شناسایی مورچه کشاورز در گرمی مغان

مورچه کشاورز

چاپ

به گزارش روز جمعه ایرنا، دکتر ‘رامز نصیری ‘ در دیدار با فرماندارگرمی مغان گفت: این نوع مورچه تاکنون در هیچ جای کشور دیده نشده و موردی که در شهرستان گرمی مغان در شمال استان اردبیل شناسایی شده نخستین مورد از این نوع می باشد.

وی بیان کرد: مورچه کشاورز موجودی است که کار کشاورزی انجام می هد و با شخم زمین ، بذر را در دل خاک کاشته و علف های هرز اطراف بذر را از بین می برد.
به گفته وی، این نوع مورچه به جز نقش مثبتی که در کشاورزی منطقه دارد می تواند در مباحث گردشگری نیز مورد توجه بوده و به این دلیل موضوع، مورد مطالعه و تحقیقات جهاد دانشگاهی استان برای ازدیاد نسل و بهره برداری از آن در تولید گیاهان داروئی قرار گرفته است.
وی همچنین از شناسائی گیاهان دارویی منحصر به فرد که بومی شهرستان گرمی مغان است خبر داد و گفت: فاز اول طرح ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات گیاهان دارویی گرمی در مرحله ایجاد کلینینک و تجهیز آن با اختصاص ۵۰۰میلیون ریال اعتبارمی باشد.
نصیری با بیان اینکه بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام گرفته ، گیاه ‘کبر ‘ منبع غنی فیبر و آهن بوده و اثرات ویژه دارویی دارد ، افزود: جهاد دانشگاهی استان ، میوه این گیاه که خاویار گیاهی نام دارد و مختص این شهرستان می باشد را با برند شهرستان گرمی معرفی می کند و با تولید انبوه آن کشورمان می تواند وارد تجارت جهانی این محصول منحصر به فرد شود.
رییس جهاد دانشگاهی همچنین با ابراز نگرانی از تزریق بذرهای غیر مولد و جایگزینی آن با بذرهای مولد وغنی بومی در برخی از مناطق کشور گفت: بر اساس بررسی های انجام گرفته ، نوعی بذر چغندر که غیر مولد است و امکان بذرگیری برای کشت دوباره آن وجود نداشت وارد کشور شده بود که با هوشیاری کارشناسان جهاددانشگاهی از توزیع آن جلوگیری شد.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان گرمی، میر علی رحیمی زاد فرماندار گرمی دراین دیدار به وجود بیش از ۱۰۰هزار هکتاراراضی منابع طبیعی و وجود گونه های متعدد گیاهی در گرمی اشاره کرد وخواستار توجه بیشتر موسسه ها و شرکت های دانش بنیان به این شهرستان شد.
وی همچنین خواستار تسریع در راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی گرمی توسط جهاد دانشگاهی استان شد .
محمد فتوحی رئیس جهاد دانشگاهی مرکز گرمی نیز از برگزاری کلاسهای آموزشی کارکنان دولت باحضور ۴۰۰ نفر از کارمندان دولت از شهرستانهای بیله سوار،پارس آباد و بخش اصلاندوز در مرکز گرمی خبر داد.
گرمی مغان در ۱۱۰ کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار داد.