پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   آفت زنجره خرما در بم تحت کنترل است
6 خرداد 1395 , ساعت 8:29

رئیس سازمان حفظ نباتات:

آفت زنجره خرما در بم تحت کنترل است

کرمان - ایرنا - رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شیوع آفت زنجره خرما در سالهای گذشته در بم گفت که آفت زنجره خرما هم اکنون در این شهرستان تحت کنترل است.

محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در بازدید از شیوه های تلفیقی مبارزه با آفت زنجره خرما در شهرستان بم از توابع کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اقدامات اتخاذ شده اخیر برای مبارزه با آفت زنجره در شهرستان بم را مطلوب ارزیابی کرد.
وی هرس، تغذیه و بهداشت درختان باغها را از جمله مهمترین اقدامات در راستای مبارزه با آفت زنجره خرما برشمرد و اظهار کرد: حذف و جابه جایی نخیلات یکی از اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با آفت زنجره است.
وی گفت: بیش از هفت هزار نخل در مرحله نخست اجرای طرح مبارزه با آفت زنجره خرما در شهرستان بم در بیش از پنج هزار هکتار سطح آلوده منطقه جابه جا و یا حذف شدند.
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی استفاده از شیوه های شیمیایی را آخرین راه مبارزه با آفت زنجره دانست و تاکید کرد: بزرگترین دستاورد یک سال اخیر در بخش کشاورزی بم، حذف سمپاشی هوایی بود.
وی افزود: با توجه به آثار سوء زیست محیطی و بافت خانه باغی بم و بروات بر روی شیوه سمپاشی هوایی خط بطلان کشیده ایم.
وی در عین حال استفاده از سمپاشی زمینی را یکی از شیوه های کاربردی برای مبارزه با آفت زنجره بیان کرد و گفت: در این زمینه حدود ۱۶۰ دستگاه سمپاش زمینی به کار گرفته شده است.
باغستانی، سم پاشی زمینی را موثر تر از نوع هوایی آن دانست و گفت: سطح آلوده ای که در سمپاشی هوایی، طی مدت ۴۰ روز سم پاشی می شد، در شیوه زمینی ۱۷ روزه سم پاشی می شود.
وی ادامه داد: آثار مثبت این طرح در دراز مدت خود را نشان می دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمان نیز از توقف موقت طرح مبارزه با آفت زنجره در شهرستان بم خبر داد.
ناصر طاهری علت این توقف را قرار داشتن در آستانه فصل خوشه بندی و برداشت محصول خرما بیان کرد.
وی با تاکید بر مشارکت کشاورزان برای مبارزه با آفات ابراز امیدواری کرد حذف نخیلات بعد از فصل برداشت آغاز و تا بهمن ادامه یابد.
آفت زنجره سالهاست که به محصول خرمای بم خسارت وارد کرده و نبود شیوه مشخص برای مبارزه با این آفت موجب شده تا سطح آلوده به زنجره خرما از شهرستان بم فراتر رود و اخیرا نخل های بخشهایی از نرماشیر و بخش روداب نیز به آن آلوده شوند.
بیش از ۶۲۰ نوع آفت و بیماری مرتبط با محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که ۴۰ مورد آن آفات مهم ترند و سالانه خساراتی را در بخش کشاورزی به همراه دارند.
شهرستان های بم و نرماشیر در شرق استان کرمان با حدود ۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت نخلستان در معرض آفت زنجره قرار دارند و هر سال با بروز این آفت در فصولی از سال به بخشی از محصول، خسارت وارد می شود.
سطح زیرکشت بارور و غیر بارور نخیلات در استان کرمان بیش از ۳۴ هزار هکتار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
پنجاه و چهارمین فراخوان پژوهشی با عنوان مشارکت در اکتساب فناوری "تولید نمونه اولیه آفت‌کش زیستی براساس فناوری RNAi برای کنترل زنجرک خرما" با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به پیشنهاد یک ...
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی ...
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفت زنجره خرما یکی از مهم‌ترین آفات نخیلات است و در صورت مبارزه نکردن با این آفت، خسارت زیادی به محصول خرما وارد می‌شود.فرشته بهادران ...
No Thoughts on آفت زنجره خرما در بم تحت کنترل است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>