پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   سمپاشي حدود 11 هزار هكتار مراتع و مناطق كوهپايه اي براي مبارزه با ملخ
30 فروردین 1395 , ساعت 15:55

در یک ماه اخیر انجام شد:

سمپاشی حدود ۱۱ هزار هکتار مراتع و مناطق کوهپایه ای برای مبارزه با ملخ

يحيي ابطالي معاون كنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات كشور گفت: در يك ماه اخير سمپاشي براي مبارزه با ملخ (شاخك بلند) در استان هاي خراسان رضوي، گيلان، زنجان، قزوين و كردستان در سطح 10 هزارو 600 هكتار انجام شد و اين روند ادامه خواهد داشت.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره هجوم ملخ به استان مازندران و تاغزارهای ورامین افزود: هم اکنون در کشور دو گروه ملخ مهاجر و بومی داریم که به دلیل شرایط آب و هوایی می توانند مهاجم شوند.
وی اظهارداشت: آنچه که هم اکنون با آن روبرو هستیم ملخ های بومی شاخک بلند، موسوم به ملخ های مراکشی هستند که به شکل بومی در استان های مختلف کشور از جمله قزوین، زنجان، گیلان )رودبار(، خراسان رضوی و کردستان دیده می شوند و اوج سمپاشی در این استان های انجام می شود.
معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات گفت: هم اکنون در مناطق کوهستانی و صعب العبور مرز مشترک سه استان قزوین، زنجان و گیلان در سطح پنج هزار هکتار نیز عملیات مبارزه صورت گرفته است.
وی گفت: درحال حاضر برای مبارزه با آفت ملخ در سطح مراتع و مناطق کوهپایه ای درحال «کانون کوبی» هستیم و به محض گرم شدن هوا، عملیات سمپاشی به شکل گسترده ای اجرایی می شود تا این آفت به مراتع و باغات راه پیدا نکند.
به گفته معاون کنترل و مبارزه آفات، تاکنون آفت ملخ وارد مزارع و باغات بخش کشاورزی نشده است.
ابطالی افزود: وجود دستجات اولیه ملخ در استان های اصفهان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی نیز در حال فعال شدن است و می تواند این موضوع مشکل ساز شود.
به گفته وی، کانون های بروز آفت ملخ بومی در رودبار استان گیلان، مناطق اشکورات چالوس و رامسر، سیاه سر شهرساری و منطقه پلور (هزار)، دشت لار استان مازندران و قسمت های شمالی گنبد استان گلستان است.
وی درباره ملخ های مهاجر که از آفریقا و عمان وارد کشور ما می شوند نیز گفت: سازمان حفظ نباتات در ماه های پایانی سال گذشته درخصوص احتمال هجوم ملخ های مهاجر از مناطق آفریقا و عمان به ایران هشدار داده بود.
وی اظهارداشت: کانون اصلی ملخ های مهاجر، سیستان و بلوچستان و چابهار است و خوشبختانه تاکنون گزارشی از حرکت های تهاجمی این نوع ملخ ها اعلام نشده است.
وی گفت: ملخ های جنوب کشور آبستن حوادث هستند، بنابراین ابراز نگرانی می کنیم؛ براین اساس تجهیزات لازم را برای کانون های اصلی تهیه کردیم تا در صورت مهاجم شدن دستجات ملخ از عمان، بتوانیم عملیات مقابله را انجام دهیم.
به گفته ابطالی، ملخ به عنوان یک حشره در همه جا وجود دارد و ملخ های انفرادی که در باغات دیده می شوند، خسارت زا نیستند بلکه هجوم آنها می تواند به مزارع و باغات خسارت زا باشد.
وی سایت های اصلی مبارزه با آفت ملخ را سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، البرز و زنجان عنوان کرد و ادامه داد: امسال این سایت ها با اعتبار لازم به تجهیزات سمپاش و خودرو مجهز شده اند اما استان ها باید با اعتبارات خود سم مورد نیاز را تامین کنند و علاوه برآن هراستانی که نیاز به عملیات مبارزه داشته باشد از سایت اصلی استان البرز سرویس دهی خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای مبارزه با ملخ از سمپاش هوایی استفاده نمی کنیم اما در صورت بروز طغیان از ناوگان هوایی بهره مند خواهیم شد.
وی افزود: برای مبارزه با آفت ملخ از سموم مخصوص که تنها به شکل خالص و بدون آب استفاده می شود.
به گزارش ایرنا، عملیات مبارزه با ملخ سالیانه در شرایط ایده آل در سطح ۹۰ هزار هکتار و در شرایط هجوم این آفت در سطح ۲۵۰ هزار هکتار انجام می شود.

منبع: سازمان حفظ نباتات کشور

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on سمپاشی حدود ۱۱ هزار هکتار مراتع و مناطق کوهپایه ای برای مبارزه با ملخ

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>