پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   مشاهده بلاست مرکبات در مازندران: باغداران هر چه زودتر برای برداشت میوه دست به کار شوند
14 آبان 1399 , ساعت 16:17

مشاهده بلاست مرکبات در مازندران: باغداران هر چه زودتر برای برداشت میوه دست به کار شوند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مشاهده بیماری بلاست مرکبات در باغ‌های استان بر تسریع در برداشت میوه و محلولپاشی تاکید کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مشاهده بیماری بلاست مرکبات در باغ‌های استان بر تسریع در برداشت میوه و محلولپاشی تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی با اشاره به مشاهده بیماری بلاست مرکبات در باغ‌های استان به باغداران توصیه کرد: نسبت به تسریع در برداشت میوه‌های رسیده و محلولپاشی با سموم مسی برای کنترل بیماری اقدام کنند.

او با اشاره به بازدید‌های میدانی کارشناسان مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از باغات مرکبات حومه شهرستان‌های قائم‌شهر، ساری، نکا و نیز بررسی نمونه های ارسالی از شهرستان‌ها، گفت: نتایج بررسی نمونه‌ های سرشاخه‌های آسیب دیده، نشان دهنده بیماری بلاست مرکبات است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب برای ایجاد و توسعه بیماری بلاست مرکبات (دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد و رطوبت بالای ۹۰ درصد) در پاییز امسال، افزود: این بیماری در برخی از باغات روی تعداد معدودی از درختان (به ویژه نهال‌ها و درختان جوان تر) مشاهده می‌شود.

زاغی بیان کرد: مصرف غیر متعارف کود‌های ازته در فصل بهار و تابستان، کمبود عناصر غذایی ماکرو و میکرو، خسارت کنه قرمز و برخی از شپشک‌ها نظیر سپردار‌های مرکبات، سنگینی و سبکی غیرمتعارف بافت خاک می‌تواند در توسعه و شدت علائم ایجاد شده موثر باشد.

وی به باغداران توصیه کرد در صورت مشاهده این بیماری نسبت به تسریع در برداشت میوه‌های رسیده و محلولپاشی با سموم مسی نظیر اکسی کلرور مس به میزان ۲ تا ۲.۵ در ۱۰۰۰ برای کنترل بیماری اقدام کنند.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کارگاه تولید و بسته بندی سم و کود غیرمجاز به دستور مقام قضایی در شهرستان شیراز پلمب شد. جاوید عباسی افزود: از ...
No Thoughts on مشاهده بلاست مرکبات در مازندران: باغداران هر چه زودتر برای برداشت میوه دست به کار شوند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>