سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, گزارش های ویدئویی, گلستان  »   تشدید قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی + فیلم
3 دی 1399 , ساعت 23:25

تشدید قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی + فیلم

معاون حقوقی رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی، تشدید نظارت‌ها را در زمینه قارچ ترافل از جنگل های هیرکانی خواستار شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی، تشدید نظارت‌ها را در زمینه قارچ ترافل از جنگل های هیرکانی خواستار شد.

دکتر لعیا جنیدی در نامه‌ای به وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگا‌های تابعه آورده است: در پی پخش مستند خبری الماس هیرکانی، تولید باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیمای مرکز گلستان که ۲۳ شهریور از رسانه ملی پخش شد لازم است موارد قانونی جهت بهره برداری دستگا‌های تابعه ذکر و یادآوری شود.

خانم جنیدی در این نامه از وزیر جهاد کشاورزی خواسته که در مصرف این منابع تجدید ناپذیر به صورت بهینه‌تر رفتار شود و علاوه بر تشدید نظارت ها، نیرو‌های حفاظت جنگلبانی و محیط بانی، گشت‌های مشترک را فعال‌تر کنند.

قارچ‌ ترافل سیاه موسوم به دنبلان در بخش‌های زیادی از جنگل‌های هیرکانی می‌روید. این قارچ خوراکی یکی از ۱۰ خوراکی گران قیمت دنیاست که در رستوران‌های لوکس اروپا و آمریکا افراد ثروتمند آن را می‌خورند.

جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور خصوصا ناحیه شرق گلستان یکی از ذخیره گاه‌های اصلی رویش این نوع قارچ است. برداشت غیر اصولی این نوع قارچ توسط افراد محلی که بخاطر سود بالای آن در چند سال اخیر به جنگل‌ها هجوم برده اند سبب آسیب جدی به جنگل‌ها شده است.
زیر و رو شدن جنگل هیرکانی برای یافتن قارچ‌های ترافل، تهدیدی جدی برای این میراث ۵۰ میلیون ساله به شمار می‌رود.
این در حالی است که در کشورهایی اروپایی این قارچ ها را با سگ های آموزش دیده و بدون آسیب زدن به جنگلها برداشت می کنند.

از سال گذشته با بخشنامه سازمان مراتع و آبخیزداری کشور برداشت آن ممنوع شده است. ممنوعیت برداشت، اما موجب توقف برداشت نبوده بلکه شبکه زیرزمینی قاچاق و سودجویی دلالان خاصی را تقویت نموده است. دلالان این قارچ های جمع آوری شده را به قیمت پایین خریده و به اروپا قاچاق کرده و به قیمت های بسیار بالا می فروشند.

.

پیشگیری از قاچاق قارچ ترافل
پیشگیری از قاچاق قارچ ترافل

مطالب مرتبط

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است. طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی ...
No Thoughts on تشدید قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>