سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, تازه های نشر, علمی  »   انتشار کتاب “راهنمای میدانی قارچ‌های ایران”
27 دی 1399 , ساعت 19:48

انتشار کتاب “راهنمای میدانی قارچ‌های ایران”

کتاب “راهنمای میدانی قارچ‌های ایران” نوشته دکتر محمدرضا آصف شایان عضو هیات علمی بخش تحقیقات رستنی‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ۳۶۹ صفحه با شمارگان ۶۵۰ نسخه تمام رنگی منتشر شد.

این کتاب به معرفی حدود ۳۰۰ گونه از قارچ‌های مهم ایران به‌همراه تصاویر رنگی، نقشه پراکنش، توصیف ظاهری، رویشگاه و بستر رویش به‌همراه اطلاعاتی از سمی، خوراکی یا غیرخوراکی و دارویی‌ بودن می‌پردازد.

بر اساس آنچه در مقدمه این کتاب آمده است: ایده تدوین کتاب از چند سال قبل همزمان با افزایش علاقه‌مندی مردم به این شاخه از علوم و مطرح کردن سؤالات متعدد در خصوص آشنایی با دنیای بزرگ و شگفت‌انگیز قارچ‌ها، شناسایی عمومی قارچ‌ها، تشخیص قارچ‌های سمی، آشنایی با قارچ‌های خوراکی و دارویی و… شکل گرفت و با مسمومیت گسترده هموطنان در بهار سال ۱۳۹۷ اجرایی و ضروری‌تر شد.

به گفته نویسنده اثر: تاکنون در حدود ۳۵۰۰ گونه قارچ، شامل قارچ‌های میکروسکوپی و قارچ‌های درشت و ماکروسکپی، از ایران جمع‌آوری، شناسایی و معرفی شده است. از مجموع این قارچ‌ها، حدود ۱۰۰۰ گونه شامل قارچ‌های قابل رؤیت با چشم غیرمسلح یا اصطلاحاً ماکروسکپی و درشت هستند و مورد توجه عموم مردم، طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به قارچ‌ها هستند و در واقع واژه عمومی قارچ به این گروه اطلاق می‌شود. با توجه به این‌که بسیاری از این گونه‌ها، از دید افراد غیرمتخصص یا قارچ‌شناسان آماتور گونه‌های کم‌یاب یا کم‌اهمیت‌تر یا مشابه یکدیگر هستند، تعداد ۲۵۰ گونه از گونه‌های مهم و کلیدی، سمی، خوراکی، دارویی و با رشد گسترده در ایران انتخاب و به‌عنوان گونه‌های شاخص در این مجموعه معرفی شدند.

در این کتاب قارچ‌ها به ۱۱ گروه تقسیم شده‌اند. ترتیب هر گونه در هر گروه بر اساس حروف الفبا، نام جنس و سپس گونه است. در مورد هرگونه، نام علمی و نام عمومی انگلیسی و فارسی آمده است. با توجه به این‌که پیش از این، هیچ‌گاه نام فارسی برای قارچ‌ها در ایران معرفی نشده بود، بنابراین اغلب نام‌های فارسی موجود در این مجموعه برای نخستین‌بار انتخاب و معرفی شده است.

به‌دنبال نام‌های علمی و عمومی، توصیف مختصری از مشخصات ظاهری هر گونه که در محیط طبیعی قابل رؤیت و بررسی است ارائه شده است. در خصوص قارچ‌های خوراکی، در صورت وجود قارچ‌های سمی مشابه، هشداری درخصوص شباهت به گونه‌های سمی داده شده است. در نهایت تصویری از هر قارچ که حتی‌الامکان نشان‌دهنده صفات و ویژگی‌های بارز آن گونه یا گروه باشد آمده است.

در تهیه این کتاب از مستندات و مقالات به‌روز علمی و تجربیات نویسنده استفاده شده است. مطالعه این کتاب می‌تواند برای متخصصان و دانشجویان قارچ‌شناسی و رشته‌های وابسته به‌ویژه طبیعت‌گردان، ماجراجویان و علاقه‌مندان به دنیای شگرف قارچ‌ها مفید واقع شود.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با شعار "قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن" از روز شنبه چهارم تا دوشنبه ششم شهریورماه به میزبانی دانشگاه تبریز در تبریز برگزار می گردد....
دانشمندان چینی و استرالیایی می‌گویند یک پادزهر بالقوه برای سمی‌ترین قارچ جهان (کلاه مرگ) پیدا کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این قارچ کشنده مسئول ۹۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از قارچ ...
روز گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، پادزهری به نام ماده تشخیصی ایندوسیانین سبز را تایید کرده است که مسمومیت ناشی از آلفا آمانیتین را کاهش می دهد. این ماده سمی توسط ...
No Thoughts on انتشار کتاب “راهنمای میدانی قارچ‌های ایران”

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>