جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, یادداشت ها  »   موانع غیرتعرفه‌ای در صادرات محصولات كشاورزی
13 دی 1399 , ساعت 18:57

موانع غیرتعرفه‌ای در صادرات محصولات کشاورزی

وبینار علمی-پژوهشی با موضوع “موانع غیر تعرفه ای در صادرات محصولات کشاورزی؛ با تاکید بر حداکثر میزان مجاز باقیمانده ها (MRLs)، بهداشت گیاهی (SPS) و سلامت (Food safety) محصولات کشاورزی” توسط دکتر محمدکاظم رمضانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه برگزار گردید.

استانداردهای مواد غذایی از طرق مختلف تجارت محصولات کشاورزی را بویژه در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار داده است. در سال‌های گذشته، تعداد استانداردها در زنجیره تامین محصولات کشاورزی گسترش زیادی داشته است. از این رو، ممکن است افزایش سریع استانداردها منجر به موانع جدیدی در تجارت گردد، هر چند می تواند مشارکت کشورهای در حال توسعه در بازارهای پر ارزش مواد غذایی جهانی را نیز افزایش دهد و منافع زیادی برای آن کشور‌ها در تعاملات تجاری بین الملل داشته باشد.

در واقع، استاندارد‌ها در تجارت به عنوان کاتالیزور عمل می کنند و دسترسی کشورهای در حال توسعه به بازارهای بین المللی محصولات غذایی را تسهیل، هزینه های تجارت را کاهش و پلی میان بازارهای پردرآمد و تولید بر قرار نموده و افزایش دسترسی کشورهای در حال توسعه به بازارهای بین المللی را فراهم می کنند.

پیوستن به استاندارد‌های جهانی به ارتقاء سیستم تولید و نوسازی زنجیره تامین کمک می کنند تا کشورها بتوانند موقعیت خود را در بازارهای جهانی بدست آورند. به دلایل متعدد سازمان خوار و بار فائو و سازمان جهانی تجارت در تلاش برای یکسان سازی این استاندارد ها برای کمک به تجارت محصولات کشاورزی در سطح بین المللی هستند.

موانع غیرتعرفه‌ای در صادرات محصولات کشاورزی

یکی از مهمترین استاندارد‌های بین المللی حداکثر میزان مجاز باقیمانده آفتکش‌ها (MRLs) است که بر اساس شرایط گپ تعیین می شود. اگرچه، آنالیز سلامت غذایی با MRL شروع می شود ولی باMRL پایان نمی‌یابد. برای ارزیابی سلامت غذایی در MRL پیشنهادی؛ حتما باید با در نطر گرفتن بازار و بر اساس ارزیابی ریسک انجام گیرد و گرنه استاندارد‌ها بر تجارت محصولات کشور اثر منفی خواهد داشت.

بعضاً، به دلیل حذف آفتکش‌ها از سبد مصرفی کشور‌های وارد کننده سبب می شود حد مجاز آن آفتکش سخت گیرانه تر و برای مثال در اتحادیه اروپا به مقدار (۰۱/۰ پی. پی. ام) کاهش یابد. اخیرا ممنوعیت فروش آفتکش کلرپیریفوس و کلروپیریفوس-متیل در اتحادیه اروپا و توقف مصرف آن در برخی کشور‌های دیگر دنیا، و عدم تعیین عدد مرجع برای سمیت این حشره کش اعلام شده است.

از آنجا که این آفتکش در کشور ما در محصولات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در لیست آفتکش‌های پرمصرف کشور قرار دارد و با توجه به اجرای مورد Random Check برای محصولات صادراتی ایران به اتحادیه اروپا پیشنهاد می شود سازمان حفظ نباتات مصرف این آفتکش را در راستای مصرف کمتر و کمک به صادرات محصولات مدیریت نماید.

توجه بخش‌های اجرایی مرتبط با سلامت محصولات کشاورزی به بهبود و اصلاح فرایند‌ها در سلامت محصولات مهمترین مولفه رسیدن به این مسئله و کمک به صادرات محصولات استراتژیک کشور خواهد بود. پایش محصولات از نظر آلاینده‌های محصولات غذایی باید بعنوان یکی از فاکتور‌ها در سلامت در نظر گرفته شود و بیشتر بر تصحیح فرایند‌ها در زنجیره پیجیده تامین تاکید شود.

.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on موانع غیرتعرفه‌ای در صادرات محصولات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>