جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در دنیا 200 میلیون هکتار است
22 اردیبهشت 1395 , ساعت 16:54

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان:

سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در دنیا ۲۰۰ میلیون هکتار است

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تکنولوژی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بشر بوده است و به کمک تکنولوژی که بر حسب نیازها خلق می‌شود دستاوردهای بسیاری حاصل شده است و دنیای بدون تکنولوژی را نمی‌توان متصور شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بنددانی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان در همایش ایمنی زیستی، سلامت محیطی و محصولات تراریخته بیان داشت: یکی از تکنولوژی‌هایی که بشر از نیمه دوم قرن بیستم به آن دست یافته، مهندسی ژنتیک است که بطور خلاصه می‌توان آن را تغییر در ساختار ژن‌های موجودات با صفات جدید تعریف کرد.

او افزود: تولید گیاهان تراریخته یکی از این دستاوردها است که گیاهانی مانند ذرت، کلزا، یونجه و موز جزو محصولاتی هستند که به صورت تراریخته تولید می‌شود و سطح زیرکشت گیاهان تراریخته در حال افزایش است بطوری که از سال ۱۹۹۶ سطح زیر کشت اینگونه گیاهان بیش از ۱۰۰ برابر شده است که این مسئله گواه تاثیر مهم اقتصادی این نوع محصول است.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه کشورهای آمریکا، کانادا، برزیل، چین و آفریقای جنوبی جزو تولیدکنندگان محصولات تراریخته هستند بیان داشت: کشت اینگونه گیاهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ مورد توجه کشاورزان بوده است بطوری که تعداد کشاورزان حوزه محصولات تراریخته از ۶ میلیون در سال ۲۰۰۲ به ۱۸ میلیون در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

بنددانی با تاکید بر اینکه استفاده از تکنولوژی تراریخته موجب جلوگیری از تخریب محیط زیست می‌شود تاکید کرد: از دیگر فواید کشت محصولات با این روش کنترل علف‌های هرز، کاهش آفات و بیماری‌ها و افزایش کیفیت محصولات است.

او در ادامه گفت: روش تراریخته برای تولید دارو و واکسن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که کائوچو تراریخته برای مصارف دارویی تولید شده است بنابراین سهم آینده این محصولات روشن است.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان سطح زیرکشت گیاهان تراریخته در سال ۲۰۱۴ را ۲۰۰ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: آمریکا بالاترین سطح زیر کشت محصولات تراریخته را دارد.

منبع: ایلنا

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در دنیا ۲۰۰ میلیون هکتار است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>