پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   آفت سن مزارع گندم را تهدید می کند
4 اردیبهشت 1395 , ساعت 16:27

هشدار سازمان حفظ نباتات:

آفت سن مزارع گندم را تهدید می کند

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: در سال زراعی جاری بیش از 2 میلیون هکتار تحت برنامه عملیاتی مبارزه با آفت کلیدی مزارع قرار گرفته است.

یحیی ابطالی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مهم ترین آفت کلیدی مزارع گندم اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از ۲ میلیون هکتار در استان های مختلف تحت برنامه عملیاتی مبارزه با آفت سن گندم قرار گرفت که طبق آخرین آمار حدود ۴۲۰ هزار هکتار از مزارع علیه این آفت سم پاشی شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۵ استان کشور بحث مبارزه با سموم سن مادر و پوره سن مطرح است ، گفت: برخی استان ها همچون فارس، خراسان رضوی و کرمانشاه بیشترین سطوح مبارزه با آفات را به خود اختصاص دادند اما می توان گفت که در ۱۱ استان جنوب کرمان نیز کما بیش این عملیات در حال انجام است.

ابطالی در ادامه یاد آور شد: کاهش درجه حرارت،  افزایش بارندگی و ریزش سن از کوه به مزارع با کندی مواجه شده که این امر مدیریت سن برای کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به مبارزه با پوره سن در مزارع گندم بیان کرد:حدود ۴۰ هزار هکتار از مزارع گندم در استان های هرمزگان، فارس و جنوب کرمان بالاترین  سطوح مبارزه با پوره سن را داشتند و گفتنی است که در سایر استان ها نیز مبارزه با این آفت از هفته آینده شروع خواهد شد.

معاون سازمان حفظ نباتات با اشاره به کاهش سن زدگی در مزارع تصریح کرد: با توجه به کنترل و مدیریت سن در مزارع گندم، سال ۹۳ میزان سن زدگی به ۶ دهم درصد و سال گذشته به نیم درصد کاهش یافته که امیدواریم امسال با همکاری کشاورزان و کنترل به موقع آفت، توفیق دیگری در کاهش سن زدگی و افزایش کیفیت داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on آفت سن مزارع گندم را تهدید می کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>