سم، حدود ۵۰ هزار تومان است.
وی در همین حال مبارزه به موقع با آفت سن در سطح مزارع را نیازمند مشارکت سایر دستگاه های دولتی و اطلاع رسانی صدا و سیما به عنوان رسانه ملی دانست و افزود: در استان هایی که استانداری ها، فرمانداری ها و صدا و سیما در مبارزه با سن گندم و جو همکاری کرده اند،نتیجه کار موفقیت آمیزتر بوده اند.

منبع: سازمان حفظ نباتات کشور

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on مبارزه با آفت سن گندم و جو در سطح ۸۹۵ هزار هکتار از مزارع کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>