پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, جهان  »   توسعه تبادلات محصولات گیاهی و همکاریهای پژوهشی صربستان و ایران
9 بهمن 1399 , ساعت 15:43

توسعه تبادلات محصولات گیاهی و همکاریهای پژوهشی صربستان و ایران

قائم مقام وزارت کشاورزی صربستان با پایان بحث بر سر لایحه موافقت‌نامه همکاری‌های صربستان و ایران در زمینه حفاظت نباتات و قرنطینه گیاهی از سوی نمایندگان پارلمان گفت: با این موافقت‌نامه موانع موجود در راه معاملات تجاری برطرف و امکان همکاری موسسات پژوهشی دو کشور فراهم آمده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری صربستان، خانم یلنا بلاگویویچ در باره این لایحه و دفاع از آن افزود: با این موافقت‌نامه موانع موجود در راه معاملات تجاری برطرف و ضمن فراهم شدن امکان همکاری موسسات پژوهشی دو کشور همچنین تدابیر حفاظتی و کنترلی و شرایط برای حمل و نقل محموله‌های گیاهی فراهم خواهد شد.

بنا بر اظهارات بلاگویویچ؛ این موافقت‌نامه نتیجه افزایش میزان علاقمندی طرف ایران برای برخی فراورده‌های گیاهی از جمله بذر گندم، ذرت، یونجه و نیز ذرت فله‌ای است.

بذرهای صربستان ۱۷ درصد بذرهای وارداتی به ایران را تشکیل می‌دهد.

نبویشا میلوساولیویچ رئیس اداره حفاظت نباتات صربستان نیز در نشست مجلس به همکاری های کشاورزی صربستان با ایران اشاره کرد و افزود: بر این باوریم که این موافقت‌نامه به بهبود همکاری‌های تجاری بین دو کشور کمک می کند.بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ابتدا بایستی موافقت‌نامه به تایید پارلمان‌های طرفین رسیده و سپس همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

وی همچنین اشاره کرد؛ این موافقت‌نامه امکان فعالیت موسسات پژوهشی صربستان در جهت ایجاد بذرهای اصلاح شده جدید را فراهم خواهد آورد.

او اضافه کرد که دهها نوع بذر اصلاح شده در ایران ایجاد شده زیرا ایران کشوری با پنج قلمرو آب و هوایی مختلف بوده و امکان سه بار کاشت در این کشور وجود دارد و بدین صورت مدت زمان ایجاد یک بذر اصلاح‌شده جدید از هفت تا ده سال به سه تا چهار سال کاهش می‌یابد.

برانیسلاو ندیموویچ وزیر کشاورزی صربستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه موافقت‌نامه با ایران امکان ایجاد نهادهای نظارتی به منظور صدور مجوز تبادل کالاها و فراورده‌های گیاهی بین دو کشور را فراهم می‌آورد، گفت که ایران کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت بوده و به فراورده‌های کشاورزی نیاز دارد.

وزیر کشاورزی، جنگلداری و مدیریت آب صربستان در نشستی که ۲۵ دی ماه با رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد داشت، با اشاره به ظرفیت های بالای دو کشور در زمینه های مختلف بر گسترش و توسعه بیشتر همکاری ها در حوزه های مختلف کشاورزی که مبتنی بر منافع بلگراد و تهران باشد، تاکید کردند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت ها و مزیت های نسبی صربستان در بخش های کشاورزی و دامی و تلاش هایی که طی سال های اخیر برای احیا و توسعه همکاری های دو کشور انجام شده است، اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تبادل نظر و رایزنی های دو کشور راه حلی برای توسعه بیشتر همکاری های بین بلگراد و تهران در عرصه های مختلف کشاورزی یافت شود.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on توسعه تبادلات محصولات گیاهی و همکاریهای پژوهشی صربستان و ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>