پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   خطر هجوم ملخ از یمن به ایران
8 اردیبهشت 1395 , ساعت 16:20

فائو هشدار داد:

خطر هجوم ملخ از یمن به ایران

فائو درباره احتمال هجوم ملخ به ایران هشدار داده، اما اگر این هجوم رخ دهد کدام محصولات کشاورزی و کدام استان‌های ایران در معرض خطراند؟

فائو درباره رشد جمعیت ملخ در یمن به عنوان تهدیدی برای کشاورزی این کشور هشدار داده و اعلام کرده که ملخ‌های یمن می‌توانند به کشورهای همسایه مانند عمان و عربستان و حتی به کشورهای امارات متحده عربی و ایران برسند.

«ملخ‌های بالغ صحرایی می‌توانند در برابر گرمای شدید و خشکسالی دوام بیاورند و هر روز ۱۵۰ کیلومتر پرواز کنند.» آن طور که سایت ایانا گزارش داده، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در یمن عنوان کرده که «طاعون ملخ نشان دهنده یک فاجعه واقعی است که بر امنیت غذایی در تمام یمن و حتی فراتر از مرزهای آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. فائو می‌گوید دلیل گسترش جمعیت ملخ‌ها، بارندگی فراوان و غیرمعمول در اواخر سال گذشته میلادی بود که سبب شد ملخ‌ها گیاهان زیادی را بخورند و زاد و ولد کنند. تداوم جنگ داخلی امکان مقابله با این مشکل را از بین برده است. کارشناسان می‌گویند توده‌های ملخ در مناطق جنگ‌زده تشکیل می‌شوند و دیگر پس از پراکنده شدن نمی‌توان آنها را کنترل کرد.»

ملخ‌ها اگر در عمان کنترل نشوند، به ایران می‌رسند
اما چقدر محتمل است این ملخ‌ها از یمن به ایران برسند؟ محمدرضا میر، مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در این باره، اظهار کرد:چنانچه کشور عمان نتواند با هجوم این آفت مقابله کند، ملخ یمنی به ایران منتقل خواهد شد.

اولین مقاصد هجوم ملخ به ایران
اگر این آفت به ایران برسد، کدام استان‌ها و چه محصولاتی در معرض خطر هجوم آن خواهند بود؟ رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره این موضوع، گفت: ملخ از آفات طبیعی است و اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد و این ملخ به ایران هم برسد، احتمالا استان‌های جنوبی ما مخصوصا سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر در معرض هجوم این آفت قرار می‌گیرند.

او همچنین درباره اهمیت مبارزه با این آفت اظهار کرد: چون این پیش‌بینی مطرح شده ما هم باید بررسی‌های لازم را داشته باشیم تا با اتخاذ تصمیمات و داشتن برنامه‌ریزی اقدامات لازم را انجام دهیم تا غافلگیر نشویم و اگر هجومی رخ داد، آمادگی کامل داشته باشیم.

نورانی در پاسخ به این پرسش که ملخ بیشتر به کدام محصولات ایران آسیب وارد خواهد کرد، عنوان کرد: ملخ معمولا بیشتر به محصولات جالیزی و همچنین به محصولات باغی و درختی ما لطمه وارد می‌کند.

آیا ایران می‌تواند در برابر هجوم ملخ ایستادگی کند؟
کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران هم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: معمولا ما هرساله آفت‌هایی در انواع گوناگون داریم که وزارت جهاد کشاورزی آنها را مدیریت می‌کند. با این گونه هشدارها هم معمولا از قبل اقدامات لازم چه از لحاظ قرنطینه کالاهای وارداتی که ممکن است آفات را منتقل کنند و چه برای مبارزه با هجوم احتمالی آنها انجام می‌شود و خوشبختانه توانمندی وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه به نحوی بوده که ما هیچ گاه دچار آسیب جدی در این حوزه نشده‌ایم.

آماده‌باش برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی
در همین حال سعید معین، مدیر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات از آماده‌باش برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی خبر داده و به ایانا گفته است: شهرستان‌های هرمزگان، جاسک، میناب و جازموریان از مناطق در معرض خطر هستند. این نوع ملخ‌ها تا چندین‌هزار کیلومتر می‌توانند پرواز کنند و اگر کشور عمان نتواند جلوی آنها را بگیرد و به‌موقع مبارزه کند، شهرستان‌های فوق باید آماده باشند.

وی تصریح کرد: در سال ۸۷ – ۱۳۸۶ این ملخ‌ها تا جازموریان رسیدند و سپس در ایران به مقابله با آنها برخواستیم. سیستم ماهواره‌ای در حال حاضر جمع‌بندی و تحلیل‌هایی را داشته و ایران نیز آماده سم‌پاشی زمینی علیه این جاندار است.

او متذکر شد: مرکز بین‌المللی ملخ هر ۱۵ روز یک‌بار به کشورهای در معرض خطر هشدار می‌دهد و کشورهایی همچون عربستان، عمان و ایران در خطر اعلام شده‌اند. ملخ صحرایی از آفریقای شرقی و کشورهایی همچون جیبوتی و سودان گذر کرده و به عربستان و یمن رسیده است و در آذرماه سال جاری مراحل پورگی را در این کشور گذرانده‌اند و به‌دلیل جنگ، مبارزه علیه آنها انجام نشده است. این ملخ‌ها از یمن پس از بالدار شدن به پرواز درآمده و به مناطق مرکزی و داخلی عربستان نفوذ کرده‌اند و در حال حاضر به کشور عمان رسیده‌اند که اگر این کشور نتواند جلوی حرکت آنها را بگیرد، از طریق دریای عمان و خلیج فارس به مناطق جنوبی ایران می‌رسد.

منبع: اقتصادنیوز

مطالب مرتبط

در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
No Thoughts on خطر هجوم ملخ از یمن به ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>