صنعت بذر بودجه ۵ میلیون دلاری تحقیقات بر روی سفیدک داخلی کاهو را تامین می کند

کاهو

چاپ

موسسه تحقیقات غذا و کشاورزی در آمریکا (FFAR) به همراهی مجموعه ای از موسسات تحقیقاتی دیگر و شرکتهای معتبر تولید کننده بذر مبلغ ۵ میلیون دلار در اختیار دانشمندان دانشگاه دیویس کالیفرنیا قرار می دهند تا به مطالعه بیماری سفیدک داخلی کاهو بپردازند.

بیماری سفیدک داخلی همه ساله خسارت های هنگفتی بر صنعت ۳ میلیارد دلاری تولید کاهو وارد می کند و مهمترین عامل بیماری و خسارت در این محصول است. عامل بیماری هم در مزرعه و هم بعد از برداشت موجب خسارت در این محصول می گردد.

بیماری در هر جا که کاهو کشت می شود حضور دارد و کنترل شیمیایی آن با قارچ کش ها مستلزم صرف هزینه بالا بوده و از کیفیت محصول برای مصرف کننده ها می کاهد. 

دانشمندان دانشگاه دیویس به رهبری پروفسور ریچارد میچلمور که ریاست مرکز ژنومیک دانشگاه را بعهده دارد با استفاده از این بودجه به مطالعه ژنومیک کاهو با هدف یافتن روشهای ژنتیکی برای کنترل این بیماری خواهند پرداخت.

هدف از این پروژه بزرگ تحقیقاتی پیدا کردن ژنهای مقاومت و تولید رقام مقاوم بادوام است که کاهش نیاز به کنترل شیمیایی ر ا به دنبال داشته باشد. این پژوهش در کاهش هزینه های کشاورزان و تولید محصولات ارگانیک و سالم مفید واقع شده، همچنین تلفات و ضایعات غذایی را کاهش خواهد داد.

این بودجه تحقیقاتی مشترک به وسیله کنسرسیوم چندملیتی متشکل از ۱۴ شرکت بزرگ و کوچک فعال در زمینه اصلاح گیاهی و بیوتکنولوژی و تولید بذر تامین شده است.