عدم تولید قارچ دارویی در کشور با وجود رتبه هشتم تولید قارچ دنیا/ تولید ایران در واحد سطح نصف دنیاست

چاپ

الهام فتاحی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس با بیان اینکه قارچ خوراکی به عنوان یک ماده غذایی، علاوه بر ارزش تغذیه‌ای بالا، از منابع آب و خاک نیز کمترین استفاده را می‌کند، گفت: برای تولید قارچ خوراکی از بقایا و ضایعات گیاهی و حیوانی (نظیر کلش گندم و کود مرغی) استفاده می‌شود.

رئیس گروه‌ قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی افزود: یکی از مهمترین مزایای پرورش قارچ خوراکی در کشور، زودبازده بودن و اقتصادی بودن این فعالیت کشاورزی نسبت به سایر فعالیت‌های کشاورزی است که جایگاه مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارد.

وی به سایر مزایای تولید قارچ خوراکی اشاره کرد و گفت: استفاده از واحد حجم به جای واحد سطح، امکان استفاده از زمین‌های غیر کشاورزی و در نتیجه حفظ زمین‌های کشاورزی، تولید در تمام فصول و تعدد دوره کشت به دلیل کوتاه بودن دوره تولید، مصرف آب کمتر در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی و باغبانی از جمله این مزایا است.

فتاحی‌فر با بیان اینکه روند ساخت واحدهای پرورش قارچ خوراکی در کشور در ۳۰ سال گذشته سرعت بیشتری داشته است، گفت: میزان تولید قارچ خوراکی در سال ۱۳۸۳ ، ۱۵ هزار تن بود، اما طبق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید این محصول در سال ۹۳ به ۱۱۸ هزار تن رسید.

رئیس گروه‌ قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی میانگین عملکرد تولید در واحد سطح کشور هلند به عنوان برترین کشور به طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم در مترمربع عنوان کرد و میانگین عملکرد در واحد سطح تولید قارچ در کشورمان را ۲۰.۷ کیلوگرم در مترمربع مطرح کرد.

وی بیان داشت: مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور بیش از ۱.۲ کیلوگرم و میانگین مصرف سرانه دنیا ۴ کیلوگرم است.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان اشتغال‌زایی مستقیم قارچ خوراکی در سال ۹۳، ۶۴۸۳ نفر است، گفت: بیشترین تعداد شاغلان واحدهای قارچ خوراکی به ترتیب در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است.

فتاحی‌فر میزان تولید سالانه قارچ در دنیا را حدود ۱۰ میلیون تن عنوان کرد و افزود: ایران رتبه هشتم تولید قارچ در دنیا را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ هزار گونه قارچ در دنیا شناسایی شده است، گفت: از این تعداد ۲ هزار گونه خوراکی و ۷۰۰ گونه دارای خواص دارویی‌اند، ولی در ایران تاکنون تنها دو گونه قارچ دکمه‌ای و صدفی تولید شده است.

رئیس گروه‌ قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قارچ‌های دارویی دارای فوایدی مثل ایمنی، معالجه‌ بیماری‌های مختلف و جلوگیری از رشد بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان، سکته مغزی و آسیب‌های قلبی هستند.

وی با بیان اینکه باید روی تولید قارچ‌‌هایی دارویی کار کرد افزود: کمی دانش فنی تولید قارچ‌های دارویی در کشور علیرغم وجود منابع علمی و استاد آموزش از جمله دلایل عدم تولید قارچ دارویی در کشور است.

فتاحی‌فر افزود: برای تولید سایر گونه‌های قارچ خوراکی و دارویی در کشور، می‌توان در کوتاه مدت و به دلیل وجود بازارهای صادراتی، ابتدا با ایجاد واحدهای تولیدی و فرآوری سایر گونه‌های قارچ خوراکی و صادرات آن به سایر کشورها، به تدریج فرهنگ مصرف این گونه قارچ‌ها را در کشور ایجاد و افزایش داد.

رئیس گروه‌ قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: برنامه‌ریزی مناسب و مدام برای صادرات، تهیه منابع علمی و کاربردی برای تولید و انتقال دانش فنی تولید تجاری و اقتصادی از الزامات مورد نیاز برای توسعه تولید سایر گونه‌های قارچ خوراکی و دارویی است.