پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   مشاهده بیماری زنگ زرد گندم در 11 استان کشور/ پتانسیل خسارت‌زایی تا 50 درصد
21 فروردین 1395 , ساعت 13:09

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اعلام کرد:

مشاهده بیماری زنگ زرد گندم در ۱۱ استان کشور/ پتانسیل خسارت‌زایی تا ۵۰ درصد

یحیی ابطالی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه بیماری زنگ زرد گندم در 11 استان کشور مشاهده شده، گفت: اگر کانون کوبی برای مهار بیماری به درستی انجام نشود، احتمال آلودگی 800 هزار هکتار از مزارع گندم به این بیماری وجود دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با اعلام خطر آلودگی مزارع گندم کشور به زنگ زرد گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال کشور خطر آلودگی مزارع به بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه از پاییز سال گذشته بروز بیماری زنگ زرد گندم در مزارع گندم پیش‌بینی شد، افزود: بیماری در مزارع گندم از بهمن سال گذشته حادث شد و تاکنون در ۱۱ استان کشور بیماری مشاهده شده است.

کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه کانون‌کوبی اولین راه مدیریت این بیماری است، گفت: اگر کانون‌کوبی به درستی انجام نشود، احتمال افزایش سطح آلودگی مزارع گندم  بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار وجود دارد.

ابطالی با بیان اینکه شیوع این بیماری به شدن بر کمیت و کیفیت محصول مؤثر است، تصریح کرد: به مناطق غرب و جنوبی غربی و شمال و شمال شرقی کشور در رابطه با زنگ زرد گندم هشدار داده شده است.

وی با بیان اینکه حضور کشاورزان و کارشناسان در ردیابی و پایش بیماری زنگ زرد گندم بسیار مؤثر است، افزود: سموم مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری تأمین و تدارک شده و جای نگرانی وجود ندارد.

ابطالی با بیان اینکه سرما و افزایش رطوبت زمینه را برای بروز بیماری زنگ زرد گندم فراهم می‌کند، اظهار داشت: ایلام، شمال خوزستان، اردبیل، مغان، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، مازندران، خراسان رضوی و شمالی از مناطقی هستند که به شدت می‌تواند تحت الشعاع بیماری زنگ زرد گندم قرار بگیرند.

وی افزود: کشاورزان با مشاهده رنگ زرد برجسته بر سطح برگ گیاه بلافاصله به مراکز جهاد کشاورزی استان مربوطه مراجعه کنند و برای کانون کوبی علیه بیماری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بیماری زنگ زرد گندم پتانسیل خسارت‌زایی تا ۵۰ درصد را به مزارع گندم دارد، گفت: ۵ نوع قارچ کش برای مبارزه با این بیماری تهیه و تدارک دیده شده است.

 

منبع: سازمان حفظ نباتات کشور

مطالب مرتبط

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا کنون عمليات مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو در کشور از ...
No Thoughts on مشاهده بیماری زنگ زرد گندم در ۱۱ استان کشور/ پتانسیل خسارت‌زایی تا ۵۰ درصد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>