پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   محصولات تراریخته اجتناب یا انتخاب؟
30 اردیبهشت 1395 , ساعت 15:56

محصولات تراریخته اجتناب یا انتخاب؟

درحالی که سالهاست در مورد سلامت یا مضر بودن محصولات اصلاح ژنتیکی شده ‘ تراریخته’ اختلاف نظر وجود دارد، یک مطالعه دو ساله که بر اساس بررسی مقالات ۳۰ سال گذشته است؛ نشان می دهد این محصولات هیچ ضرری برای بدن ندارند و به محیط زیست هم آسیب نمی زنند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از نیچر، مطالعات حاصل از ۹۰۰ مقاله چاپ شده در ۳۰ سال گذشته در نشریات معتبر نشان می دهد که محصولات تراریخته هیچ ضرری برای سلامتی و محیط زیست ندارد.
این گزارش ۴۰۰ صفحه ای به همت ۲۰ دانشمند و توسط آکادمی علوم، مهندسی پزشکی آمریکا گرآوری شده است و قصد دارد نحوه توسعه این محصولات را در آینده ترسیم کند.
اصلاح ژنتیکی محصولات در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی برای بهبود طعم، کیفیت، ظاهر و افزایش ویتامین ها و مواد معدنی محصولات آغاز شد. بسیاری از این محصولات حاوی کدهای جدید DNA هستند و به دلیل هزینه زیاد، کشاورزان را با مشکل مواجه می کنند، از طرفی تا امروز تاثیر این محصولات بر سلامتی و محیط زیست، بحث برانگیز بود.
این مطالعه جدید نشان می دهد محصولات تراریخته علاوه بر اینکه برای سلامتی مضر نیستند؛ بلکه با کاهش مسمومیت ناشی از انواع حشره کش و افزایش سطح ویتامین، در حفظ سلامتی نقش دارند.
برخی از محصولات تراریخته خاصیت ضد حشرگی دارند، این خاصیت نه تنها تنوع گیاهان و حشرات را کاهش نمی دهد؛ بلکه سبب افزایش تنوع زیستی می شود. از طرفی این محصولات هیچ اثر مخربی روی حیوانات دیگر ندارند.
این مطالعه همچنین نشان می دهد این محصولات به استفاده کشاورزان است و آنان را متحمل ضرر نمی کند؛ بنابراین محققان آینده محصولات تراریخته را درخشان، پرسود و ایمن برآورد می کنند و معتقدند که باید مطالعات بیشتری برای گسترش این محصولات انجام شود.

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on محصولات تراریخته اجتناب یا انتخاب؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>