پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   ۹۰ درصد محصولات غذایی وارداتی کشور تراریخته است
28 اردیبهشت 1395 , ساعت 12:12

دبیرکل خانه کشاورز:

۹۰ درصد محصولات غذایی وارداتی کشور تراریخته است

دبیرکل خانه کشاورز مدعی است، هم اکنون ۹۰ درصد محصولات غذایی وارداتی و مصرفی کشور از جمله روغن، سویا و گوشت قرمز تراریخته هستند.

محصول تراریخته به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری امروز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته در خانه کشاورز برگزار شد، با بیان این که ما عادت داریم با اطلاعات کم، تصمیم های کلان بگیریم و این سوال پیش می آید که چرا ما باید از پیشرفت و فناوری‌های جدید بترسیم؟ افزود: مدل‌های قدیمی تحقیقات کشاورزی امروزه پاسخگوی نیاز جوامع نیست و کشوری مثل ایران که با بحران منابع آب روبرو است، ناچار به استفاده از فناوری‌های نوین می شود.
وی اظهار داشت: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در راستای حفظ منافع ملی، امنیت غذایی و حفظ محیط زیست صورت می گیرد، بنابراین ایجاد هراس در جامعه و نگران کردن مردم هیچ دستاوردی برای کشور نخواهد داشت و ما را روز به روز به بیگانگان وابسته تر می کند.
کلانتری با بیان این که منابع آبهای تجدید پذیر کشور ۳۰ سال قبل ۱۳۲ میلیارد متر مکعب بود، گفت: درحال حاضر این منابع به کمتر از ۸۸ میلیارد متر مکعب رسیده است یعنی حداقل ۴۰ درصد منابع آبهای تجدیدپذیر خود را از دست داده ایم.
دبیرکل خانه کشاورز با بیان این که در پنج سال آینده منابع آب های تجدیدپذیر ما به کمتر از ۸۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید، افزود: متاسفانه هنوز سیاست‌های کلی و تحقیقاتی ما براساس همان ۱۳۲ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر تنظیم می شود، گویا هنوز به این باور نرسیده ایم که این منابع به شدت کاهش یافته است.
وی مدعی شد، ۹۰ درصد محصولات غذایی وارداتی کشور تراریخته است و حداقل سالیانه سه تا چهار میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات این محصولات خارج می شود.
کلانتری با طرح این پرسش که چرا واردات این محصولات ایرادی ندارد اما تولید آنها مشکل ایجاد می‌‌کند؟ گفت: من یکی از طرفداران توسعه پایدار نه تنها در ایران بلکه در جهانم و براین باورم که نباید تعادل محیط زیست و حق نسل‌های آینده پایمال شود.

** تولید محصولات تراریخته در ۲۰۰ میلیون هکتار اراضی جهان
دبیرکل خانه کشاورز افزود: براساس آمارها، در جهان ۲۰۰ میلیون هکتار از اراضی زیرکشت محصولات تراریخته قرار دارد به طوری که بزرگترین کشورهای صادر کننده مواد غذایی جهان از جمله آرژانتین، برزیل و آمریکا، تولید کننده مواد تراریخته هستند.
وی اظهار داشت: همچنین بزرگترین کشورهای مصرف کننده مواد غذایی دنیا همانند چین و هند به تولید محصولات ترایخته روی آورده اند.
وی با بیان این که دلیل اصلی تولید محصولات تراریخته افزایش تولید نیست بلکه حفظ محیط زیست است، یادآورشد: در دهه ۱۹۹۰ و اوایل قرن ۲۱، اروپائیان در زمینه مهندسی ژنتیک از آمریکا و چین بسیار عقب ماندند و توان رقابت تولید با کشورهای مذکور را نداشتند به طوری که گروه های سبز آنان از واردات محصولات تراریخته به این کشورها جلوگیری می کردند اما پس از این که اروپائیان موفق به جبران این فاصله شدند، دیگر گروه های سبز آنان سروصدا نکردند.

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on ۹۰ درصد محصولات غذایی وارداتی کشور تراریخته است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>