پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   وجود حتی یک درصد برنج تراریخته در بازار تکذیب شد
24 اسفند 1394 , ساعت 12:25

از سوی مرجع ملی ایمنی زیستی؛

وجود حتی یک درصد برنج تراریخته در بازار تکذیب شد

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور با تاکید بر لزوم استفاده از محصولات تراریخته، وجود حتی ۱درصد برنج تراریخته در بازار داخلی را تکذیب کرد و گفت: تا زمان اخذ مجوز دوم، این محصولات وارد بازار نمی شوند.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور با تاکید بر لزوم استفاده از محصولات تراریخته، وجود حتی ۱درصد برنج تراریخته در بازار داخلی را تکذیب کرد و گفت: تا زمان اخذ مجوز دوم، این محصولات وارد بازار نمی شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اعلام کرد: درحالی که رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت بر لزوم استفاده از محصولات تراریخته تاکید دارد برخی رسانه ها در راستای هجمه‌ رسانه‌ای دو ماه اخیر خود استفاده از عنوان «برنج دستکاری‌شده» ژنتیکی تولید داخل را به رئیس سازمان غذا و دارو نسبت داده اند که به هیچ عنوان صحت ندارد. استفاده از عنوان «دستکاری شده ژنتیک» از ویژگی‌های فناوری‌هراسان مخالف توسعه علمی کشور است که تلاش دارند حتی با جعل عنوان نیز احساس منفی را به مخاطبان خود منتقل کند.

در پایگاه خبری اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبری تحت عنوان «امروزه نمی‌شود محصولات تراریخته را حذف کرد/ باید با این موضوع علمی برخورد کنیم» منتشر شده است. در این خبر آمده است: «رسول دیناروند در پاسخ به سؤالی در مورد تراریخته بودن ۴۷ درصد برنج‌های موجود در بازار گفت: این موضوع صحت ندارد و یک درصد برنج‌ها هم تراریخته نیست چرا که هیچ محصولی بدون اجازه و تأیید سازمان غذا و دارو وارد بازار نمی‌شود.» در این اظهارات عنوان «دستکاری‌شده ژنتیکی» وجود ندارد. استفاده از این عنوان تحریف محض است.

دراین باره بهزاد قره‌یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از محصولات تراریخته، از جمله عزم جدی دولت مبنی بر تولید انبوه برنج تراریخته در آینده نزدیک، اعلام کرد: ۴۷ درصد تولید برنج داخلی که هیچ، کاش ۷۰ درصد برنج داخلی از نوع تراریخته بود، چون این نوع محصولات در مراحل تولید خود نیازی به سموم حشره‎کش شیمیایی ندارند و سالمترند و محیط زیست بهتری را هم برای ما به ارمغان می‌آورند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل اقدامات مخرب دولت نهم در از بین بردن بذور برنج تراریخته و مقابله با توسعه این فناوری، هنوز بذر کافی برای تولید برنج تراریخته در سطوح گسترده در اختیار نداریم.

قره یاضی گفت: از سوی دیگر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرده است که با وجود عدم نیاز به اخذ مجوز تولید انبوه و رهاسازی برنج تراریخته، با توجه به رهاسازی و تجاری سازی کامل آن در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، برای جلب اطمینان خاطر بیشتر مصرف کنندگانی که ممکن است تحت القائات کذب، در مورد این نوع محصولات پاک و سالم دارای ابهامی باشند، به صورت داوطلبانه و برای بار دوم از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضای صدور مجوز خواهد کرد و پیش از اخذ مجوز دوم منطبق بر قانون ملی ایمنی زیستی مصوب ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی از هرگونه تولید تجاری و عرضه آن در بازار مصرف خودداری خواهد کرد.»

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات افزود: بنابراین به عنوان مرجع ملی ایمنی زیستی کشور که مسئولیت اظهار نظر رسمی در این موارد را در عرصه‌های بین‌المللی بر عهده دارد، اظهارات بی اساس فناوری هراسان در مورد هرگونه آثار سوء برنج‌های تراریخته و یا وجود حتی یک درصد برنج تراریخته در بازار مصرف داخلی را قویا تکذیب می‌کنم.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on وجود حتی یک درصد برنج تراریخته در بازار تکذیب شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>