پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   درخواست متخصصین از وزیر جهادکشاورزی برای محدودیت کشت پالونیا
7 بهمن 1399 , ساعت 13:31

درخواست متخصصین از وزیر جهادکشاورزی برای محدودیت کشت پالونیا

وزیر جهادکشاورزی به‌دنبال درخواست اتحادیه انجمن‌های علمی علوم زیستی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دستور پیگیری موضوع جلوگیری و محدودیت کاشت پالونیا در کشور را صادر کرد. کاشت این گیاه به‌دلیل بازدهی بالا در زمان کوتاه در میان مردم رو به افزایش است و نهالستان‌های بی‌شماری در سراسر کشور اقدام به پرورش و فروش این گیاه برای باغات و حیاط خانه‌ها‌ کرده‌اند.

در نامه این مراجع علمی به جلسه‌ای با حضور متخصصان اشاره شده است که تمامی آنها به‌طور قاطع مخالفت خود را با کشت این گیاه به هر نوعی در کشور اعلام کرده‌اند. از نظر جامعه علمی لازم است اقدامات قانونی برای ممانعت از کشت این گیاه تبیین و با نظارت کامل اعمال شود. هر‌چند قبلا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کشت این گیاه را ممنوع اعلام کرده است.
وزیر جهاد‌ کشاورزی نیز خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها گفته است که موضوع محدودیت قانونی توسعه این گیاه به‌طور جدی پیگیری شود و نهالستان‌های این گیاه تحت پایش و کنترل قرار گیرد. با وجود این با نگاهی به فهرست محصولات نهالستان‌های کشور می‌توان متوجه شد که برای این گیاه سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته ‌و به سرعت در حال رشد است.

پالونیا

از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه رشد سریع آن است و متخصصان معتقدند اساسا هر گیاهی که سریع رشد کند، مستعد آفت بوده و زود از پای در‌می‌آید و نه برای خود گیاه که برای همسایگانش آسیب‌رسان است. هادی کیادلیری، دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این‌گونه، چندین برابر گونه‌های جنگلی رشد می‌کند و در نتیجه برای کشاورزان و روستاییان صرفه اقتصادی دارد. به‌خصوص در کشوری که کمبود چوب دارد. هم‌اکنون سالانه ۱۳میلیون متر مکعب به چوب نیاز داریم و فقط از طریق زراعت و واردات و… می‌توانیم ۶میلیون مترمکعب آن را تأمین کنیم.

مدافعان پالونیا به صرفه‌های اقتصادی این گیاه متمرکزند ولی مخالفان به آینده فکر می‌کنند. آنها احتیاط را شرط عقل می‌دانند. هادی کیادلیری که جزو این دسته است، می‌گوید: زادآوری سریع پالونیا ترسناک است. اگر این گیاه وارد عرصه‌های طبیعی شود، می‌تواند به‌گونه غالب تبدیل شود و گونه‌های دیگر را پس بزند. گونه‌های سریع‌الرشد از نظر بهداشتی و سلامت گیاه، مستعد بیماری هستند. وقتی این گیاه در سطح وسیع کاشته شود، می‌تواند کانون آفات و بیماری‌هایی باشد که اساسا در ایران نبوده است. در این شرایط خسارت‌ها میلیاردی خواهد بود.

برخی از موافقان پالونیا معتقدند می‌توان این گیاه را در مناطق خشکی کاشت که آب کمتری دارد و در نتیجه رشد نیز سریع نخواهد بود. هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی ایران در این‌باره می‌گوید: توقف کاشت پالونیا احتیاطی عقلانی است. گونه‌ای که بومی کشور نیست و پتانسیل ایجاد خطر بالایی برای سلامت طبیعت کشور دارد. ضمن اینکه هرگونه گیاه دیگری، اگر به‌صورت خالص و یکدست کاشته شود، مطمئنا کانون بیماری خواهد بود چه رسد به‌گونه سریع‌الرشدی مانند پالونیا. این یک اصل است.

سازمان جنگل‌ها فقط برای مطالعه اجازه کاشت این گیاه را در چند هکتار زمین محدود داده است ولی به اعتقاد این استاد دانشگاه آزاد الان مشتری پروپاقرص این گیاه بخش خصوصی است و سازمان جنگل‌ها باید به‌دنبال قانونی باشد که اجازه کشت گونه مهاجم را در سراسر کشور بگیرد. او می‌گوید: سازمان جنگل‌ها نمی‌‌تواند به روستاییان دستور دهد که در زمینشان چه بکارند. باید قواعد و قوانینی وجود داشته باشد که کاشت گیاه غیربومی با اخذ مجوز صورت بگیرد. هم‌اکنون نهال‌های این گیاه با قیمت ۶۰ تا ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رود و این نشان می‌دهد که چقدر این گیاه صرفه اقتصادی دارد. چنین انگیزه‌ای در شرایط اقتصادی کنونی باید در تصمیمات لحاظ شود. شاید باورتان نشود ولی برای کشاورزان کاشت پالونیا از کاشت برنج به‌صرفه‌تر است، چون قیمت چوب بالاست و نمی‌توان دستوری عمل کرد.

خطر این گیاه فقط محدود به منابع طبیعی نمی‌شود و به‌گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور به‌زودی شاهد نابودی باغات کشور برای کاشت این گیاه خواهیم بود. امیدوارم به بهانه مقابله با این گیاه، تولید‌کنندگان شناسایی شده و برنامه‌ای برای گونه‌هایی که کاشته و جابه‌جا می‌شوند، تدوین شود.

روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد محدودیت های قانونی برای توسعه گیاه مهاجم پالونیا داد و خواستار پیگیری این موضوع و کنترل و پایش نهالستان های این گیاه وارداتی شود. به ...
No Thoughts on درخواست متخصصین از وزیر جهادکشاورزی برای محدودیت کشت پالونیا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>