پیش‌بینی بروز بیماری‌های گندم و مبارزه در سطح ۲۰۰ هزار هکتار/ سرمازدگی درختان میوه‌، لکه‌ای بود

زنگ زرد

چاپ

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با افزایش بارندگی‌ها و بالا رفتن رطوبت هوا طی ماه‌های اخیر، خطر طغیانی شدن بسیاری از بیماری‌ها همچون زنگ زرد، سفیدک پودری، فوزاریوم و سپتوریوز در محصول گندم افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که با زنگ زرد در استان خوزستان مبارزه شده و علاوه بر آن مبارزه زمینی و هوایی با آفت زنگ در استان ایلام در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود مبارزه با بیماری فوق در استان خوزستان و جنوب ایلام تا پایان هفته اخیر به‌طور کامل به اتمام برسد.

کرامت‌الله اکبرپور افزود: بیماری فوزاریوم در شمال استان خوزستان محصول گندم را آلوده کرده که با انجام به‌موقع سم‌پاشی اقدام به کنترل این بیماری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان‌های اردبیل، کرمانشاه، گلستان و مازندران نیز عملیات مبارزه با زنگ زرد در حال انجام است.

اکبرپور ادامه داد: ممکن است بیماری فوزاریوم در استان گلستان و مازندران نیز شایع شود که تمامی امکانات برای سم‌پاشی و اقدام به‌موقع مهیا است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار از اراضی گندم کشور علیه بیماری‌های فوق مبارزه شیمیایی انجام شده است که به‌دلیل انجام عملیات به‌موقع فوق هیچ خسارتی به محصول استراتژیک گندم وارد نشده است.

کشاورزان استان‌های غربی در اردیبهشت‌ به هوش باشند

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که استان‌های غربی همچون کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، زنجان و همدان در اردیبهشت‌ماه سال جاری در اوج مبارزه با بیماری‌ها باشد.

اکبرپور تأکید کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم کشور علیه بیماری‌های مختلف مبارزه شیمیایی شود و برای این منظور تدارکات لازم در بخش تأمین سم مورد نیاز مهیا شده است.

وی اظهار داشت: در اراضی سبزی و صیفی استان‌های جنوبی کشور نیز تاکنون در سطحی معادل ۱۰۰ هزار هکتار سم‌پاشی انجام شده و با گرم شدن هوا به شرط آنکه رطوبت کنترل شود، پیش‌بینی می‌شود بیماری خاصی محصولات را درگیر نکند.

اکبرپور روزهای فوق را حساس برای اراضی زراعی و باغی برشمرد و گفت: از آنجا که بیماری‌هایی همچون زنگ و فوزاریوم ظرف دو تا سه روز به سرعت گسترش پیدا می‌کند، شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی و همچنین کشاورزان باید به هوش باشند تا در صورت مشاهده نخستین علائم، نسبت به مهار آنها اقدام کنند و سرکشی مزارع را جدی‌تر بگیرند.

وی همچنین افزود: در استان‌های جنوبی کشور ۴۰ درصد مزارع گندم رقم دروم است که مقاوم به بیماری‌ها است و در صورتی که ارقام مقاوم در عرصه نبود، سطح مبارزه به بیش از ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسید، در حالی که تاکنون دو میلیون هکتار مبارزه شده است.

درختان سیب و هلو، در معرض بیماری لکه‌سیاه و پیچیدگی برگ

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: زمانی که هوا خنک و مرطوب است، خطر طغیانی شدن زنگ زرد فراهم است و در زمانی که هوا گرم و مرطوب می‌شود، بیماری فوزاریوم توسعه پیدا می‌کند.

اکبرپور درباره درختان میوه نیز ادامه داد: خطر بیماری‌هایی چون لکه‌سیاه سیب و پیچیدگی برگ هلو در محصولات سیب و هلو قابل پیش‌بینی است، زیرا رطوبت هوا در بیشتر مناطق کشور بالا است و برای جلوگیری از اشاعه بیماری‌های فوق، سم‌پاشی‌های اولیه در باغ‌ها انجام شده است.

وی درباره سرمازدگی درختان میوه تصریح کرد: در برخی مناطق سردسیر همچون استان‌های اردبیل و بخش‌هایی چون مشکین‌شهر و خلخال به‌صورت لکه‌ای شاهد سرمازدگی بوده‌ایم، اما سطح خسارت بسیار بالا نبوده است.

اکبرپور در پایان یادآور شد: در صورتی که تغییرات دمایی هوا به زیر صفر نرسد، مشکل خاصی برای محصولات زراعی و باغی به‌وجود نخواهد آمد و خطر سرمازدگی در روزهای اخیر وجود نخواهد داشت./